2014-07-24 13:12:31
BMW M4 Coupé -
BMW M4 Coupé - s týmto sa naozaj dá vychutnávať život...
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA s BMW M4 Coupé, časť druhá: ako si vychutnávať život...

Pred týždňom sme uverejnili prvú časť skúseností z iba párhodinového spolužitia s najrýchlejším „bavorákom“ v sériovej ponuke.

Predstavili sme vtedy novinku, ktorá je v novom značení BMW vlastne nová „stará“ M3-ka. V novej generácii prišla o dva valce, získala ale dve turbá. Teraz má trocha vyšší výkon, o dosť vyšší krútiaci moment, ktorého maximum je k dispozícii prakticky všade v širokom spektre od 1800 po 5500 otáčok. Možno povedať bez preháňania, že auto na rozdiel od predchodcu M3 s vidlicovou osemvalcovou vysokootáčkovou „atmosférickou cirkulárkou“ má doslova brutálny záťah a „páliť gumy“ s ním dokáže aj ten najväčší amatér. Ako teda naozaj jazdí?

Auto dvoch tvárí

Len pre istotu pripomeniem, že neskúsenému vodičovi by som auto s takýmito parametrami na tento účel, ani na rýchlu, športovú jazdu nezveril. Je síce skvelé, aj pohodlné, dokonca dosť praktické, s možnosťou širokej škály nastavenia riadenia, tuhosti tlmičov, trakčnej kontroly aj odozvy na plynový pedál. No predsa mať „pod zadkom“ také „stádo koní“ môže vyústiť do ich splašenia. Bez skúseností sa krotia ťažšie. Auto vás síce postráži a nepustí do absolútneho extrému (ak nechcete), no aspoň základ z „krotiteľskej praxe“ príde vhod.

Elektronika, ktorá sa stará o trakciu a stabilizáciu auta vám pomôže pri „frajerskom“ odpichu aj v plne aktívnom režime vykrúžiť so zadnými kolesami oveľa väčší oblúk ako s prednými – základ na drift je tu! Keď ale viete, čo chcete a máte to aj v rukách a nohách, po aktvivácii módu M Dynamic (na prístrojovom paneli zasvieti MDM), ktorý čiastočne vypína stabilizačný režim vás pustí takmer do čohokoľvek. Jedine ak by sa drift zmenil na rotáciu. No a je ešte možnosť úplne vypnúť stabilizáciu (režim DSC OFF), ktorá je pre neskúsených neprípustná a potrebuje fakt už poriadnu dávku skúseností s krotením šeliem za volantom. No ani v tomto momente na vás „emštvorkové“ kupé nezabudne úplne a dáva k dispozícii svoj  M diferenciál. Ten dokáže výrazne obmedziť rozdiel otáčok hnaných zadných kolies. Pritom však pracuje nenápadne a neodstrelí vám zadok auta mimo cesty.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Alebo to môžete urobiť tak, že sa prepnete do úsporného režimu Efficient, všetky nastaviteľné hodnoty necháte „na normál“ a užívate si skvelý podvozok s priamym dosť a strmým riadením a vychutnávate krásy prostredia okolo zvolenej trasy. To zvládne aj začiatočník. O zábavu však máte postarané, ak si na dve programovateľné tlačidlá nastavíte rôzne, odlišné vlastnosti, či optimálne kombinácie ponúkaných možností nastavenia auta a potom - duj ho!

No a ten zvuk, ten zvuk je skutočná symfónia

Pripomínam to znova: napriek absencii dvoch valcov a pridaným dvom turbám, ktoré vraj tlmia zvuk, sa môžete tešiť z drsného výrazne surového zvuku. Cítite to nielen v kabíne, obzerajú sa aj okoloidúci a okolo jazdiaci, čo za zverský rev sa to ozýva spod vydutej kapoty, prostredníctvom dvojice dvojitých koncoviek výfuku. Akoby auto malo osemvalec a 600 „koní“ (440 kW). Vlastne mám dokonca pocit (a nie som sám), že zvuk je oveľa „nevychovanejší“ a ešte viac „ubrblanejší“, ako mal osemvalec. Ale veď až tak veľa sa nestalo, veď radový šesťvalec je v očiach mnohých fanúšikov BMW presne to pravé a správne, čo pod kapotou má byť...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Všetko ako má byť

Asi to najdôležitejšie je, že keď sa posadíte za volant, nemusíte sa dlho rozhliadať a hádať, čo na čo slúži. Veľmi rýchlo si nájdete správnu polohu a všetko máte poruke tam, kde sa to očakáva. Rýchly proces nastáva aj pri ovládacích a zobrazovacích prvkoch. Kto vie, ten vie... Hoci volant v „emkovom“ dizajne si možno za príplatok objednať aj do iných modelov, radiace páčky prevodovky pod ním sú úplne jedinečné. Určite ma potešil head-up displej s premietaním údajov do zorného poľa, či rýchlomer, na ktorom svietia na konci číslice 330.

Je dobrou správou, že M4 je oproti súrodencom s vyššími číslami podstatne ľahšie auto. Dá sa teda na ceste ovládať jednoduchšie a dostať ho môžete tam, kam chcete vy. Modely M5 a M6, ktoré sú omnoho ťažšie a stabilnejšie „hebedá“ voči 1600 kilovej M4-ke, obľubujú široké cesty a okruhy. Ona sa však dobre cítila aj na užších cestách a serpentínach v okolí rakúskeho Salzburgu. Priľnavosťou a prenosom výkonu na cestu prekvapila napriek tomu, že sa nám do toho „montoval“ dážď. Tam, kde kolegovia jazdili štýlom powerslide, nám lialo ako z krhly. Som síce priaznivcom čistej stopy, ale lákalo ma ísť aj dverami napred, pekne zoširoka, bokom. Len si treba potykať s plynovým pedálom a volantom. Nebolo to spočiatku veľmi jednoduché, ale práve mokrá cesta umožnila „rozhodiť“ auto skôr a rýchlejšie, ako na suchom povrchu. Aspoň som ušetril pneumatiky... A v druhom pokuse to už vyšlo lepšie, takmer na ideálne  suchom povrchu bola radosť „pozametať“ s autom po celej šírke vozovky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Anjel s diablom skrížený

Už spomínaný M Dynamic mód je práve to, čo vám dovolí, či skôr umožní jazdiť bokom, šmýkať sa do sýta a pritom auto neomotať niekde o najbližší strom pri ceste. Sú však aj ďalšie režimy, kde si vyskúšate, ako veľmi z vás bude chcieť M4 Coupé vytriasť dušu po nastavení podvozka na najtvrdší stupeň. Ten nie je na denné jazdenie, skôr na okruh (och, ako by sa hodilo popreháňať toto auto na najbližšej BMW Driving Experience na niektorej z európskych tratí!) ale po prepnutí do polohy Comfort je to už celkom príjemné vozenie. Nastavenie možností je pomerne rozsiahle. Nielen mieru asistovania posilňovača riadenia, ale tiež štýl (skôr by sa patrilo povedať rýchlosť a agresivitu) radenia robotizovanej dvojspojkovej prevodovky. V tom najtvrdšom režime už pri plnom zábere „kope“  a na mokrom povrchu som zistil, že auto na milisekundy stráca trakciu. DSC a všetci ostatní elektronickí strážni anjeli sa však úspešne snažia držať auto na ceste, napriek tomu na mokre volím radšej plynulý mód.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zožerie aj trávu pri ceste..?

Nemusíte sa obávať. Hoci bol náš program do istej miery neštandardný (nazvime ho sprisahanecky a konšpiračne špecifickým), v šetrivej polohe bol apetít nadupaného tátoša na úrovni (skôr pod) 8 litrov na 100 kilometrov. Stačilo sa však prepnúť do niektorého zo „zúrivejších“ módov a spotreba pochodovala bez začervenania nad 12 litríkov. Nuž ale čudujete sa? Ja vôbec.

Namiesto záveru, či hodnotenia

Už som to naznačil - BMW M4 Coupé je rýchlejšie ako M5, M6, ale tiež aj ako M235i. Je to viac ako dôstojná náhrada za M3-ku. A to napriek inému receptu, podľa ktorého „upiekli“ túto novinku. Má výborný podvozok, rovnako interiér, ktorý je dokonca plnohodnotne využiteľný pre štyroch ľudí s klasickým obmedzením nastupovania v trojdverovej karosérii a primeraným kufrom. Nielen podľa údajov, ale aj pocitovo je auto ľahšie, čo sa prejavuje pri všetkých možných dynamických situáciách – pri zrýchľovaní, brzdení, priečnom zrýchlení... To z neho robí obratného predátora, ale tiež pohodlný povoz na zdolávanie dlhých tratí. Pre niekoho modla, pre iných kus poriadneho auta, ktoré to vie uhrať „na športovo“ ako aj „na komfort“. To uľahčuje výber, takže už sa nespýtate či áno, alebo nie, ale za koľko...  No a to bude zrejme v našich končinách trocha problém. Základ bez písmenka M je totiž zhruba za cenu väčšej limuzíny. No BMW M4 Coupé sa začína na zhruba dvojnásobku. Ale nebývať na slovenskej strane Dunaja a preto nemať finančný limit, asi mi jedno o nejaký čas parkuje pod oknami haciendy. Lenže takto, asi moje nebude... Vlastne mám nápad. Počujte, mám príjemnú a milú, chápavú a tolerantnú manželku... No nedohodneme sa?!

Technické údaje

Model: BMW M4 Coupé
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2979
Prevodovka: 7-stupňová robotizovaná M DCT
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 317/5500 - 7300
Krútiaci moment (Nm/ot.): 550/1850 - 5500
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,1
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 11,1/6,7/8,3
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4671/1870/1383
Rázvor náprav (mm): 2812
Objem batožinového priestoru (l): 445
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1537
Užitočná hmotnosť (kg): 503
Rozmer pneumatík vpredu: 255/40 R19
Rozmer pneumatík vzadu: 275/40 R19
Základná cenníková cena modelu (BMW 4): od 36 700 €
Základná cena verzie (BMW M4): 73 600 €
Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo