2014-06-19 04:35:00
Tesla Model S 85
Tesla Model S 85 kW/h Performance
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Tesla Model S Performance – auto pre manažérov s citom pre eko

EKO-lógia a EKO-nómia v Tesle S kráčajú ruka v ruke. Možnosť vyskúšať si najpopulárnejší elektromobil sa neodmieta.

Čo pre vás znamená elektromobil? Pri tomto slove si pravdepodobne predstavíte niečo čapaté, pomalé s potrebou nabíjať sa každú chvíľu. K tomu si v rámci negatív prirátame dlhý čas nabíjania a tiež pochybnosti o ekologickosti elektromobilov. Tí, čo už elektromobil zažili si možno prirátajú slušný odpych pri rýchlostiach do 80 km/h, bzučanie namiesto vrndžania a pocit výnimočnosti. Tí, ktorí s bežným elektromobilom čo-to odjazdili k tomu všetkému prirátajú aj „napätie“ a neustále striehnutie a kalkulovanie, či to takpovediac „príde až do cieľa“ a neskape to na pol ceste. No a tí, ktorí o elektromobile už uvažovali a kalkulačky nemajú len na to, aby na nich písali sprosté slová vedia, že síce je ich prevádzka omnoho lacnejšia než pri klasickom pohone, vstupné náklady sú privysoké.

A to stále hovoríme o bežných elektromobiloch.

Lenže Tesla S nie je bežný elektromobil. Či už fandíte Elonovi Muskovi a tejto kalifornskej spoločnosti, alebo nie, musíte uznať, že rebríček elektromobilov v Európe vyzerá asi nejako takto: na vrchole je Tesla S, potom (potenciálne) BMW i8 a i3. Dlho dlho nič, Nissan Leaf, Smart Fortwo electric... dlho dlho nič a... A potom zvyšok elektromobilov.

Teslu S nám na prvú jazdu zapožičala spoločnosť AAA Auto Bratislava.

Tesla S útočí presne do tých sfér ba priam hemisfér, kde existuje najväčší potenciál pre myšlienku ekologickej dopravy – na pomedzí strednej a vyššej vrstvy obyvateľstva. Presnejšie na manažérov a generálnych riaditeľov spolu s bohatšími ekologickými nadšencami.  

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

O genialite nápadu menom Tesla S nemusíme viac hovoriť. Stačí podotknúť, že za rok 2013 predali viac než 22 000 Modelov S. Spýtajte sa na predajné čísla elektromobilov v iných automobilkách ;). Tesla rastie a dáva si ambiciózne ciele a ako takmer jediná spoločnosť vyrábajúca elektromobily ich dokáže splniť. Navyše so ziskom.

Testované vozidlo malo okrem vyššej kapacity batérii 85 kW/h aj balík Performance, ktorý významne zvýši výkon a dynamiku auta. Taktiež má dokúpené vzduchové odpruženie, Tech package, Paket Sound Studio, panoramatické strešné okno, zimný paket, 21 palcové kolesá na leto, 19-tky na zimu, parkovacie senzory a cúvaciu kameru, LED hmlové svetlá. 

Ale aký je ten slávny Model S naozaj?

Prvý dojem z auta je stručný: vau. Nech sa zvonku pozeráte na S-ko z ktorejkoľvek strany, športovú eleganciu a estetickosť autu nemôžete uprieť. Je to krásny kus limuzíny karosérie liftback, ktorý pôsobí štýlovo, energicky a zároveň masívne a bezpečne.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Pri nastupovaní dovnútra sa hlúpeho citoslovca nezbavíte: vau, vau! Samozrejme, videli sme aj luxusnejší interiér, ale tu o luxus prvoplánovo nejde, aj keď do portfólia patrí. V interiéri Modelu S ide predovšetkým o technológie a „elektriku.“

Keď je všetko na elektrinu  

Tesla Model S nielenže popiera zmysel pohonu na fosílne palivá, odmieta aj pohon na rezeň a zemiaky. Volant sa nastavuje elektricky, sedadlo sa ovláda elektricky, priehradka pred spolujazdcom sa ovláda elektricky, kufre (má totiž dva) sa ovládajú elektricky, strecha, ešte aj kľučky dverí sa vytiahnu automaticky (aby sa znížil odpor vzduchu sú počas jazdy zasunuté do dverí).

Najviac zo všetkého však zaujme obrovský displej na stredovom paneli. Prostredníctvom tejto svietiacej opachy ovládate prakticky všetko. Klimatizáciu, strechu, všetky možné nastavenia auta, navigáciu – cez google maps. Cez displej môžete ísť na internet, môžete ho využiť ako spätné zrkadlo prostredníctvom kamier, môžete v podstate čokoľvek. Nepochybujem, že ak chcete, pustíte tam aj film. V aute sa sedí pohodlne, náš model nebol vybavený „trestnou lavicou“ vzadu v kufri. Sedadlá „pre deti“ otočené proti smeru jazdy sú ozaj za trest, alebo len pre veľmi neobľúbené deti. Podobne za trest však pôsobili aj zadné sedadlá. Priestoru pre vysokých a ramenatých je tam akurát dosť, zmestia sa tam aj traja, ak majú radi blízkosť toho druhého. Problémom sú zabudované hlavové opierky, ktoré nám v danej kategórii vozidla prídu nepatrične.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra
Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Keď som ich videl v Peugeote 301, povedal som si: no dobre, keď je to taká úspora. Ale aby náraz zozadu znamenal v limuzíne na zadných sedadlách zlomenie väzov, to je ozaj „nepatričné.“ Zabudovaná hlavová opierka totiž pri osobách vyšších ako 175 cm mieri presne na krk. Snáď v opise nárazu zozadu nemusíme zachádzať do detailov. Au...

Za volantom Tesly S

Tesla je vo svojej podstate elektromobil ako všetky ostatné – má batérie (väčšie), má elektromotor (silnejší). Zo skúseností vieme, že dobre urobený elektromobil je schopný zatlačiť posádku do sedadiel do rýchlosti cca 80 km/h, kedy mu dochádzajú sily.

Pre Teslu S to neplatí. Keď som do nej prvý krát nasadol, pomaly a opatrne som prešiel prvých pár stoviek metrov. Predsa len je to auto za približne 100 000 EUR a posledných sto tisíc som tesne predtým minul na obede... Na slovenských rozbitých cestách rýchlo zistíte, že Tesla S je síce pohodlná, ale na veľkých kolesách jej nie je úplne najlepšie. Kabínou po každej nerovnosti prechádzajú typické zvuky a navyše sa na nerovnostiach v zákrutách objavuje tendencia auta uskočiť. Vďaka váhe sa to nedeje, no viem si ľahko predstaviť, že chytiť priečnu nerovnosť pri ostrej jazde v zákrute nemusí byť príjemné. Navyše riadenie je preposilované tak ako to vo vyššej triede býva zvykom, takže okrem buchotu veľa informácií o dianí pod kolesami nemáte. Napriek tomu možno Teslu označiť za mimoriadne dobre odhlučnené vozidlo. Motor skoro nepočuť ;). 

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

Po odskúšaní pokojnej jazdy nasledovala zastávka na fotenie a potom výjazd na rovný úsek cesty.

Zastavil som na výjazde, okoloidúcim autám som dal dostatok priestoru a počkal, kým budú ďaleko. A potom to prišlo, pedál akcelerátora na podlahu a pocit, akoby štartovalo lietadlo. Telo i hlava okamžite zatlačené do sedadla a potom tých skvelých pár sekúnd do konca rovinky a mojej odvahy. Rozdiel medzi výkonným prepĺňaným štvorvalcom a šesťvalcom spoznáte pri akcelerácii nad 100 km/h. Tam sa láme chlieb a práve tam stráca menší motor. Tesla má maximálny krútiaci moment už od nuly otáčok, tak ako iné elektromobily, ale dych nestráca ani vo vysokých rýchlostiach. Dalo by sa povedať, že na začiatku elektromobil a nad 100 km/h biturbo šesťvalec. Jednoducho ťahá, ťahá a ťahá. Mať možnosť odskúšať Teslu na diaľnici bez prítomnosti polície, až tam by pravdepodobne prišlo k poklesu záťahu. Pri rýchlosti do 140 km/h to však nehrozí. Mimochodom, maximálna rýchlosť automobilu je 210 km/h.

S Teslou S rozhodne nebudete mať problém predbiehať, ani sa pripájať medzi rýchle autá. Údaj o zrýchlení z pokoja na sto za 4,2 sekundy nie je len pre papierových nadšencov.

Zdroj: Ján Hargaš, Jozef Vydra

S dojazdom takmer 500 km (teoreticky a pri úspornej jazde aj prakticky) je Tesla S z inej kategórie elektromobilov. Za základných 72 000 eur dostanete nielenže extra super kúúúl auto (s nižším výkonom i dojazdom) ale tiež výbornú reprezentatívnu limuzínu. Má svoje muchy, no má tiež ohromný batožinový priestor, pohodlné sedadlá, najlepší infotainment na svete a výkon hodný nadupaných priémiových limuzín. Hneď po odjazdení som si v nej vedel predstaviť niekoľko manažérov, ktorí na ňu majú a ktorým by pri sebaprezentácii určite pomohla. Skrátka Tesla S je pre bežného smrteľníka úžasný sen, no pre aspoň trochu ekologicky zmýšľajúceho riaditeľa, či manažéra reálnou možnosťou s cenou úplne bežnou medzi konkurenciou, no s nákladmi minimálne o polovicu nižšími ako pri úsporných naftových konkurentoch. Mimochodom, vráťme sa ešte k neekologickosti elektromobilov. Tesla S bola vyhodnotená nezávislou americkou agentúrou ASG ako najekologickejší automobil vo svojej kategórii a to nielen z hľadiska fungovania, ale aj z hľadiska výroby. Celkovo najekologickejšie vozidlo za rok 2014 bol Nissan Leaf. Samozrejme to môžeme odsúdiť do kategórie "americkí vedci zistili" ale...

Tesla S má skrátka šmrnc i zmysel!

Technické údaje

Model: Tesla S 85 kW/h Performance
Prevodovka: 1-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 310/5000 - 8600
Krútiaci moment (Nm/ot.): 600/0-5100
Maximálna rýchlosť (km/h): 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): (ekvivalent) 2,7/2,6/2,64
Maximálny dojazd (l): 480 až 502 km
Dĺžka/šírka/výška/rázvor (mm): 4976/1963/1435/2959
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2108
Rozmer pneumatík: 265/35 ZR 21
   
Základná cenníková cena modelu: od 72 000 €
Cena testovaného modelu 127 360 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


Stream naživo