2015-07-24 11:52:00
Škoda Fabia FUNstar
Škoda Fabia FUNstar
Zdroj: Ivo Hercik - Škoda Auto

EXKLUZÍVNE: Ako jazdí Fabia FUNstar - unikátny koncept modelu pick-up

Dostať sa za volant jediného prototypu na svete je bez preháňania veľmi zvláštny pocit.

Jeho výrobu má ho na svedomí skupina 23 študentov Škoda Akadémie. Po minuloročnom koncepte CitiJet je FUNstar v poradí druhým študentským projektom, ktorý vznikol pre zraz vo Wörthersee. Výsledok stojí naozaj za to. Na rozdiel od výsledku nemeckých študentov, ktorí predviedli síce výkonný, ale vlastne iba tuningovo upravený Golf, boli českí študenti odvážnejší.

Ich auto síce nemôže jazdiť v bežnej premávke, ale  mladoboleslavská mlaď dostala povolenie rezať karosériu. Ich koncept tak nielen mohol byť, ale aj je oveľa odvážnejší. Omnoho radikálnejšie úprave im nemeckí kolegovia môžu závidieť (bodaj by nie...). Na aute je zopár dodatočne vyrobených originálnych dielov. Škoda, že je z toho vo výsledku iba showcar, ktorý sme však napriek tomu mali možnosť šoférovať.

Ešte skôr, ako sme sa k tomu dostali, si v pražskom MeetFactory prehliadam trojicu áut, ktoré sa podobajú svojou koncepciou. Sú to ďalšie dva vzácne pick-upy mladoboleslavskej automobily. Prvým je Favorit Fun, koncept s chladničkou na korbe, ktorý vychádza z Favorita vyrobili ho tiež v jedinom exemplári podobne, ako showcar FUNstar. Potom je to oveľa známejšia Felicia Fun s výklopnými zadnými sedadlami, ktorej vzniklo čosi vyše 4000 kusov no a samozrejme Fabia FUNstar. Tá vznikla z iniciatívy študentov, ktorí však auto nestavali v rámci vyučovania, ale vo svojom voľnom čase. Táto aktivita nie je nijako hodnotená a na začiatku projektu, do ktorého sa študenti hlásili dobrovoľne, bolo oveľa viac záujemcov, ako výsledných 23 párov očí a rúk. Presnejšie sa na výsledku podieľalo 21 študentov a dve študentky.

Zdroj: Ivo Hercik - Škoda Auto

„Polovica ľudí odišla v momente, keď zistili, že si to vyžiada ich voľný čas“, povedal Jiří Kolomazník, ktorý hoci študoval odbor nastavovača obrábacích strojov, mal na starosti z najväčšej časti na starosť dizajn. Martina Ficková, manažérka školy, k tomu dodáva: „Študentov sme vyberali tak, aby boli zastúpené všetky odbory, ktoré potrebujeme. Náš zámer bol, aby tam za každý študijný odbor boli dvaja až štyria študenti“, dodal majster odborného výcviku, teda učiteľ Škoda Akadémie, Aleš Zíta a dodal, že na projekte FUNstar sa začínalo pracovať v septembri, keď každý študent priniesol svoje návrhy.

Zdroj: Ivo Hercik - Škoda Auto
Zdroj: Ivo Hercik - Škoda Auto

„Zišlo sa ich spolu 84. Okrem Fabie pick-up bolo v hre všetko možné. Bol tam návrh na rozsiahly tuning, lowrider, terénne autá, SUV, všetko možné", vysvetľoval Filip Molnar, ktorý má na svedomí lak automobilu. Práve k nemu dodal, že zvolili základnú bielu metalízu a k tomu hľadali doplnkovú farbu. Nakoniec je tej sivej, ktorá sa strieka na Octaviu RS viac... „Stále to nebolo ono, hľadali sme ešte niečo, čím by sme tieto dve základné farby doplnili, ozvláštnili. Voľba padla na zelenú, ktorá je miešaná ručne, aby ladila a zároveň auto zvýraznila“. Nakoniec je na kolesách, nárazníku, spätných zrkadlách a na maske chladiča, ale tiež v interiéri zdobí výduchy klimatizácie, kľučky otvárania dverí, opierky rúk, ba dokonca sa dostala aj pod kapotu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Prečo práve Pick-up?

V tomto roku je to presne dvadsať rokov od doby, kedy sa začala vyrábať Felicia Pick-up. V minulom roku, keď začal koncept FUNstar vznikať, oslávila 20. výročie Felicia. „Bol to jeden z návrhov, auto, aké sa dlho nevyrábalo a zároveň spomínané výročia nás inšpirovali k tomu, aby sme ukázali, že by sme také niečo mohli urobiť", dodáva Filip Molnar. Svojou koncepciou aj menom tak nový pick-up odkazuje na štúdiu Škoda Fun s podvozkom o 6 cm vyšším a na sériovo vyrábanú Feliciu Fun.

Dizajn, logistika a ostatné veci riešili do septembra 2014, fyzicky sa do auta „zahryzli“ v decembri s tým, že výsledok musel byť hotový na koncernové stretnutie pri Wörthersee. Pravidelné schôdzky raz týždenne slúžili na riešenie aktuálnych vecí, zadanie nových úloh a zhodnotenie tých predchádzajúcich. Počas týždňa sa na aute pracovalo priebežne podľa potreby. Kým karosári už „amputovali“ skoro štvrtinu auta a privárali zadné dvere,  ešte stále nebolo rozhodnuté o finálnom farebnom riešení.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Keď som sa pýtal Jiřího Kolomazníka, či by radšej nerobil na dizajne, ako riešil nastavovanie CNC obrábacích strojov vo fabrike, s úsmevom a zasneným výrazom prikývol, že by veľmi rád. Vyzval som ho teda, nech zaklope na dvere Jozefa Kabaňa, šéfdizajnéra značky. Aby to aspoň skúsil, veď odvážnym šťastie praje. Prekvapil ma informáciou, že Jozef Kabaň so skupinou študentov konzultoval postupy a riešenia a bol prekvapený, kam až siahala ich iniciatíva...

Prejavil sa aj na ozvučení auta, kde inštalovaný výkon je 1400 wattov a auto veľmi pekne a čisto hrá.

Showcar ktorý aj jazdí

Poďme ale za volant. Vlastne najprv pod kapotu – je pod ňou sériový motor 1,2 TSI s výkonom zvýšeným z 81 na 90 kW. Prispel k tomu trocha aj nový výfuk, ktorý po naštartovaní spokojne „bafkal“ a počas jazdy na vyhradenom, ani nie polkilometrovom úseku pri preraďovaní dokonca aj „odfŕkal“ a strieľal do výfuku. Veru, takto by pokojne mohla znieť Škoda Fabia RS. Teda, keby ju značka znova vyrobila. Ktovie, raz možno...

Zdroj: Ivo Hercik - Škoda Auto
Zdroj: Jozef Vydra

Výkonný motor s ľahkým autom dokáže poriadne zalomcovať, no zodpovednosť za auto ťažko vyčísliteľnej hodnoty mi nedovolili stvárať divy. Nezaznelo ani odporúčanie obmedziť svoju krátku jazdu na rýchlosť 30, či maximálne 50 km/h, ako vraj dostali iní novinárski kolegovia. Auto je ľahké a dynamika pri normálnej jazde (na letisku..?) by bola zrejme výborná. Dôležité je však rozbehnuté vozidlo zastaviť – Fabia FUNstar má predné kotúče bŕzd ručne odvŕtané, ako vidno aj z fotografií.

Zdroj: Ivo Hercik - Škoda Auto
Zdroj: Ivo Hercik - Škoda Auto

Krátke „pendlovanie“ tam a späť na vyhradenom úseku cesty však zanecháva vo mne veľmi dobrý pocit, umocnený ešte „brblaním“ výfuku. Cítim sa ako celebrita – fotia ma aj počas jazdy za volantom. Pravdou však je, že ja nie som dôležitý - dôraz sa kladie práve na koncept. Ten má pred sebou ešte množstvo verejných vystúpení, kde bude prezentovať úroveň šikovnosti mladých študentov Škoda Akadémie. Ale aj (a hlavne) potenciál značky so šípom v znaku. Vo Frankfurte na autosalóne Fabia FUNstar nebude, ale ak by bola, určite by zaujala a možno by „musela“ Škoda Auto čeliť otázkam, kedy podobný model príde do predaja... Hoci, určite by bolo lepším riešením, keby podobné auto vzniklo na podlahovej plošine dlhšieho modelu Combi, ak by sa dostalo do výroby. Možno by na ňom značka ekonomicky nezískala, ale z hľadiska imidžu by mala k dobru body navyše. Celkom určite.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo