2015-09-11 12:20:55
Bentley Bentayga
Bentley Bentayga
Zdroj: Bentley

SUV Bentley Bentayga oficiálne – má W12 biturbo a dokáže ísť 301 km/h

Prvé SUV v histórii značky Bentley je nielen najsilnejšie, ale zároveň aj najrýchlejšie SUV na svete.

Váži pritom poriadnych 2422 kilogramov. Z nuly na 100 km/h však zrýchli iba za 4,1 sekundy! Ako je to možné? Novinka totiž prichádza s novým dvanásťvalcom 6.0 TSI, ktorý koncern Volkswagen predstavil iba nedávno. Značka Bentley týmto motorom pomerne rázne odmietla špekulácie o menšom osemvalci, či dieselovom pohone. Ale vraj uvažuje neskôr aj  o hybridnom plug-in pohone a trubodieselovom motore...

Dvanásťvalcový motor má výkon 447 kW, teda 608 koní v rozsahu 5250 až 6000 otáčok za minútu. Krútiaci moment dosiahne pri 1250 otáčkach hodnotu 900 Nm a nedostane sa pod ňu až do 4500 ot./min. Silu motora prenáša cez medzinápravový diferenciál Torsen na všetky kolesá osemstupňová automatická prevodovka ZF.

Dynamické parametre sú naozaj úžasné, veď auto dokáže podľa údajov výrobcu dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 301 km/h. Luxus a rýchlosť teda Bentayge rozhodne nechýbajú. Automobilka pritom tvrdí, že auto dokáže dobre jazdiť aj v teréne. Prvé SUV Bentley totiž dostane už v štandarde systém Drive Dynamics Mode, ktorý sa bude dať za príplatok doplniť technológiou Responsive Off-Road Setting. Tá dá na výber osem jazdných režimov či nastaviteľný vzduchový podvozok, na ktorom sa dajú nastaviť štyri rôzne svetlé výšky.

Zdroj: Bentley
Zdroj: Bentley

Štandardne bude Bentley Bentayga obúvať 20 palcové disky s pneumatikami 275/50 R20, ale dajú sa priplatiť aj 21", ba dokonca 22" kolesá. Vpredu má podvozok zavesenie kolies na dvojitých lichobežníkpvých ramenách, vzadu je viacprvkové zavesenie multi-link. Pruženie zaobstarávajú vzduchové vankúše, tlmiče sú adaptívne a Bentayga má aj aktívne stabilizátory.

Bentley Bentayga začalo svoju životnú kariéru pred tromi rokmi ako koncept EXP 9 Falcon. Ten vtedy vzbudil na ženevskom autosalóne kontroverzné reakcie hlavne za dizajnové stvárnenie prednej časti auta. Značka preto nechala dizajnérov prepracovať vzhľad auta, pri čom došlo k k istému zjemneniu.  späť k rysovacej doskám, kde došlo k istému zjemnenie. Čelné partie tak už oveľa viac korešpondujú so zvyškom flotily, hoci teraz môže auto niekomu pripadať konzervatívne. Zvyšok karosérie sa podrobil už len jemným zmenám. Napríklad línia bočných okien je zakončená ľahkým zalomením, koncept mal ostrý trojuholník. Pár dôležitých zmien sa odohralo aj v interiéri.  Koncept EXP 9 F mal jednoliatu palubnú dosku a rozmerný displej vystupujúci zo stredového tunela. Sériová Bentayga sa pýši duálnym kokpitom. Stáva sa pre značku novodobou tradíciou. Osempalcová obrazovka síce zostala, rovnako ako dotykové ovládanie, však  je na stredovej konzole. Všetko je obklopené jemnou kožou a drevenými dekormi.

Zdroj: Bentley
Zdroj: Bentley

Zaujímavosťou je, že auto bude voliteľne buď ako štvormiestne, alebo päťmiestne. Predné sedadlá sa dajú nastavovať kreslá možné navyše nastaviť v 22 smeroch. Obsahujú aj šesť masážnych programov, vyhrievanie a chladenie.  Na výber sú aj tri možnosti pri výbere audio systému. Aparatúra Naim s 18 reproduktormi má výkon 1 950 wattov. Multimédiálny systém má centrálny 60 GB harddisk.

Zdroj: Bentley
Zdroj: Bentley


Cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii zábavný systém s 10,2 palcovými vyberateľnými tabletmi s operačným systémom Android, môžu využiť siete 4G alebo Wi-Fi a rozhranie Bluetooth. To všetko je ukryté pod rozmernou panoramatickou strechou. Predná časť sa dá vyklápať či odsunúť. Ak by vám spomínaný luxus nestačil, dá sa vybrať z programu Mulliner ďalších sedem exkluzívnych drevených dekorov, 15 variantov koženého čalúnenia a 15 verzií koberčekov s vyšším vlasom. No neexistuje, že by ste si už naozaj nevybrali. Najmä ak sa dá vybrať karoséria nalakovaná na jednu z 90 dodatočných farieb. Mimochodom – karoséria bude vnikať v bratislavskom závode VW Slovakia a na montáž poputuje na britské ostrovy... Auto je totiž postavené na modifikovanej verzii modulárnej platformy MLB Evo, ktorú pod šatom ukrýva aj druhá generácia Audi Q7, tiež vyrábaná (ale komplet) v Bratislave.

Zdroj: Bentley
Zdroj: Bentley

Zaujímavou kapitolou je udávaná spotreba. Značka tvrdí, že podľa európskych noriem si Bentayga v priemere vypýta 12,8 litra na 100 km. Americké jej priznávajú apetít až 14,7 litrov. Rozdiel medzi oboma kontinentmi v spotrebe je zhruba 15 %. Realita bude skôr bližšia k tej vyššej hodnote. Spotrebe má však pomáhať systém vypínania polovice valcov pri čiastočnom zaťažení motora a tiež odpojiteľný menič prevodovky. Od 5. do 8. stupňa rýchlostného stupňa sa totiž prevodovka po ubratí plynu odpojí, aby auto mohlo „plachtiť“ bez zbytočných strát. Takže potom 85 litrová nádrž niečo vydrží, kým sa vyčerpá.

Zdroj: Bentley
Zdroj: Bentley

O spomalenie auta sa podelia vpredu 400mm oceľové kotúče, vzadu majú priemer 380 mm. V sériovej výbave nebude chýbať adaptívny tempomat, parkovací asistent a celý zástup asistenčných systémov. Vymenovávať všetky prvky z výbavy a bezpečnostných systémov asi nemá zmysel, ani význam. Bude celkom stačiť, ak skonštatujeme, že autá má vlastne „všetko“ na čo si zmyslíte. Získať päť hviezdičiek od EuroNCAP by teda nemal byť problém. No či sa bude Bentayga rozbíjať pri testoch, je otázkou. Do predaja má zamieriť na začiatku budúceho roka.

Zdroj: Bentley
Zdroj: Bentley

Čo ešte nájdete v aute? Prešívanú kožu, ručne robené hodinky alebo naleštený čajový servis a vychladené šampanské. Bentley očakáva, že si zákazníci radia priplatia napríklad za servírovaciu súpravu v batožinovom priestore.

Bentley sa na svojich pohyblivých obrázkoch chváli, ako sa prototypy SUV Bentayga preháňali po Nürburgringu, v púšťach alebo po zmrznutej tajge za polárnym kruhom. Takže už dosť slov – teraz máte na výber niekoľko videí, v ktorých sa novinka predstaví v rôznych situáciách...

 

 

 

Komentáre k článku


Stream naživo