05.05.2015

PRVÁ JAZDA: Nové BMW radu 2 Gran Tourer sme vyskúšali na vlastnej koži

Keď prišla ponuka zažiť nové BMW s prioritne predným pohonom a so zväčšenou karosériou, kto by povedal nie?

Cesta za vysnívaným „prevetraním“ novinky viedla na juh Európy. Cez Rakúsko a Slovinsko do Chorvátska. Konkrétne do Zadaru, mesta, ktoré zároveň spája históriu a modernu. Tak akosi je to aj so značkou BMW, ktorá k svojim tradičným modelom pridala v rade 2 najprv model Active Tourer. Prvé MPV od BMW a zároveň prvé auto s predným pohonom však má „iba“ 5 miest. Značka s modrobielou vrtuľou v znaku ale chcela ešte väčšiu flexibilitu a prepravnú kapacitu. Po vstúpení do (pre ňu) celkom nového segmentu s modelom Active Tourer, pripravila o čosi väčšieho a ešte flexibilnejšieho brata – Gran Tourer. Vďaka veľkorysému priestoru, univerzálnosti a spomínanej väčšej flexibilite sa BMW radu 2 Gran Tourer stáva prvým prémiovým kompaktom na svete, ktorý ponúka až sedem sedadiel. Spĺňa tak požiadavku pre mobilitu mladých rodín.

Toľko oficiálna časť informácií od bavorskej automobilky, ktorá „má nos“ na netradičné riešenia a nečakané modely. Príklad modelov X6 a X4 hovorí sám za seba – majú v poslednom čase čoraz viac nasledovníkov, ktorí sa minimálne „inšpirovali“ spomínanými ikonami v ich segmente.

Vráťme sa však k triede, ktorá nie je nová, no BMW s kategóriou MPV donedávna nerátalo. Lenže úspech treba posilniť a biele miesta na mape automobilového trhu zaplniť. Taký je zákon úspešných. Nechajme bokom obchodné záležitosti a poďme sa pozrieť, aký naozaj  je sedemmiestny nemecký automobil s dĺžkou 4557 mm. Putovanie za ním na juh Európy bolo poznačené neustálym lejakom počas celej cesty. Predpokladali sme, že sama príroda nám chcela naznačiť, aby sme nezabudli vyskúšať aj verziu 220d xDrive s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorá bola v ponuke prezentácie spolu s benzínovou verziou 220i. Dovolím si úplne super stručnú charakteristiku nového BMW v skratke jednou vetou: štyri stupne výbavy, päť motorov a až sedem miest. Ako to všetko v Mníchove vymysleli a „zabalili“ do kabáta MPV?

Netradičné, väčšie, ale stále BMW

Hoci sa prvý deň prezentácie prebudil do nádherného, takmer bezoblačného rána, poučenie z cesty sme nebrali na ľahkú váhu a 140 kilometrov v hornatejšej časti testovacej trate absolvujeme práve so „štvrokolkou“. S kolegom v kabíne sme zvedaví na rozdiely oproti „klasickému“ päťmiestnemu modelu Active Tourer. Preto sa najprv pozrime na rozdiely v časti rozmery. Tretí rad sedadiel pochopiteľne nie je podmienkou, preto si môžete Gran Tourer zadovážiť aj v prípade, že vám nestačí pôvodný batožinový priestor so základným objemom 468 litrov (a 1510 litrov po sklopení zadných sedadiel). Zväčšená karoséria teraz prináša 645 litrov (a 1905 litrov po sklopení sedadiel), čomu prispelo predovšetkým zväčšenie jej rozmerov. Autu na dĺžku pribudlo 214 milimetrov a má teraz 4556 mm, je vysoké 1608 mm (+53 mm) a čo je dôležité aj z hľadiska jazdných vlastností, rázvor náprav má teraz 2780 mm (Activ Tourer disponuje o 200 milimetrov kratším - 2670 mm). Šírka 1800 milimetrov je rovnaká.

Ako vlastne jazdí

Je zaujímavé, že väčšina motoristov dnes ani netuší, či ich auto má predný, alebo zadný pohon, tri, alebo štyri valce... Nevravím, že všetci, ale jazdné vlastnosti áut sú si už tak podobné, že sa automobilky snažia zaujať (aj) inými vlastnosťami áut. Samozrejme okrem iného aj dizajnom a parametrami spotreby. K tomu pribudne ešte dobre zvolený marketingový mix informácií, ktoré upozorňujú na bežné vlastnosti a výsledok je, že všetky autá sú vlastne úžasné, perfektné, jednoducho top.

BMW upozorňuje na pár vychytávok, ktoré sú v portfóliu značky nové, veď také je aj ich prvé MPV, teraz dokonca aj v „anabolickej“, teda zväčšenej verzii. No my sme boli v prvom rade zvedaví na jazdné vlastnosti. Úžitkové vlastnosti a proklamovaná flexibilita boli tentoraz až na druhom mieste nášho záujmu. Potešilo nás, že sa na prezentáciu (ako to už zvyčajne býva) kvalifikovali najsilnejšie motory z naftovej, aj benzínovej kategórie. Štvorvalcu 220d (140 kW), je vyhradený pohon všetkých kolies xDrive a automatická osemstupňová prevodovka, v polovici roka však príde aj variant s prednou hnanou nápravou. Benzínový 220i (141 kW) sme tiež skúšali s automatom, ale má v ponuke aj 6 stupňovú manuálnu prevodovku.

No a rozdiely v jazde? Použijem povzdych, či otázku kolegu, ktorý sa na mňa obrátil spoza volantu: aj tebe sa zdajú tie dnešné autá skoro rovnaké..? Takmer navlas podobné jazdné vlastnosti nielen v rámci jednej značky, ale naprieč portfóliu v rámci segmentov (tried) naozaj v poslednom čase zmazávajú donedávna výrazné rozdiely. BMW radu 2 Grand Tourer sa oproti kratšiemu Activ Toureru skoro neodlišuje. Predĺžený rázvor naopak pridal na pokoji pri dlhších jazdách a treba veľmi málo korekcií volantom. Možno by sme v bezprostrednom porovnaní zistili o nenápadný kúsok menšiu manévrovateľnosť. No nezdala sa nám vôbec znížená ani na kľukatých  horských cestičkách. V prípade vznetového motora ma prekvapilo, že je auto výnimočne tiché – darmo, prémiová trieda sa nezaprie. Dokonca výborne je odhlučnený aj podvozok v oboch prípadoch motorov, kde ten benzínový s prakticky rovnakým výkonom ako naftový išiel oveľa ľahšie a ochotnejšie do otáčok. Taká je jeho charakteristika a zároveň prednosť. No verte, že vďaka svojmu naturelu sme si radi vyskúšali tam, kde sa to dalo, jeho dynamické vlastnosti a preto spotreba tesne nad 8 litrov nebola vôbec hrôzostrašná – hoci v porovnaní s papierovou spotrebou sme pekne „odišli“.

Vznetová verzia s pohonom 4x4 mala vďaka vyššiemu krútiacemu momentu oveľa väčší „záťah“ v nižších a stredných otáčkach, čo pre menej dynamicky jazdiacich vodičov môže byť prednosťou. Ostáva už len vyčkať, kým zaparkuje v našej redakčnej stajni aj verzia s niektorým zo slabších (možno trojvalcových?) motorov, či sa pri normálnej jazde budeme vedieť priblížiť aj k udávanej spotrebe...

Kompaktný a priestranný – a ešte variabilný

Maximálnu variabilitu auta zaisťuje posuvná zadná lavica s operadlami delenými v pomere 40:20:40, čo umožňuje nainštalovať až tri detské sedačky. Operadlá sa sklápajú stlačením tlačidla. Ďalšou možnosťou je voliteľný tretí rad sedadiel. Je však potrebné myslieť na to, že ak si BMW 2 Gran Tourer zaobstaráte s tretím radom sedadiel, ktoré sú v bežnom stave „zarovnané“ v podlahe, zmenší sa základný objem batožinového priestoru na 560 litrov. Maximálna prepravná kapacita je v tomto prípade vyjadrená objemom 1820 litrov. Každodenné praktické využitie vozidla zvyšuje celý rad úložných priestorov pre všetky tri rady sedadiel ako aj výklopné stolíky na predných operadlách. Nové BMW radu 2 Gran Tourer priekopnícky spája tradičné vlastnosti tohto segmentu ako využiteľný vnútorný priestor a pohodlie s charakteristickými vlastnosťami značky BMW – dynamikou, eleganciou a kvalitou.

Je dobré, že rovnako ako pri päťmiestnom Active Tourer zostal zachovaný posuvný druhý rad sedadiel, variabilita interiéru je teda na vysokej úrovni. Keby len to – posuv sedadiel treba využiť pri nastupovaní na tretí rad sedadiel, inak je to artistický výkon. Hoci sú posledné dve sedadlá určené predovšetkým pre deti, neodolali sme a vyskúšali sme, ako sa na nich sedí... No, čo vám poviem – fakt sú pre deti. Kolega so svojimi 180 cm sa tam síce ako tak „nasáčkoval“, no môj pokus pri 191 cm výšky dopadol neslávne. Nevydržal by som tam ani 10 kilometrov, zapasovaný hlavou o strechu a s nohami v  ostrom uhle. Navyše som si nemal kam pod druhý rad sedadiel zasunúť chodidlá. Extrém, ale rád som ho absolvoval, aby som jednoznačne potvrdil, že zadný rad sedadiel (teda ten tretí) umožňuje jazdu len malým osobám.

Päť prepĺňaných motorov aj pohon všetkých kolies

Päť novovyvinutých prepĺňaných motorov s tromi a štyrmi valcami (od 85 kW/116 k do 141 kW/192 k, s kombinovaná spotrebou 6,4 – 3,9 l/100 km sa spojili s unikátnym balíkom BMW EfficientDynamics a sú zárukou zážitku z jazdy, v ktorom sa spojila športová dynamika s najvyššou účinnosťou (a najnižšími emisiami CO₂) v tomto segmente. Model BMW 220d xDrive Gran Tourer je pritom jediným vozidlom v triede prémiových kompaktov s ponukou siedmich sedadiel a pohonom všetkých kolies hneď v čase svojho uvedenia na trh.

Asistenčné a informačné systémy spolu s možnosťami zábavy pod hlavičkou BMW ConnectedDrive zvyšujú bezpečnosť jazdy aj jej pohodlie. Napríklad Head-Up Display, ktorý premieta všetky relevantné informácie priamo do zorného poľa vodiča alebo Traffic Jam Assistant, ktorý pomáha vodičovi akcelerovať, brzdiť a zostať v jazdnom pruhu.

Zábava na kolesách aj pre deti

Vďaka novej aplikácii “myKIDIO” (na začiatku dostupná iba v Nemecku) sa na dlhých cestách zabavia aj malí pasažieri. Aplikácia debutuje práve v modeli BMW radu 2 Gran Tourer. Ponúka obsah zameraný na deti a rodiny – napríklad filmy, seriály, audio knihy a audio hry. Je kompatibilná s tabletmi napr. Apple iPad a zaručuje, že pasažieri na zadných sedadlách sa nebudú nudiť. Vodič alebo spolujazdec na prednom sedadle majú obsah plne pod kontrolou: aplikácia sa jednoducho ovláda prostredníctvom ovládača iDrive Controller a ovládacieho displeja hneď po spojení zariadenia s vozidlom. Od toho momentu umožní aplikácia “myKIDIO” ovládanie a púšťanie obsahu primeraného veku na pripojených tabletoch a deťom tak zmení dlhé cesty na príjemný zážitok. Ovládací displej po celý čas ukazuje, čo deti pozerajú na svojich tabletoch, pričom deti vzadu môžu použiť BMW Kids Cockpit a pozrieť si zábavným a jednoduchým spôsobom informácie týkajúce sa cesty (napríklad čas príchodu, rýchlosť a vonkajšiu teplotu).

Štyri verzie pre ďalšiu individualizáciu

Nové BMW radu 2 Series Gran Tourer je dostupné v štandardnej verzii ako aj v ďalších štyroch modelových verziách. Model Advantage ponúka oproti štandardnej verzii vyššiu výbavu, ktorá napríklad obsahuje dvojzónovú automatickú klimatizáciu, parkovacieho asistenta vzadu, radarový tempomat s brzdením a mutifunkčný volant. Model Sport Line kladie dôraz na športový aspekt exkluzívnymi športovými prvkami, kolesami z ľahkej zliatiny a športovými sedadlami. Model Luxury Line zdôrazňuje svoju exkluzivitu chrómovými aplikáciami, vybranými kolesami z ľahkých zliatin ako aj koženými prvkami. Okrem toho je tu ešte model M Sport, ktorý prináša okrem iného výber prvkov z balíka M Aerodynamics, vysoko lesklé odtiene Shadow Line, kožený volant a športové sedadlá.

Záverečné zhodnotenie

BMW 2 Gran Tourer je jasným dôkazom toho, že to v BMW myslia s „predokolkami“ naozaj vážne. Inak by sa nemohlo stať, že príde ďalšia verzia auta, ktorému neboli skalní fanúšikovia značky úplne naklonení. Ale napriek všetkým odlišnostiam môžem pokojne skonštatovať, že duch modrobielej vrtule zostal zachovaný. A nielen pri pokojnej, rodinnej jazde, ale ani pri športovejšie poňatých prejazdoch ani veľmi neprekáža, ktoráže to náprava je hnaná... Navyše, vo verzii xDrive je to celkom, ale úplne jedno. Viem, zarytí priaznivci pohonu zadnej nápravy a klasických tvarov BMW budú namietať – ale nechajte ľuďom, nech si vyberú. Pribudla ďalšia možnosť, tak to môžu využiť.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.