2015-05-12 08:45:00
Dynamická prezentácia - Škoda
Dynamická prezentácia - Škoda Superb v Toskánsku
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW – alternatíva pre dlhé trate

Medzinárodná prezentácia s nahusteným programom neumožňuje podrobne vyskúšať všetky motory.

Rád som však siahol aj po zástupcovi s naftovým palivom. Po prvých skúsenostiach s benzínovým turbomotorom 1.4 TSI prišiel na rad rovnako výkonný turbodiesel. Spolu s najvýkonnejším v ponuke bude patriť v našich končinách podľa odhadov importéra k najpredávanejším.

Prosté papierové porovnanie so skúšaným benzínovým motorom veľa rozdielov neukáže, lebo oba štvorvalce sú výkonovo rovnaké a vedia nový Superb rozbehnúť maximálne na rýchlosť okolo 220 km/h. Aj ich zrýchlenie je skoro identické a z 0-100 km/h to dokážu za menej ako 9 sekúnd, benzín za 8,6 sekundy, nefta o dve desatinky sekundy neskôr. Kde je teda rozdiel? Jednoznačne v prejave motorov – dieselový má vyšší krútiaci moment v nízkych a stredných otáčkach a potom samozrejme v spotrebe. Tá papierová sa líši v prípade 6 stupňovej manuálnej prevodovky o 0,8 litra v neprospech benzínového motora. S ním sme namiesto udávaných priemerných 4,8 litra poskočili na kopcovitých cestách plných zákrut na hodnotu 6,7 litra na 100 kilometrov.

So Superbom so vznetovým 110 kW motorom TDI pod kapotou to bola hodnota 6,0 napriek uvádzaným rovným 4 litrom. V jednom aj druhom prípade sme teda reálne hodnoty presiahli približne o dva litre. Rozdiel však je ešte v jednom – spotreba veľmi výrazne záleží na štýle jazdy, pri benzínovom motore s menším objemom viac, ako pri naftovom.

Zdroj: Jozef Vydra

Kým v prípade benzínového motora platí, že čím rýchlejšie a dynamickejšie jazdíte, tým viac miniete a môžete sa dostať aj na viac ako 11 l/100 km, pri naftovom sa dostanete na maximum okolo 8,8 (pripusťme, že 9) litrov na stovku a to už musí byť vaša jazda naozaj poriadne dynamická. Viac si naftový agregát nepotiahne a máte (takmer) istotu, že pri rozumnej jazde, hoci so spotrebou aj okolo 6 litrov, bude váš akčný rádius vyše 1000 kilometrov. Aj palivová nádrž v novom Superbe totiž medzigeneračne dostala väčšiu nádrž a namiesto 60 litrov teraz má 66.

Trocha ťažší vpredu

Pri otvorení dverí, aj pri dvihnutí kapoty to nezistíte – iba pohľadom do technických údajov a v jazdných vlastnostiach: Škoda Superb s naftovým motorom je s manuálnou prevodovkou o 90 kilogramov ťažšia ako so skúšaným benzínovým motorom. Podpísalo sa to na jazdných vlastnostiach, kde som zistil, že auto je výrazne ťažšie „na čumák“ a v zákrutách pôsobí zavalitejšie. Jazda s ním ale napriek tomu nie je nijak nepríjemná. V prudšie „vykrojených“  zákrutách sa iba o niečo viac pripomínal systém XDS + a na nerovnostiach sa auto trocha viac pohupovalo pri komfortnom nastavení tlmičov, inak nič. Oveľa lepšie sa správalo v režime Sport, no to už bolo celé tvrdšie a preto asi najlepším kompromisom bolo individuálne nastavenie riadenia na stupeň Normal a len tlmičov do športového módu. Celkovo je však aj v spomínanom komfortnom nastavení auto výrazne tuhšie ako niektoré iné autá, napríklad francúzske, či nemecké – ale skôr tie so vzduchovým pružením.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ani motor 2.0 TDI s výkonom 110 kW, ktorý dosahuje v intervale 3500-4000 otáčok za minútu nedáva novému Superbu titul „trhač asfaltu“. No s pomerne veľmi dobrou hodnotou krútiaceho momentu  340 Nm (v rozmedzí od 1750 do 3000 za minútu), ktorý však má svoju silu už aj okolo 1000 otáčok, vám dáva pocit, akoby mal aspoň o dvadsať kilowattov viac...

Obratný Goliáš

Strávil som za volantom dieselového Superba síce podstatne menej kilometrov, ako pri benzínovej verzii, no mal som približne 15 kilometrov pred sebou rovnaký model. V zákrutách, ktorých bolo na trase požehnane som sledoval, ako Superb „vrtí zadkom“ a prechádza zákrutami s rôznym polomerom. Môžem povedať, že sa stále bolo na čo pozerať a ani som pritom nevnímal ťažšiu prednú časť auta.

Superb vôbec nie je malé auto. Skôr naopak a ešte narástol. Má síce iba o zanedbateľných 28 milimetrov dlhšiu karosériu, ako predchodca. no je širší o 47 mm, rázvor náprav sa však zväčšil o významných 80 milimetrov a má teraz 2841 mm. Auto má aj zväčšený rozchod kolies a o 6 milimetrov narástlo do výšky.  Prejavilo sa to hneď na prvý pohľad po sadnutí do interiéru – a to som sedel nielen na predných sedadlách, ale aj na „riaditeľskom“ mieste vpravo vzadu. Superb je však pozoruhodne napriek svojej veľkosti nadpriemerne obratný v úzkych vlásenkových zákrutách a zasa výborne stabilný pri dlhších jazdách po rýchlostných cestách.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Chcel som vyskúšať aj model s pohonom 4x4, no záujem prevyšoval časové možnosti. Pridám teda aspoň zaujímavosť –  rovnaký motor pri pohone iba prednej nápravy spĺňa emisné limity normy Euro 6 bez úprav. No ak sa k nemu pridá pohon na všetky štyri, potrebuje už vyhrievanú 14 litrovú nádrž na AdBlue a samozrejme s tým súvisiace vstrekovanie 32,5 percentného roztoku močoviny...

Dôležité novinky

Pri novom Superbe možno povedať, že je to majestátna vlajková loď značky. V porovnaní s predchodcom však doslova nezostal kameň na kameni. Hoci je dostatočne fotogenické a vyzerá veľmi dynamicky dobre aj na fotkách, podstatne lepšie je to naživo. Má množstvo asistenčných systémov, ktoré posúvajú jazdu aj jeho úžitkové vlastnosti zasa o krok ďalej. Spomínal som adaptívny podvozok, pribudla elektrická ručná brzda. Lamelové žalúzie v prednej časti vozidla pri motoroch s výkonom do 132 kW pomáhajú regulovať prietok vzduchu pod kapotou a zlepšujú aerodynamiku, čo podľa údajov výrobcu prinieslo spotrebu nižšiu o 5%. K tomu ďalšie úpravy na motoroch spôsobili, že je tretia generácia Superb až o 30 % hospodárnejšia, ako doteraz.

Určite zaujme netradičné riešenie vyhrievania čelného skla. Kým predchodca mal „klasické“ drôtiky zatavené v skle, teraz je použité riešenie pomocou špeciálnej fólie medzi vrstvami skla. Nechýba ani povestný dáždnik, no namiesto jedného dáždnika v ľavých zadných dverách sú teraz dva, tentoraz v oboch predných dverách. Určite praktickým riešením je otváranie veka batožinového priestoru „podkopnutím“ pod zadným nárazníkom. Funguje spolu s bezkľúčovým otváraním KESSY, ale iba ak stojíte za autom s kľúčom vo vrecku, aby vám ho nemohol takto otvoriť niekto iný, keď napríklad sedíte za volantom... A keď sme pri zadnej časti – ak by ste chceli Superb využiť ako ťažné auto na prevoz karavanu, lode, či inej voľnočasovej aktivity, napríklad vetroňa, k dispozícii je výklopné ťažné zariadenie.

Pre cestujúcich na zadných sedadlách je plusom tiež držiak tabletu na zadných sedadlách a auto obsahuje ďalšie vychytávky, ktoré majú svoje miesto ako sa sluší a patrí v najvyššom modeli značky. Bezpečnosť, komfort a šetrnosť k životnému prostrediu zlepšuje celý rad nových asistenčných systémov, s ktorými sme sa doteraz stretávali vo vozidlách vyšších tried. Dôraz sa kladie na vyššiu bezpečnosť jazdy a komfort. Nie je priestor práve tu a teraz podrobne vysvetľovať všetky, ale aspoň si ich krátko pripomeňme.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Asistenti, ktorí pomáhajú

Adaptívny podvozok Dynamic Chassis Control (DCC) vrátane voľby jazdného profilu Driving Mode Select sme už spomínali. Novinkou je trojzónová automatická klimatizácia Climatronic, ktorá zaisťuje najlepšiu kvalitu a teplotu vzduchu v celom interiéri. Zákazníci si môžu objednať elektricky ovládanú panoramatickú výklopnú a posuvnú strechu. Pre zimné obdobie sú k dispozícii nezávislé kúrenie, vyhrievané sedadlá, už spomenuté čelné sklo vyhrievané priehľadnou pokovovanou vrstvou a vyhrievané trysky ostrekovačov.

Dažďový a svetelný senzor zaisťuje automatické spínanie stieračov a podľa potreby prepína medzi svetlom pre denné svietenie a stretávacím svetlom. Nový Superb disponuje najnovšou generáciou systému Park Assist pre automatické parkovanie a výjazd. Prvýkrát je tento automobil vybavený aj zadnou parkovacou kamerou.

Nový Superb je štandardne vybavený systémom elektronickej kontroly stability ESC vrátane multikolíznej brzdy, pre krajiny EU aj systémom Front Assist s funkciou núdzovej brzdy City, elektronickou kontrolou tlaku vzduchu v pneumatikách, siedmimi airbagmi, piatimi trojbodovými bezpečnostnými pásmi so signalizáciou zapnutia. Na želanie môže byť vozidlo vybavené tiež zadnými bočnými airbagmi. Súčasťou štandardnej výbavy je ďalej XDS +, čo je funkcia elektronickej uzávierky diferenciálu, od výbavy Ambition navyše tiež Speedlimiter.

Zdroj: Jozef Vydra

Voliteľne môže byť nový Superb vybavený radom asistenčných systémov. Adaptívny tempomat Adaptive Cruise Control (ACC) udržuje vozidlo v bezpečnej vzdialenosti od vozidiel idúcich pred ním. Rozšírená funkcia Crew Protect Assist pripraví vozidlo a jeho posádku na hroziacu nehodu. S udržaním vozidla v jazdnom pruhu pomáha systém Lane Assist. Systém Traffic Jam Assist, ktorý je pre značku novinkou, zvyšuje bezpečnosť pri jazde v kolóne a dopravných zápchach. Ak nie je vodič náhle schopný jazdy, nový systém Emergency Assist auto automaticky zabrzdí až do úplného zastavenia. Ten som našťastie nemusel využiť, ale ani poriadne nebolo ho kde vyskúšať – tentoraz sa nám vyhli povestné zápchy v okolí letiska...

Úplne nový systém Blind Spot Detect pomáha vodičovi pri prechádzaní z pruhu do pruhu vďaka varovaniu pred vozidlami, ktoré sa nachádzajú v mŕtvom uhle spätného zrkadla. Jeho súčasťou je funkcia Rear Traffic Alert pre výjazd z priečneho parkovacieho miesta, ktoré sa pri značke Škoda objavuje prvýkrát. Driver Alert sleduje bdelosť vodiča, varuje pred hroziacou únavou a snaží sa jej predísť navrhnutím prestávky pri riadení. Pre model Škoda Superb je k dispozícii prvýkrát aj Systém Travel Assist s rozpoznávaním dopravných značiek, ktorý vodiča priebežne informuje o aktuálnom dopravnom značení.

No a spomeňme ešte predné svetlomety. Autá sú podľa stupňa výbavy vybavené buď halogénovými žiarovkami, alebo bi-xenónovými výbojkami a funkciou AFS a LED svetlami pre denné svietenie. Na želanie dodávaný asistent diaľkových svetiel (Light Assist) automaticky prepína medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. K dispozícii je tiež úplne nový systém Smart Light Assist s dynamickým odtienením diaľkových svetiel. Keďže sme jazdili iba počas denného svetla, nevyskúšali sme.

Na to všetko bude čas a príležitosť pri redakčnom teste. Priznám sa, že sa na to celkom teším, lebo nový Superb je určite auto, ktoré by som (napriek hlasom neprajníkov a „odborníkov“) chcel mať zaparkované pred svojim bydliskom.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo