2015-01-23 09:12:34
Škoda Fabia Combi sa
Škoda Fabia Combi sa predstavila na juhu Francúzska
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Škoda Fabia Combi na cestách juhu Európy

Včera sme vám predstavili základné odlišnosti predĺženej verzie Fabie.

Zrejme titul získala novinka oprávnene. Je krajšia, praktickejšia, dynamickejšia, opticky vyváženejšia a hlavne priestrannejšia, ako jej „krátka“ sestra. Reč je o novej Škode Fabia Combi, ktorá sa v Českej republike stalo Autom roka a my sme mali možnosť prevetrať ju na cestách v okolí Nice.

Ako sa prejavilo predĺženie karosérie na jazdných vlastnostiach? Cítiť vôbec nejaký rozdiel? To sme sa pýtali aj my ešte skôr, ako sme mali možnosť sadnúť si za volant dlhšej Fabie. Ale ešte pred týmto hodnotením, pozrime sa, čo má novinka pod kapotou...

Na výber je toho dosť

Fabia Combi preberá takmer kompletnú ponuku motorov novej Fabie s výnimkou najslabšieho 3-valca 1,0 MPI (44 kW). V ponuke sú tak tri benzínové a tri dieselové agregáty. Všetkých šesť motorov plní emisnú normu EU 6 a sú štandardne osadené systémom Start-Stop a rekuperáciou brzdnej energie. Benzínové motory 1,0 MPI a 1,2 TSI majú výkon od 55 kW (75 k) až po 81 kW (110 k). Naftové trojvalce 1,4 TDI budú k dispozícii s výkonom od 55 kW (75 k) až po 81 kW (110 k). V základe sú 5-stupňové manuálne prevodovky, najvýkonnejší benzínový motor má 6-stupňový manuál. Sedemstupňová DSG bude len pre motory 1,2 TSI (81 kW) a 1,4 TDI (66 kW).

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

To bol jeden z dvojice nami skúšaných motorov. Platí o ňom to, čo som konštatoval už pri krátkom modeli: dvojka je do mesta málo a na treťom prevodovom stupni auto pri nízkych otáčkach „nevládze,“ lebo turbo nemá dostatočné otáčky a teda ani tlak. Na papierovú spotrebu 3,4 litra na 100 km zabudnite. V kopcovitom teréne v blízkosti Monackého kniežatstva to jednoducho nebol podstatný parameter. Auto s touto kombináciou motor a prevodovka je však ideál na dlhé cesty.

Benzínový motor 1,2 TSI s rovnakým výkonom a tiež len 5 stupňovou prevodovkou bol na tom v tomto prostredí lepšie. Má širší využiteľný rozsah otáčok a lepšie zapasoval pre potreby motoristov.

Väčší neznamená horší

Aspoň nie v jazdných vlastnostiach. Napriek nárastu rozmerov auta sa základná kinematika a parametre podvozka nemenili. Kombi verzia je iba trocha ťažšia a zadný previs nie je veľký, takže sa ani na mokrých serpentínavh neprejavila žiadna snaha o pretáčavosť. Keby aj, nová Škoda Fabia Combi sériovo vybavená rozšírenú funkciou elektronickej uzávierky diferenciálu, označovanú ako XDS + pre bezpečné prechádzanie zákrut aj pri dynamickom štýle jazdy. Nenechali sme toto marketingové tvrdenie bez povšimnutia a napriek veľmi často vlhkej až mokrej vozovke sme skúšali limity ovládateľnosti. Musel by som bezprostrednej presadať zo základného modelu do Combi, aby som zistil presnejšie rozdiely. No môj názor je, že v jazdných vlastnostiach nebadať žiadnu zmenu. Hoci má kombi verzia vyššiu nosnosť, vývojári kládli mimoriadny dôraz na naladenie podvozka. Odladili ho pritom podobne ako v krátkej verzii karosérie, teda s dôrazom na vyšší komfort pri zachovaní maximálnej jazdnej stability. Vzadu má vozidlo nápravu s vlečnými ramenami a torzným stabilizátorom. Použitím nových ramien sa o 30 mm zväčšil rozchod zadných kolies (vpredu o 31 mm) so zodpovedajúcim pozitívnym účinkom na zvýšenie stability jazdy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Konštrukcia novej generácie modelu ŠKODA Fabia Combi je založená na modulárnej koncepcii, ktorá značnou mierou využíva prvky MQB. Sem patria okrem iného aj nové motory, elektromechanické riadenie, väčšina elektroniky ako riadiacej jednotky, združený prístrojový panel, rovnako ako asistenčné systémy a systémy infotainmentu.

Pomôcky, ktoré spríjemňujú život

Z novej Fabie preberá kombi aj množstvo moderných bezpečnostných technológií. Voliteľný Front Assistant s funkciou núdzovej brzdy, ktorý vozidlo samočinne zastaví, znižuje riziko nehôd v kolónach. Multikolízna brzda vozidlo po nehode automaticky zabrzdí, aby zabránila ďalšiemu nárazu po kolízii. Začínajúcu únavu vodiča rozpozná Driver Activity Assistant – nič také sa (našťastie) neudialo. Napriek včasnému vstávaniu pred cestou a častému dažďu na trase jazdy sme boli čerství ako rybičky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dobrou funkciou v našich končinách bude aj Speedlimiter, ktorý obmedzuje maximálnu rýchlosť vozidla na vopred nastavenú hodnotu. Pri rozjazdoch v stúpaní je výbornou pomôckou funkcia Hill Hold Control. „Podrží“ auto na brzdách asi 2 sekundy, kým sa nepohnete.  Pre krajiny Európskej únie je štandardom elektronická kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách. Za zmienku ešte stoja aj nové komfortné prvky vybavenia, napríklad panoramatické strešné okno, dažďový senzor a okrem cúvacích v premiére aj predné parkovacie snímače.

Napriek vyššej technickej úrovni a komfortu je nová ŠKODA Fabia Combi medzigeneračne podstatne ľahšia. V závislosti od konkrétnej konfigurácie a po zohľadnení rozsahu štandardnej výbavy klesla hmotnosť až o 61 kg. S trojvalcovým motorom 1,0 MPI na príklad začína Fabia Combi na hmotnosti (bez vodiča) iba 1 004 kg. Aj nižšia pohotovostná hmotnosť prispela k výsledku, že je nová Fabia Combi medzigeneračne približne o 17 % úspornejšia. Hlavnú zásluhu na tom majú samozrejme nové motory. Lepšia je samozrejme aj aerodynamika.

Novinka z Mladej Boleslavi má dobré predpoklady na sľubnú kariéru. V jej okolí sa totiž pohybuje iba minimálny počet konkurentov. V porovnaní s hatchbackom je nová Fabia Combi drahšia o 550 eur. Základný model 1,0 MPI Active štartuje s cenou 10 090 eur, no za najslabší (66 kW) diesel 1,4 TDI si už treba poriadne priplatiť - až 3 400 eur, čo je tretina najlacnejšej ceny.

Porovnanie rozmerov s Fabiou Hatchback a Fabiou II Combi

Model

Fabia III Hatchback

Fabia III Combi

Rozdiel

Fabia II Combi

Rozdiel

Dĺžka (mm)

3 992

4 255

+ 263

4 245

+ 10

Šírka (mm)

1 732

1 732

0

1 642

+ 90

Výška (mm)

1 467

1 467

0

1 498

– 31

Rázvor náprav (mm)

2 470

2 470

0

2 465

+ 5

Objem batožinového priestoru (l)

330

530

+ 200

505

+ 25

Objem kufra pri sklop. sedadlách (l)

1 395

1 485

– 90

Pohotovostná hmotnosť (kg)

od 980 k

od 1 004

+ 24

od 1 059

– 55

 

Technické údaje motorov Škoda Fabia Combi III

Motor

1,0 MPI

1,2 TSI

1,2 TSI

1,4 TDI

1,4 TDI

Objem motora (cm³)

999

1 197

1 197

1 422

1 422

Valce/ventily

3/12

4/16

4/16

3/12

3/12

Max. výkon (kW/ot.)

55/6200

66/4400

81/4600

66/3000

77/3500

Krút. moment (Nm/ot.)

95/3000

160/1400

175/1400

230/1750

250/1750

Prevodovka

5M

5M

6M/7-DSG

5M/7-DSG

5M

Max. rýchlosť (km/h)

175

185

199

184

196

0 – 100 km/h (s)

14,9

11,0

9,6

11,3

10,3

Priemerná spotreba na 100 km (l)

4,8

4,7

4,8/4,8

3,4/3,6

3,5

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo