2015-01-22 12:30:00
Škoda Fabia Combi 2015
Škoda Fabia Combi 2015 prvé dojmy
Zdroj: Jozef Vydra

Škoda Fabia Combi 2015: prvé dojmy naživo

Fabia Combi síce nie je horúcou novinkou, no doteraz sme ju mohli skúšať iba staticky.

Včera sme mali možnosť zistiť, ako sa správa na ceste. Nepríjemné veterné a hlavne upršané počasie síce skalilo radosť z príjemnej jazdy, no dalo nám zasa možnosť sústrediť sa na podstatné zmeny a detaily novinky v ponuke značky. Venujme sa teda najprv im.

Začiatok výroby modelu Škoda Fabia Combi v polovici decembra umožnil, aby sa nové auto už v týchto dňoch vydalo k prvým zákazníkom. Ako nezabudli zdôrazniť zástupcovia automobilky, auto sa vyvíjalo paralelne so „základným“ modelom hatchback, čo vidno na dizajne. Karoséria je od stredného stĺpika prakticky úplne nová, pričom nový je aj zadný pár dverí. Bočný profil oživuje jemné skosenie tretieho bočného okna. Najdôležitejšiu zmenu ukrýva Fabia Combi pod svojím zadným vekom. Veľkosťou kufra totiž konkuruje aj viacerým zástupcom nižšej strednej triedy. Škoda vyčarovala batožinový priestor s objemom 530 litrov, čo je o 25 viac ako v predchádzajúcej generácii a zároveň absolútny rekord v triede (ak nerátame „vagón“  v podobe Dacie Logan MCV). Prístup do kufra zabezpečuje veľké výklopné veko. Nakladacia hrana je v porovnaní s minulosťou nižšie o 36 mm.

Kombi verzia nie je len predĺženou verziou, ale autom, ktoré je kompaktné napriek tomu, že v porovnaní s 5-dverovým základným modelom je o 263 mm dlhšie. Kým hatchback v porovnaní s predchádzajúcou (druhou) generáciou Fabie je kratší  o 8 mm, kombi, medzigeneračne narástlo o 10 mm na 4 255 mm. Rázvor náprav 2 470 mm sa nezmenil.

Karoséria je nová prakticky od stredného stĺpika. Zmenený je teda aj zadný pár dverí. Bočný profil zvýrazňuje jemné skosenie tretieho bočného okna. To najdôležitejšie však Fabia Combi skrýva pod svojím zadným vekom. Veľkosťou kufra dá totiž zabrať aj niektorým predstaviteľom nižšej strednej triedy. Škoda tu totiž vyčarovala batožinový priestor s objemom 530 litrov, čo je o 25 viac ako v minulosti a zároveň absolútny rekord v triede, ak vynecháme Daciu Logan MCV.

Len pre zaujímavosť, na väčšiu Octaviu Combi stráca Fabia v kufri len 75 litrov. Po sklopení sedadiel vzrastie kapacita na 1 395. Pri minulej generácii udávala Škoda maximálny objem 1 485 litrov, teda o 90 litrov viac, nižšia kapacita je daňou za nižšie tvarovanú strechu a tiež aj nový systém sklápania zadných sedadiel. Tie sa zložia v dvoch krokoch – najprv sa vyklopí sedacia časť a potom operadlo. (Tak, ako to mala Fabia prvej generácie... ) To je v porovnaní s hatchbackom veľká výhoda. Pribudla tiež dvojitá podlaha, takže v kombi môže byť vodorovná ložná plocha dlhá až 1 550 a široká 960 mm. Maximálna kapacita batožinového priestoru je však k dispozícii až po presunutí podlahy do dolnej pozície. Medzipodlaha má háčik s pružným úchytom, takže po odklopení sa dá manipulovať s nákladom, ktorý chcete uložiť pod ňu. Piate dvere sa otvárajú do výšky 1 900 mm a sú široké 1 028 mm. Nákladová hrana je o 36 mm nižšie, teda len 611 mm nad zemou.

Zdroj: Jozef Vydra

Škoda Fabia Combi má sedemnásť pre Škodu typických Simply Clever riešení, z ktorých je desať nových. Okrem často spomínanej škrabky na ľad vo veku nádrže či vyberateľného odpadkového koša k nim Škoda pripočítala aj nové rozhranie s funkciou MirrorLink, ktorá umožňuje zobrazovať obsahu smartfónov priamo na dotykovom displej. Samozrejme v prípade, že to funguje. Zažili sme viacerí, že technológia ešte nie je celkom zrelá a je vo vývoji. No nie je to tak, akoby sa zdalo, že je chyba na strane automobilky. Naopak, tá je pripravená na to, že keď budú k dispozícii zodpovedajúce rozhrania zo strany výrobcu, môžu byť pripojené taktiež aj chytré telefóny značky Apple (cez Apple CarPlay) a chytré telefóny s Androidom (cez Android Auto). Tu je zatiaľ v predstihu Škoda a meškajú výrobcovia smartfónov. Je to však na dlhšiu diskusiu a samostatný článok, lebo teraz sa zdá, že za všetkým je výrobca auta. Má sa k tomu čo vyjadriť aj výrobca navigácie Sygic, ktorá by po optimalizácii slúžila svojmu účelu oveľa lepšie.

Kritika, ktorá sa zniesla na hlavu automobilky Škoda tak nie je celkom oprávnená, akoby sa mohlo zdať. Výrobca priznáva, že málo komunikoval svoje riešenia a spoliehal sa na ubezpečenia výrobcov smartfónov ešte z roku 2014, no zdá sa, že predčasne. Aby vyhovela aj konzervatívnejším zákazníkom, bude od mája ponúkať aj napevno zabudovaný rádionavigačný systém Amundsen.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ako Škoda Fabia Combi jazdí, ako sa prejavuje na cestách, aké má motory pod kapotou, a ďalšie postrehy a technické informácie vám prinesiem po návrate domov.
 

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo