2015-05-21 04:40:24
Peugeot 208 - Graz
Peugeot 208 - Graz
Zdroj: Peugeot, Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Vynovený Peugeot 208 sa predstavil v dobrom svetle

Na prvý pohľad nemá 208-ka po facelifte veľa zmien, autu prospeli exteriérové, no hlavne tie schované.

Tri roky po tom, čo sa predstavila nová generácia Peugeotu 208, prišlo na „vyhladzovanie vrások.“ Asi by to nemuselo byť vôbec potrebné, veď Peugeot 208 je najpredávanejším modelom značky. No diktát trhu, snaha udržať si náskok pred konkurenciou a priniesť pre záujemcov ďalšiu pridanú hodnotu rozhodli, že sa model podrobil omladzovacej kúre. Nie je, ako som mal možnosť presvedčiť sa na vlastné oči, iba o nejakých dizajnových retušiach. Mal som tú možnosť byť pri dynamickom skúmaní novinky. Zaujalo ma niekoľko dizajnových úprav interiéru, exteriérové zmeny, no hlavne technika pod prednou kapotou a tiež v oblasti ovládania. Ale predstavme si ich pekne postupne.

Začnem netradične – smerom zvnútra von. V interiéri si všimnete, že napríklad vyššie výbavy dostali na tvarovanom páse palubnej dosky zaujímavú textúru povrchu. Vzhľadom na to, že je to zároveň mäkký plast, pôsobí to dosť luxusne. Auto pri svojom uvedení predstavilo nový koncept interiéru i-Cockpit zameraný na vodiča, ktorý potom „odkukali“ aj modely 2008 a 308. Patrí k nemu aj veľmi kompaktný volant doslova v štýle motokáry a „head-up“ prístrojová doska, kde sú prístroje pomerne vysoko v zornom poli vodiča – pozeráte sa na ne ponad veniec volantu.

Súčasťou riešenia je aj veľký dotykový displej. V našom prípade s potrebnou navigáciou, na ktorú sme sa spoliehali na úzkych a kľukatých cestách rakúskeho Štajerska v okolí Grazu. Systém má technológiu na zrkadlenie displeja mobilného telefónu na obrazovke a zaujímavosťou je, že integruje Mirrorlink pre Android, aj Carplay pre iOS, ktorý ale bude dostupný až koncom roka.

Zdroj: Peugeot, Jozef Vydra
Zdroj: Peugeot, Jozef Vydra

Poďme ale do exteriéru, kde je tých zmien na prvý pohľad o čosi viac. Športovejší a zároveň elegantnejší vzhľad autu dodali nielen napríklad chrómové kryty spätných zrkadiel dostupné od 3, stupňa výbavy, ale aj mierne pozmenený tvar hlavných svetlometov, no najmä rozšírená maska chladiča s chrómovanou a hustejšou mriežkou. Je teraz integrovanou súčasťou predného nárazníka. Celé to vyzerá ako monolit z jedného kusa a dodáva to autu pompéznejší vzhľad. Športovejší a štýlovejší je aj dizajn zadnej časti, kde dominujú 3D LED svetlá v sériovej výbave. Majú tvar troch „pazúrov“ a stali sa jednoznačným poznávacím znakom auta pri pohľade zozadu. Fakt si 208-ku nepomýlite, keď pôjde pred vami, lebo majú výrazne homogénny vzhľad a veľmi hlboký 3D efekt, ktorý zvýrazňuje opálová červená teplá farba svetiel.

Zdroj: Peugeot, Jozef Vydra
Zdroj: Peugeot, Jozef Vydra

Nové a celkom netradičné farby

Že sú v ponuke aj nové farby karosérie, ako napríklad žiarivá Orange Power (ktorá skôr „razí“ do červena), či vlastné možnosti personalizácie vozidla, asi nikoho neprekvapí, rovnako ponuka rozšírená o verziu GT Line a GTi by Peugeot Sport, ktoré zvýrazňujú vstup značky do luxusných segmentov. No zaujmú dve celkom nové farby, ktoré majú minimálne v segmente malých áut svetovú premiéru. Sú to dve nové textúrované farby, ktoré sú originálne svojim vzhľadom, ale aj spôsobom nanášania počas výroby: Ice Grey a Ice Silver. Iba stručne - celá inovácia spočíva v zložení a nanášaní laku, ktorý obsahuje štruktúrované prísady, aj jemné častice oxidu kremičitého (siliky) a mikroguľôčky polyamidu. Častice siliky pridané do živice dodávajú matný charakter, odolnosť a zrnitosť, zatiaľ čo mikroguľôčky  polyamidu zabezpečujú špecifickú textúru laku. Laky sú odolnejšie a ich údržba je jednoduchšia, ako pri klasických matných farbách. Dobre znášajú časté umývanie - vysokotlakové alebo rotujúcimi kefami (bez použitia vosku) a sú veľmi odolné proti poškriabaniu. „Obísť“ auto kľúčom bude oveľa ťažšie...

Zdroj: Peugeot, Jozef Vydra
Zdroj: Peugeot, Jozef Vydra

Pod kapotou zmeny

Motory PureTech a BlueHDi spĺňajú najnovšiu normu Euro 6.Patrí medzi ne aj najúspornejší spaľovací motor na svete so spotrebou len 3 litre na 100 km a emisiami 79g CO₂/km. Sú kombinované buď s päť, alebo šesťstupňovou manuálne radenou prevodovkou. Pribudla však aj šesťstupňová automatická prevodovka s meničom krútiaceho momentu EAT6 - Efficient Automatic Transmission 6 od výrobcu Aisin. Vďaka meniču krútiaceho momentu má výhodu (proti dvojspojkovým prevodovkám), že sa s ňou dá oveľa jednoduchšie zaparkovať. Takáto kombinácia nebýva v triede malých áut častá, je to pre novú 208-ku významné plus.  Aj to využíva a vo výbave ponúka tiež parkovacieho asistenta, ktorý vám uľahčí život.

Jazda, ako sa patrí

Najprv boli na výber benzínové motory 1,2 L PureTech 110hp S&S s päťstupňovým manuálom a šesťstupňovým automatom. Ako prvý som vyskúšal motor so 6-stupňovou automatickou prevodovkou EAT6. V porovnaní s predchodcom, ktorým bol 1,6 litrový atmosférický štvorvalec má preplňovaný trojvalec o čosi menší výkon. Vôbec to však nebolo poznať vďaka vyššiemu krútiacemu momentu a omnoho lepšiemu záťahu už od nižších otáčok. Auto s touto kombináciou pohonu jazdí veľmi dynamicky, pričom klesla aj papierová spotreba. To sme si v poriadne kopcovitom teréne nemali šancu overiť, na to bude čas v rámci redakčného testu auta.

Zdroj: Peugeot, Jozef Vydra
Zdroj: Peugeot, Jozef Vydra

Motor si s automatickou prevodovkou rozumie naozaj veľmi dobre, radí dosť rýchlo a plynule aj v normálnom režime. V sekvenčnom móde reaguje ešte rýchlejšie, až som ľutoval, že auto nemá radenie páčkami pod volantom... Táto kombinácia vás poteší nielen pri pokojnej jazde, ale prinesie zábavu aj na okresných cestách a sadne jej aj športovejšia jazda. Stačí prepnúť do športového režimu a radí naozaj celkom inak. Dokáže uspokojiť aj chúťky na dynamickú jazdu v poriadne kopcovitom teréne.

Potešilo, že motor a jeho vibrácie napriek iba trom valcom sú veľmi dobre odizolované a do kabíny nepreniká  hluk. Auto celkovo stíchlo a môže za to aj zadná náprava. V minulosti neistá, mierne „roztrasená“ a čiastočne hlučná bola odrazu celkom iná. Hutná, pevná, presná, tichá. Napriek odpovedi zástupcov automobilky, že sa na zadnej náprave nerobili žiadne konštrukčné úpravy. No uvidíme pri redakčnom teste, či to bola iba zmena dodávateľa puzdier na uchytenie náprav, alebo sme všetci trpeli kolektívnymi halucináciami...

Zdroj: Peugeot, Jozef Vydra
Zdroj: Peugeot, Jozef Vydra

V prípade manuálnej prevodovky sa päť stupňov nezdá byť v dnešnej dobe dosť, no opak bol pravdou. Pružný motor to zvláda. Celkový dojem trocha pošramotila spojka, ktorá je na výkon motora mäkká a menej čitateľná. Pri jazde v meste, v zápche sa to však určite hodí lepšie. Aj keď mala prevodovka stále do istej miery „gumený“ chod radiacej páky a dvakrát sa mi stalo, že som pri podradení nevedel trafiť dvojku, počas zvyšku jazdy bolo radenie  rýchlosti presné.

Bola šanca jazdiť aj s naftovým palivom. Tak som si to vyskúšal s motorom 1,6 L BlueHDi 120 S&S, spojenom so 6-stupňovou mechanickou prevodovkou. Vysoký výkon, poriadny záťah, veľmi dobré odstupňovanie prevodových stupňov a odhlučnenie – akoby to ani nebol vznetový motor. To sa mne osobne páči.

Záver

Zmeny nie sú také výrazné, aby ste aj z kilometra rozoznali vynovený Peugeot 208 od predchádzajúcej verzie. No netreba ich zasa ani hľadať lupou. Navyše lepšia skladba motorov, bohatšia výbava, ktorá výrazne uľahčuje jazdu v meste (Active City Brake  - automatické brzdenie v meste pri riziku kolízie, parkovacia kamera, parkovací asistent) a už spomínaný MirrorScreen v spolupráci so 7 palcovým displejom robia z vynovenej 208-ky spolu s dosiahnutými 5 hviezdičkami v rámci testov EuroNCAP veľmi zaujímavé a bezpečné auto, ktoré dozrelo.

Celkom na koniec ešte jedna z dôležitých informácií: nový Peugeot 208 sa bude predávať v Európe od júna 2015.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo