2015-07-17 12:55:44
Toyota RAV 4
Toyota RAV 4
Zdroj: Jozef Vydra

ZOZNÁMTE SA: Toyota RAV 4 po jednom roku...

Je pozoruhodné, ako vznikajú legendy. Takou je aj Rekreačné Aktívne Vozidlo s pohonom na všetky 4 kolesá.

Odvodený názov RAV 4 hovorí všetko o použití auta. Aký je momentálne aktuálny model, ktorý však už má v prípade konkrétneho auta niečo za sebou? Nešlo o novinku, ktorá sa ponúka na testy. Ani dlhodobý test na jeden rok (nebolo by to ale zlé...). Mal som iba možnosť vyskúšať si jazdenú „Ravku“ registrovanú pred dlhším časom ako dočasnú „náhradu“ za iný model. Kým sa totiž pripravoval na testovanie Lexus NX 200t, užil som si s klasikom triedy SUV pekných pár sto kilometrov za volantom.

Nebýva vždy zvykom, že sa nám od importéra dostanú do rúk autá, ktoré sú viac ako rok v prevádzke a majú najazdených vyše 30 000 kilometrov. Toyota sa však rozhodla, že nemá čo skrývať. Aj tak som k autu nepristupoval ako k testovanému. Bol to len prostriedok na cestu do bodu M a návrat. Napriek tomu sa moja duša motoristického redaktora nezaprela a všímal som si aj pár detailov.

Prvé auto s pohonom štyroch kolies „Urban 4WD“, uviedla Toyota do predaja ako kompaktný, trojdverový model, celkom odlišný od tradičného vozidla s pohonom 4x4. Mal pomerne malý 2,0-litrový motor upevnený priečne v samonosnej karosérii a nezávislé zavesenie všetkých kolies. S dĺžkou 3,69 m bol kratší než vozidlá dnešného segmentu B. Bolo to priekopnícke nové vozidlo.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Súčasný model RAV 4 je už štvrtou generáciou úspešného bestselleru Toyoty, ktorá existuje aj v hybridnej verzii. Tá prvá, kompaktná, sa objavila v roku 1994 ako odpoveď na pozitívne reakcie na koncepčné vozidlo RAV-FOUR na autosalóne v Tokiu v roku 1989. V tom čase však nebolo pre hlavného konštruktéra Masakacu Nonaka jednoduché presvedčiť ostatné sekcie spoločnosti Toyota, že je možné vytvoriť sériový automobil, ktorý by sa predával v zatiaľ neexistujúcom segmente. Vývoj dokonca v automobilke zastavili, ale japonská a európska divízia predaja  cítili, že treba zmenu a mali pravdu. Krátko po uvedení na trh si model RAV4 získal všeobecné uznanie a vďaka vynikajúcim jazdným vlastnostiam čoskoro udával trend.

Spoločnosť Toyota môže právom tvrdiť, že uvedením svojho prvého Rekreačného Aktívneho Vozidla s pohonom všetkých 4 kolies (RAV4) v roku 1994 vytvorila trh kompaktných SUV. V tom istom roku automobilka predala 53 000 kusov modelu RAV4. O rok neskôr sa toto číslo zdvojnásobilo, až v roku 1995 dosiahlo trojnásobok a každou ďalšou generáciou neustále rastie. V roku 2013 dosiahol počet predaných kusov 10-násobok predajného výsledku z roku 1994. Je zaujímavé, že nové generácie prichádzali vždy so železnou pravidelnosťou každých 6 rokov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Poďme ale späť do súčasnosti. Najnovšia generácia je tu od roku 2013. Odráža čo najviac zo želaní zákazníkov, ktorí najviac oceňujú na kompaktnom SUV z dielne značky Toyota dobrú ovládateľnosť, jednoduchý vstup do vozidla spojený s vyvýšeným pohľadom na cestu, univerzálnosť a spoľahlivé terénne vlastnosti aj v náročných podmienkach. Želaním zákazníkov bolo, aby Toyota RAV 4 mala vynikajúce vlastnosti v teréne i na cestných komunikáciách. Ako sa to dizajnérom, vývojárom a konštruktérom podarilo? Integrovali do nového modelu systém dynamickej regulácie krútiaceho momentu na jednotlivých kolesách pri pohone všetkých kolies (v závislosti od rýchlosti a informácií o polohe škrtiacej klapky, uhla natočenia volantu, pozdĺžneho zrýchlenia alebo preťaženia). Má  funkciu ovládania zatáčania a športový režim jazdy. O ňom ale neskôr.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na rozdiel od tretej generácie, ktorá sa ponúkala  s dvoma rôznymi rázvormi, má najnovší model oba jednu vzdialenosť osí kolies. Auto je celkovo dlhšie o 23,5 cm v porovnaní s predchádzajúcou verziou s krátkym rázvorom a kratšie o 5 cm v porovnaní s predošlým dlhým rázvorom. Kompletná ponuka motorov zahŕňa benzínové s objemom 2,0 l a 2,5 l a naftové s objemom 2,0 l a 2,2 l. Čo som dostal na (vy)skúšanie? Dvojlitrový benzínový motor s výkonom 111 kW (151 k) a 195 Nm krútiaceho momentu. Nezdá sa to veľa, ale papierová hodnota zrýchlenia s bezstupňovou prevodovkou Multidrive S z 0 na 100 km/h za 10,7 sekundy nie je zlé. Áno, viem, dynamikou možno nenadchne, ale s touto CVT prevodovkou, ktorú Toyota popisuje ako bezstupňovú s nekonečným počtom stupňov, ktorá sa nastaví tak, aby auto jazdilo pri optimálnych otáčkach za každých okolností, je jazda skôr komfortná a  pohodová. Nemám však pripomienky – napriek väčšej výške sa auto ani veľmi nenaklňa a páči sa mu jazda v tiahlych zákrutách, na rovinke, ale aj v poriadnych serpentínach. Ale ešte jedna pochvala - ak zvolíte radenie (zo siedmich predvolených stupňov) páčkami pod volantom, alebo radiacou pákou, poteší vás, ako aj mňa, rýchlosť radenia „rýchlostí".

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ešte pred nastúpením do auta si všimnete jeho tvar a siluetu. Sú moderné, no nezaprú zdedenú vývojovú líniu svojich predchodcov. Ale to je dobre, lebo hneď viete, s kým máte do činenia. Najnovšia RAV4 ponúka novú polohu sedenia (nielen) pre vodiča, nanovo vyladený systém zavesenia predných a zadných kolies, vynovený elektrický posilňovač riadenia a ako novinku športový režim jazdy pre vyspelý systém dynamického pohonu všetkých kolies. Bude sa to zdať, že sú to iba marketingové ubezpečenia, ale stačí sa previezť a zistíte, že spojenie spomínaných prvkov fakt prinieslo pre auto vyššiu stabilitu a obratnosť na suchom, aj mokrom povrchu.

Výraznejšie toto tvrdenie platí pri športovom režime. Vtedy totiž elektronika na základe detekcie uhla natočenia volantu zvýši rozdelenie krútiaceho momentu zadných kolies až o 10 %. Auto sa tak ochotnejšie „hrnie“ do zákruty a aby nedošlo zase k pretáčaniu, v závislosti od rýchlosti stáčania vozidla upraví riadiaca elektronika krútiaci moment zadných kolies. RAV4 štvrtej generácie sa tak dá ovládať v porovnaní s predchodcami jednoducho a presne. a jeho jazda je oveľa prirodzenejšia. Toto tvrdenie platí o pohybe na cestách, v teréne si auto zachovalo svoju obratnosť.

Zdroj: Jozef Vydra

Priznávam sa však, že som ho do terénu tentoraz veľmi nehnal, iba tak na „próbu“, či fakt platí, čo si o ňom myslím. „Aktívny rekreant“ sa však v teréne správa ako profík a hoci nemá základný rám, ale samonosnú karosériu, pri náklonoch a jazde, kde aspoň jedno a neraz aj dve kolesá trčia vo vzduchu, si to veľmi nevšimnete. Karoséria je tuhá, to je výsledok. A ešte čosi – fajnovo funguje hlavne asistent zjazdu z kopca, ale aj rozjazdu do kopca. Krútiaci moment sa môže v najnovšej generácii rozdeľovať medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 100:0 až 50:50.

V záujme zníženia spotreby paliva sa v normálnych jazdných podmienkach automaticky posiela 100 % krútiaceho momentu na prednú nápravu. Spotreba na ceste pri rýchlosti 100 km/h je niekde v okolí 7,5 – 8,2, pričom prevodovka pri zrýchľovaní drží motor v blízkosti maxima krútiaceho momentu okolo 4000 za minútu. Keď klesne potreba akcelerácie, klesnú neraz otáčky aj pod 2000 za minútu, no pri 100-ke to bolo okolo 2200. Na diaľnici pri 130-ke má motor ale necelých 2800 a spotreba sa vyhúpla o pol litra – až liter vyššie. Papierovú spotrebu som nedosiahol, ale trocha som auto poháňal, tesne nad limitmi.

Ešte skok zo spevnených ciest do terénu - pre jazdu mimo spevnenej vozovky má auto tlačidlo AWD Lock. Pri rýchlostiach do 40 km/h sa tak dá uzamknúť rozdelenie hnacieho momentu v pevnom pomere 50:50. Stačí rýchlosť prekročiť a zámok sa vypne. Systém automaticky prejde späť do režimu Normal.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nebudem hodnotiť extra batožinový priestor – odviezol som, čo som potreboval a keby toho malo byť viac, sklopením sedadiel sa dosiahne prakticky rovná plocha a tam toho napcháte... ojoj. Som vysoký, za volantom som mal pohodlia dosť, horšie by bolo, keby sa tých vyše 190 cm malo poskladať za mňa na zadné sedadlo – ale nie je to nerozdýchateľné, len mierne obmedzujúce. Do 180 cm – no problem!

Potešila ma (a veľmi) možnosť počúvať rádio, ktoré dokáže prijímať digitálne vysielanie DAB. Práve v tých dňoch spustili v Rakúsku prvé pravidelné vysielanie v tomto formáte – čo vám poviem – paráda. Nie je to síce koncertná sála na kolesách, pri diaľničnej 130-ke už hluk v kabíne trocha narástol, ale inak – škoda, že to „DAB“-ko nemáme aj na Slovensku!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Mal by som dať na záver tomuto auto nejaké rozhrešenie – ale akom napísal už na úvod – toto nie je klasický test. Za necelé dva dni sa dá zistiť o aute dosť, príjemné zistenie bolo, že auto napriek dennej prevádzke slúži svojmu majiteľovi nadmieru dobre. A ani prítomnosť benzínového motora nepovažujem ja, ani jeho pravidelný vodič za obmedzujúce. Napriek mierne vyššej spotrebe. Iba sa (mi) potvrdilo, že RAV 4 je symbol, ikona, či ak chcete auto, ktoré pozná asi každý. Teda minimálne fanúšik japonských áut. RAV 4 sa stala žijúcou legendou a štvrtá generácia to iba potvrdila. A keďže si zo šesťročného cyklu uvádzania nových generácií už odkrojila prvú tretinu, ani sa nenazdáme, bude tu nasledovník.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo