2015-05-11 04:20:30
Dynamická prezentácia - Škoda
Dynamická prezentácia - Škoda Superb v Toskánsku
Zdroj: Jozef Vydra

JAZDNÉ DOJMY: Vyskúšali sme Škodu Superb 1.4 TSI už aj počas jazdy

Už ho poznáme celkom dobre – od prvého odhalenia, cez svetovú premiéru po ženevský autosalón.

Je však niečo celkom iné vidieť najnovší a najväčší model Škoda na fotke, byť pri ňom naživo, sedieť v ňom a jazdiť ním. Aké sú teda konečne prvé dojmy spoza volantu? Severozápad Talianska, teda Toskánsko a hlavne okolie Florencie, sa stali miestom prezentácie najnovšieho prírastku značky Škoda.

Zástupcovia automobilky Škoda Auto niekoľkokrát zdôrazňovali, že s príchodom tretej generácie Superbu sa začína nová éra značky. Znelo to ako klasické marketingové tvrdenie a obyčajné nudné klišé. Mnohí sme brali túto informáciu ako dobrú reklamné taktiku. Do momentu, kým sme si mohli auto konečne poriadne vyskúšať.

Naozaj ho nestačí len vidieť, vnímať, cítiť. Hoci o niečo lepšie je už sadnúť si do neho, konečným riešením je zážitok z (prvej) jazdy. Áno, naozaj zážitok. Lebo Superb vás nechá zažiť ho na vlastnej koži. Nechcem, aby ste mi tu a teraz uverili, že je to absolútne úžasné, ultimatívne bezchybné a neuveriteľne skvelé auto. To ho musíte vyskúšať, ak chcete zistiť, aké naozaj je. Poviem iba, že nový Superb je dobrý. Skutočne dobrý vo všetkých odtieňoch tohto slova. Pre niekoho úžasný, inému bude niečo chýbať, ďalšiemu zasa možno zvyšovať... No verím, že si vás získa. Tak ako mňa – a to nehovorím preto, že som mal možnosť vyskúšať si prvé kilometre s novinkou na pozvanie značky.

Zdroj: Jozef Vydra

Už prvé reakcie publika boli po zverejnení prvých oficiálnych obrázkov pozitívne. Mnohí nazvali Superb (konečne) peknou Škodovkou...  Je zaujímavé, že ostatné modely značky sa po uvedení na trh stretávali s čierno-bielym videním. Našlo sa dosť takých, ktorí si museli do Octavie, Rapida, a čiastočne trocha aj Fabie takpovediac „kopnúť“. Superb je však vlajková loď a vďaka platforme MQB má takmer všetko to, čo dnes limuzíny strednej triedy ponúkajú. Navyše, hoci stále tvrdím, že dizajn a jeho vnímanie je otázkou individuálneho vkusu, auto naozaj dobre vyzerá. A už som to spomínal – v letectve platí, že lietadlo, ktoré dobre vyzerá, aj dobre lieta. Platí to aj v prípade Superba?

Nezostal kameň na kameni

Na Superbe vidno vývoj auta aj jeho filozofie: prvý model prekvapil, druhý potešil a tretí..? Ak napíšem očaril, budete ma podozrievať so zaujatosti. Nech, ja som zaujatý – v prospech pekných vecí a dobrých riešení. Jedno aj druhé novinka z Mladej Boleslavi podľa mňa spĺňa. Ak by sa malo niektoré auto z mladoboleslavských modelov považovať za naozaj luxusné, tak hlasujem práve za nový Superb. Výbava, bezpečnostné prvky a výbava s množstvom asistentov sú jedna vec. Aj vo farbách, ktoré boli na prezentácii a s 18 palcovými kolesami vyzerá auto naozaj majestátne. Úzke stĺpiky, ostro rezané línie okien a mierne sa zvažujúca strecha dodávajú vozidlu dojem luxusného kupé. Exkluzívny vzhľad automobilu zvýrazňujú okrem veľkých kolies aj mohutné blatníky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Komfort a priestor v novej dimenzii

Oproti predchádzajúcej generácii sa zväčšil aj vnútorný priestor. Vodič a spolujazdec majú o 39 mm väčšiu šírku kabíny vo výške lakťov a viac miesta nad hlavou. Naozaj z kategórie kráľovskej je priestor na zadných sedadlách. Pred kolenami (157 mm) a nad sedákom (980 mm) je výrazne viac miesta, ako v ktoromkoľvek inom modeli v tomto segmente. Šírka na zadných sedadlách vo výške lakťov narástla o 69 mm. Najviac v segmente ponúka aj batožinový priestor, ktorý s objemom 625 litrov má o 30 litrov viac ako u predchodcu.

Ako prvý model značky ponúka nová Škoda Superb adaptívny podvozok Dynamic Chassis Control (DCC) vrátane voľby jazdného profilu Driving Mode Select. O jeho možnostiach a vlastnostiach si povieme viac inokedy. No nateraz stačí jediná poznámka, že aj v úplne základnom režime sa Superb dostal na medzi špičku jazdných vlastností veľkých limuzín.

Prvý skúšaný exemplár mal stupeň výbavy Style, čo je posledná línia pred vrcholnou verziou Laurin & Klement. To okrem iného znamená adaptívne bixenónové svetlomety už v základe, spomínané osemnásťpalcové kolesá tiež dostanete bez príplatku, rovnako tak aj hmlovky s prisvietením do zákruty. Hmlu sme síce zažili, ale vyskúšali sme tentoraz iba funkciu denných LED svetiel. Nebolo kedy vyskúšať na želanie dodávaný asistent diaľkových svetiel (Light Assist), ktorý automaticky prepína medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. K dispozícii je tiež úplne nový systém Smart Light Assist s dynamickým odtienením diaľkových svetiel, aby ste neoslňovali protiidúcich vodičov. Na to príde čas v klasickom redakčnom teste. Dodám ešte, že v zadnej časti novej generácie modelu Superb svietia štandardne výrazné LED svetlá.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nová Škoda Superb je vybavená preplňovanými motormi s priamym vstrekom paliva určenými pre platformu MQB. Zákazníci si môžu vybrať medzi piatimi benzínovými motormi TSI a tromi dieselovými so vstrekovaním common-rail. Všetky spĺňajú emisnú normu EU 6 a sú sériovo vybavené systémom Štart-Stop a rekuperáciou brzdnej energie.

Dosť už bolo epiky a opisu tvarov, vlastností a (základných) možností. Zaujímalo nás všetkých, najmä jedno: ako Superb jazdí? Tlačová správa tvrdí, že maximálnu stabilitu jazdy aj na náročnejšom povrchu prepožičiava novému modelu Superb úplne novo vyvinutý podvozok s prednou nápravou typu MacPherson a viacprvkovou zadnou nápravou. Aká je realita?

Pomerne nabitý a presne rozvrhnutý program mi umožnil vyskúšať dva motory. Oba majú zhodný výkon – 110 kW. Obidva majú turbá. Jeden je benzínový 1.4 TSI a je s funkciou vypínania valcov ACT. Druhým je 2.0 TDI a bude v našich končinách patriť k asi najpredávanejším.  

1.4 TSI – no a nie je to málo..?

Pre prvé zoznámenie počas jazdy s novým Superbom mi zostala po výbere kolegov jediná alternatíva - agregát 1.4 TSI 110 kW (150 k) ACT s preplňovaním. Je to základný motor pre Českú republiku, u nás je základným motorom verzia s výkonom 92 kW (125k). Má aj vyššiu spotrebu, ale cena bude asi nižšia. Motor s označením EA211 je v Superbe pripravený plniť prísnu emisnú normu Euro 6. Vo verzii s manuálnou prevodovkou a predným pohonom by si ma vypýtať maximálne 4,8 l na 100 km. Na diaľničných úsekoch a potom úsekoch plných zákrut a serpentín s častou jazdou do kopca a z kopca to však zostalo len snom konštruktérom. Aj v takmer plnom zaťažení (traja pomerne urastení muži s batožinou) si hodnotou okolo 6,7 litra na 100 kilometrov hanbu neurobil. Hoci motor nepatrí do kategórie trhača asfaltu, vlajkovej lodi Škody tento motor ako základný úplne svedčí. Ani 1395 kilogramov pohotovostnej hmotnosti nerobilo malému štvorvalcu najmenší problém, svižne zrýchľuje.

Keď môže, vypne dva valce... (zo štyroch)

Systém ACT sme sa snažili vyskúšať čo najviac, ale takmer sa nám to nepodarilo. Funguje totiž hlavne v ustálenom režime jazdy v rozmedzí 1250 až 4000 otáčok za minútu v prípade, že od motora nechcete viac ako približne 80 z celkových 250 Nm krútiaceho momentu. Škoda uvádza až dvadsaťpercentné zníženie spotreby. No my sme auto troška viac poháňali bičíkom, ako by bolo potrebné na fungovanie ACT. Aj to sa podpísalo pod vyššiu priemernú spotrebu ešte pomerne málo zabehnutého motora. Párkrát na nás zažmurkala kontrolka aktivácie systému vypnutia dvoch valcov, ale subjektívne sme vôbec nezistili žiadny rozdiel. A to sme boli v kabíne traja skúsení vodiči, čo už majú najazdených spolu pekných pár kilometrov. O tom, či pracujú dva valce sa teda dozviete len z displeja palubného počítača. Zväčša to príde, keď sa budete snažiť udržať aktuálnu rýchlosť. Teda aj na diaľnici, no v kopcoch motor ide prakticky neustále „na všetky štyri". Valce samozrejme. Lebo Superb má aj pohon 4x4 so spojkou Haldex pre niektoré motorizácie.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Euro 6 si berie daň

Na turbomotore trocha cítiť obmedzenia zo strany aktuálnej emisnej normy hlavne nad 4000 otáčok za minútu. No celkom si vystačíte s rozmedzím 2500 až 4000 otáčok za minútu. Manuálna šesťstupňová prevodovka má trocha dlhšie prevody, no nie je to prekážkou pri pružnom zrýchlení. Turbomotor sa pomerne statočne a rýchlo zviecha z nízkych otáčok a je pritom príjemne tichý. Dobá správa, lebo to je pre limuzínu v tejto triede nevyhnutná podmienka. Celkový prejav je nadmieru uspokojivý. Neviem však, ako to bude s už spomínaným slabším motorom 1.4 TSI. Dovolím si predpovedať, že na rozdiel od 110 kW verzie bude mať čo robiť aj s nie celkom naloženým Superbom...

Naozajstný komfort

Predchádzajúca generácia Škody Superb bola po stránke jazdného komfortu na tom pomerne dobre, no pri jazde na väčších (osemnásťpalcových) kolesách sa dali registrovať rázy prenášané do karosérie. Nová generácia je v tomto úplne iná predovšetkým vďaka príplatkovému adaptívnemu podvozku DCC (Laurin & Klement štandardne). Nie je to len o regulácii prietoku oleja v tlmičoch. Snímače vo vnútri každého tlmiča evidujú aktuálnu mieru stlačenia. K tomu dostal Superb ďalšie štyri snímače – po jednom do každého rohu karosérie. Riadiaca jednotka tak pracuje aj s informáciami o vzájomnom protipohybe karosérie a kolies. Prispieva to výrazne k zlepšeniu komfortu jazdy. Podvozok má prednastavené režimy Normal, Comfort, Sport. Neustále však priebežne počas jazdy upravuje charakteristiku tlmenia a dokáže reagovať na neočakávané zmeny – napríklad pri prudkom zabrzdení auta pred vami. Dokáže tak lepšie podržať karosériu aj v zákrutách, kde sa evidentne menej nakláňa.

Komfortný režim patrí asi k tým najpríjemnejším, kde Superb pripomína autá Mercedes-Benz so vzduchovým pružením podvozka. Auto sa počas jazdy príjemne kolíše, kolesá prekonávajú bez problémov väčšinu bežných nerovností. Našli sme však moment, kedy auto trocha zneistelo. To vtedy, ak sa v zákrute objaví priečna nerovnosť. Vtedy mierne uskočí predná časť a okamžite ju nasledujú aj zadné kolesá. Po prepnutí do režimu Sport podvozok stvrdne, pohupovanie takmer zmizne a auto lepšie drží stopu s menším sklonom k nedotáčavosti. Prispieva k tomu aj elektronická uzávierka diferenciálu so systémom pribrzďovania vnútorných kolies XDS+ na prednej náprave.

Tak teda aký je ten prvý dojem?

Ako som napísal už kdesi na začiatku: nový Superb nielen dobre vyzerá, ale aj dobre jazdí. Priniesol výrazné zlepšenie vo všetkých parametroch, medzigeneračná zmena dizajnu sa podarila (asi najlepšie, než na ktorejkoľvek inej Kabáňovej kreácii...) a výrazným plusom je nielen nárast priestoru, ale aj tvarov interiéru. Ak hovoríme o jazdných vlastnostiach, je to iná Škodovka. Škoda len, že k nám nepríde skúšaný motor, ale jeho výkonovo oklieštená verzia. No zrejme aj s tou sa bude dať prežiť pár stoviek kilometrov na jeden záťah bez nutnej prestávky.

Zajtra sa ešte pozrieme na zúbok 110 kW naftovej verzii dvojlitra a tiež akú rôznu bezpečnostnú výbavu môže mať nový Superb.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo