2015-09-17 12:49:54
Mercedes predstavil na IAA
Mercedes predstavil na IAA vo Frankfurte Concept IAA
Zdroj: Mercedes Benz

IAA Frankfurt: Mercedes predstavil inovácie v podobe konceptu s čudným menom

Čo už môže byť zaujímavé na štúdii, ktorá na autosalóne IAA má meno Mercedes Concept IAA? Všetko!

V prvom rade meno a napríklad supernízky koeficient odporu, ktorý napovedá, že v Mercedese sa pohrali s aerodynamikou naozaj dôkladne.

Na 66. ročníku medzinárodného autosalónu v „susednom“ Frankfurte predstavila značka zo Stuttgartu nezvyčajne nazvaný koncept – Mercedes IAA. Zdalo by sa, že v tomto smere invencia tvorcom (alebo menežmentu?) chýbala. Vlastne, je to vraj skratka názvu Inteligent Aerodynamic Automobile... Takže skrátený akronym na výstave, ktorá ma v origináli názov International Automobile Ausstellung? Ale teda dobre, beriem späť, sú kreatívni.  No v oblasti technického riešenia a výsledkov im invencia, kreativita a nápaditosť nechýbali vôbec. Stále mám však pocit, akoby pod nenápadné meno chceli ukryť absolútnu „špicu“ z technologického hľadiska. Nech je už akokoľvek, hodnota aerodynamického odporu cₓ 0,19 je neuveriteľne nízka. Ako to len mohli dosiahnuť? Veď na prvý pohľad auto neukazuje nič nezvyčajné... No veď to – na prvý pohľad.

Auto totiž vyzerá iba ako štylisticko - technické cvičenie, ktoré má ukázať (aj dizajnové) trendy pre údajne nie príliš vzdialenú budúcnosť. Lenže všetko je nakoniec (trocha) inak, ako sa zdá.

Zdroj: Mercedes Benz
Zdroj: Mercedes Benz

V Mercedese išli na problémy súčasnosti pekne od lesa, alebo ak chcete – od podlahy. Vývoj v oblasti pohonných systémov narazil v poslednom čase na súčasné technologické možnosti a kým nepríde niečo radikálne, ani sa nič výrazné neočakáva. Napriek neustálemu drobnému pokroku  a zlepšovaniu technologických riešení  neprináša vývoj motorov také vysoké úspory v spotrebe, aby sa dali splniť plány ambicióznych plánovačov z Bruselu. Niečo s tým dokázalo urobiť zníženie hmotnosti, ale aj tam existujú limity a nezostal takmer žiadny manévrovací priestor. Dali by sa síce robiť ešte ľahšie autá, ale to by ste už mohli mať problémy pri silnom bočnom vetre, či protivetre. Zákazníci navyše nechcú mať auto, kde počuť náraz každého kamienka v podbehoch. Existuje teda len posledná možnosť – aerodynamika. No a práve tá je stredobodom nového konceptu d Mercedesu.

V jeho základnej, teda dizajnovej podobe pritom nejde o nič, čo by sme už neboli býval videli. Ten očakávaný „zázrak“, či skôr kúzlo čara zbavené nastáva po prekročení rýchlosti 80 km/h. Vtedy sa žalúzie v čelnej maske posunú o 60 mm dozadu, vystrčí sa klapky pred prednými podbehmi, uzavrú sa otvory na diskoch kolies . No a čo je ťažko pochopiteľné a asi najzaujímavejšie – predĺži sa zadná časť auta o 390 mm. Všetko je to podriadené jednej modle - lepšiemu prúdeniu vzduchu pod autom a okolo neho. Tiež na zabránenie turbulencií okolo podbehov a zmenšenie oblasti nízkeho tlaku nad zadnou časťou. V tomto prípade nejde o zvýšenie prítlaku k ceste, hlavným cieľom bolo zníženie koeficientu cₓ. Pri predĺžení „zadku“ auta má vynikajúcu hodnotu 0,19. Aj napriek prierezu čelnej plochy, ktorá je 2,16 m² tak auto má veľmi nízky aerodynamický odpor.

Zdroj: Mercedes Benz
Zdroj: Mercedes Benz


V kombinácii s hybridným pohonom z modelu C350 Hybrid s celkovým výkonom 205 kW (279 k) to má umožniť – a teraz sa podržte – iba ťažko uveriteľnú spotrebu 1,2 litra na 100 km. Teda zrejm ena prvých 100 kilometrov, lebo sa do nej asi zarátava aj teoretický elektrický dojazd 66 km. Keď sa tento odráta, vychádza kombinovaná spotreba už na reálnejších , či skôr realistickejších  3,6 l/100 km. No vzhľadom na veľkosť auta, ktoré  rozmermi výrazne presahuje dnešné CLS,  je to naozaj vynikajúca hodnota. Chcelo by to ale ešte vedieť, koľko si koncept usrkne z nádrže pri rýchlosti 250 km/h, ktorá je jeho teoretickou maximálnou hodnotou.

Zdroj: Mercedes Benz
Zdroj: Mercedes Benz

Takže sme koncept (trocha) pochválili, vyzerá celkom prakticky a dokonca aj čiastočne reálne. No je tu aj priestor na kritiku – to za riešenie interiéru, ktoré sa nesie v duchu dotykových panelov. Práve to je cesta, ktorú dlhodobo kritizujeme. Nie žeby nebola praktická. No to, čo sa osvedčuje pri smartfónoch a tabletoch sa pri autách v praxi neveľmi osvedčuje. Možno skôr ovládanie gestami – ale tam majú problém veľmi gestikulujúci vodiči... takže ako sme uviedli na úvod: riešenie je niekde inde. Kto ho nájde?

Jozef Vydra
ZDROJ: Mercedes

Komentáre k článku


Stream naživo