2014-08-19 11:04:03
Nová Škoda Fabia III
Nová Škoda Fabia III je už odhalená
Zdroj: Škoda auto

Škoda Fabia III: Prvé oficiálne fotografie celého auta sú tu

Je to tak, ako sme včera avizovali: namiesto detailov novej Fabie sa Škoda rozhodla uverejniť prvé dve oficiálne fotky.

V tejto chvíli už nie je vzhľad tretej generácie malého vozidla Škoda Fabia III tajomstvom. Fotografie prinášajú pohľad na celý automobil. Dizajnér Jozef Kabaň auto niekoľkokrát označil za krásne. Je celkom zrejmé, že na ňom vidno inšpiráciu prvou Fabiou.

Fabia III je tak súčasnou ponáškou na veľmi úspešný model, pričom detaily vytvárajú celok, ktorý jasne zapadá medzi súčasné vozidlá Škody. Maska prepojená so svetlometmi s diódami pre denné svietenie opticky rozširuje prednú časť auta. Nielen vďaka tomu auto pôsobí nižším a dynamickejším dojmom, než predchodca. Veď je o pozoruhodných 9 centimetrov širšie ako Fabia II.

Pri prvom pohľade na karosériu určite zaujme výrazná linka tiahnuca sa od predných svetlometov až po zadné svetlá. Hovorí sa jej "tornádo línia" a okrem estetickej má aj praktickú funkciu. Pri daždi má totiž usmerňovať prúdenie vzduchu tak, aby voda vírená kolesami neprekročila túto líniu a nezašpinila bočné okná.

Zadná časť auta, ktorá najviac pripomína prvú Fabiu, dostala Kabaňom nastolený dizajnový smer – teda typické prelisy veka kufra. Spodná linka zadných okien, ktorá sa začne dvíhať pri C stĺpiku je ďalším zaujímavým momentom, pripomína Octaviu. Môžeme iba dedukovať, keďže auto na fotografii nemá vzadu diódové svetlá, že všeobecne ich Fabia mať asi nebude. Hoci sú výrazným dizajnovým prvkom zobrazeného auta sedemnásťpalcové zliatinové kolesá, v základe bude mať Fabia 14 palcové.

Zdroj: Škoda auto
Zdroj: Škoda auto

Predpokladáme, že sa pod článkom zhromaždí množstvo intelektuálnych odborníkov, ktorí znesú toto auto pod čiernu zem. Ale hovorte si, čo chcete, tretia generácie Fabie je jedno z najkrajších áut, ktoré Škoda pripravila. Či sa vám nová Fabia páči alebo nie, to už nechávame na vás. Zrekapitulujeme ale aspoň niektoré technické údaje, hoci sme už najmä o motoroch priniesli niekoľko informácií.

Pripomeňme, že Fabia III nie je postavená úplne na platforme MQB známej z Octavie. Konštrukcia využije MQB len na polovicu, zvyšok je platforma PQ26. So starou Fabiou (PQ25) sa zhoduje iba malá časť dielov.  Dôležitejšie sú rozmery auta, ktoré nielen že narástlo do šírky, ale je aj nižšie a napriek predĺženému rázvoru aj o pár milimetrov kratšie.

Rozmery a hmotnosti             Fabia III           Rozdiel oproti Fabii II
Pohotovostná hmotnosť        od 980 kg                   -40 kg
Dĺžka                                      3 992 mm                     -8 mm
Výška                                     1 467 mm                    -31 mm
Šírka                                       1 732 mm                   +90 mm
Rázvor náprav                         2 470 mm                    +5 mm
Rozchod kolies vpredu           1 463 mm                   +30 mm
Rozchod kolies vzadu             1 457 mm                   +31 mm

Zdroj: Škoda auto
Zdroj: Škoda auto


Základným motorom auta bude trojvalec 1,0 MPI so 44 kW a 95 Nm krútiaceho momentu, pre kombi verziu sa ráta s jeho silnejšou verziou, ktorá disponuje výkonom 55 kW. Ďalším benzínovým agregátom v ponuke bude preplňovaná 1,2 TSI so štyrmi valcami a šestnástimi ventilmi. Tento motor bude tiež v dvoch verziách, so 66 a 81 kW. Silnejší variant ako jediný dostane šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Podľa niektorých informácií nemal štvorvalec vydržať v ponuke, ale zrejme jeho nahradenie litrovým trojvalcom TSI ešte nie je pravdepodobne na programe dňa. Všetky jednotky dostanú v základe systém stop-štart a rekuperáciu energie pri brzdení.

Hoci sú v dnešnej dobe naftové motory v malých autách na ústupe, je možno trocha prekvapením, že Fabia bude mať hneď tri varianty novej trojvalcovej 1,4-ky. V základe s výkonom 55 kW, stred ponuky je 66 kW a vrcholná verzia bude mať 77 kW, rovnako ako štvorvalec 1,6 TDI vo Fabii II. Úplne prvý raz bude maž naftová Fabia automatickú prevodovku. Bude to  sedemstupňová DSG (rovnako ako pri motore 1,2 TSI 81 kW) určená pre 66 kW verziu. Úsporná verzia Greenline bude mať podkapotou najslabší naftový motor a spotrebu len 3,1 litra nafty na sto kilometrov. Je to o 0,3 litra menej, ako má súčasná verzia s motorom 1,2 litra.

Základná Fabia bude vážiť 980 kg, pričom auto celkovo „schudne“ oproti terajšej generácii až o 65 kilogramov v závislosti na konkrétnej verzii. Vo vnútri auta bude viac priestoru nielen vďaka väčšej šírke, ale napríklad sedadlo vodiča bude v najnižšej polohe o štyri centimetre bližšie podlahe ako doteraz. Objem batožinového priestoru sa zväčšil o 15 litrov na 330 litrov bez príplatkového rezervného kolesa (s ním 315 l), kombi má mať výborných 530 litrov. So sedanom sa ani tentoraz nepočíta.

Zdroj: Škoda auto

Na rozdiel od predchodcu bude mať Fabia III už v základe centrálne zamykanie a šesť airbagov. Novinkou pre Fabiu bude systém Frontassist. Nedočkáme sa ale (aspoň na začiatku nie) xenónov, ani navigácie. Nechýbajú však diódy pre denné svietenie a prostredníctvom systému Mirror link si môžete pripojiť k dotykovej obrazovke vlastnú navigáciu z mobilného telefónu. Spomeňme ešte bezkľúčové odomykanie Kessy a do budúcnosti sa ráta aj s cúvacou kamerou.

Aký bude interiér, to sa presne nevie, jeho oficiálne predstavenie nás ešte len čaká. Ale ak sa dobre pozriete na fotografie, niečo už vidno aj z vnútra. Takže klasická architektúra palubnej dosky s kruhovými chrómovanými rámčekmi prístrojov a medzi stredovými výduchmi ventilácie vo vrchnej časti prístrojovej dosky a multifunkčným displejom pod nimi sa tiahne výrazná horizontálna linka cez celú palubovku.

Jozef Vydra
ZDROJ: Škoda auto

Komentáre k článku


Stream naživo