27.05.2014

G-TEC Family: trom modelom Škoda zachutil stlačený zemný plyn

Na kúrenie? Na varenie? Áno, ale tiež na jazdenie! To je ekologická a ekonomická alternatíva.

Nie je jedno, čo máte pod kapotou! Na podkapotou.sk nájdete informácie zo sveta motorov, pod kapotou vášho auta môže tróniť aj motor na netradičný pohon. Teda aspoň zatiaľ v našich končinách...

Keď sa povie plyn, v súvislosti s pohonom áut si väčšina vybaví LPG. Áno, skvapalnený plyn má v Európe veľkú  tradíciu a udomácnil sa aj u nás. Výhody netreba prezentovať, sú známe. Pár výrobcov dokonca dodáva aj nové autá s možnosťou jazdy na toto palivo. Ostatné autá sa dajú zväčša prerobiť.

Iným riešením je CNG (Compressed Natural Gas – po našom stlačený zemný plyn). Aj ten má dokonca alternatívy, ale o tom až na záver. Nie je veľa automobiliek, ktoré majú v ponuke autá na zemný plyn. To skôr niektoré nákladné vozidlá a autobusy disponujú takouto možnosťou.

Značka Škoda však zavelila na CNG ofenzívu aktuálne s tromi modelmi na zemný plyn. Už teraz je možné na slovenskom trhu objednávať nové modely Škoda Octavia G-TEC a Škoda Octavia Combi G-TEC. Tým sa ponuka rozrástla na tri modely. Mestské vozidlo Citigo s pohonom na zemný plyn sa totiž v Európe úspešne predáva od konca roka 2012.

Vďaka tejto trojke sa paleta áut značky Škoda stala ešte ekologickejšou, ako pripomenul aj Dr. Frank Welsch, člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto pre oblasť technického vývoja. Automobilka reaguje na želania zákazníkov, ktorí chcú ekologické, ekonomické a súčasne cenovo dostupné autá. Uvedenie modelov Octavia G-TEC a Octavia Combi G-TEC na trh bude prebiehať postupne od júna 2014 v Belgicku, Dánsku, Nemecku, Fínsku, Francúzsku, Taliansku, Luxembursku, Holandsku, Nórsku, Rakúsku, Švédsku, Švajčiarsku, Slovensku, Slovinsku. Na Slovensku je možné oba modely objednávať už teraz.

Dojazd až 1330 kilometrov na jedno natankovanie

Nie je to však iba na plyn, ale ak auto použije všetko palivo dostupné „na palube“. Nová Škoda Octavia G-TEC je vybavená preplňovaným motorom 1,4 TSI Green tec s výkonom 81 kW (110 k), ktorý je schopný spaľovať benzín aj CNG. Štandardom pre tento model je paket Green tec so Štart-Stop systémom a rekuperáciou brzdnej energie. Moderný agregát spĺňa limity EU 6, ktoré vstúpia do platnosti v septembri 2014. Dojazd nového modelu Octavia G-TEC je obdivuhodný: pri prevádzke na CNG prejde auto na jedno natankovanie až 410 km. Spotreba je pritom 5,4 m3 (3,5 kg) zemného plynu na 100 km, čo zodpovedá emisiám iba 97 g CO2/km. Pri jazde na benzín má vozidlo dojazd až 920 km. S plnými nádržami Octavia G-TEC prejde celkom až 1 330 km a napriek úspornosti neprídete o dynamiku jazdy. Maximálny krútiaci moment 200 Nm má motor od 1 500 do 3 500 otáčok za minútu. Octavia G-TEC zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy, maximálna rýchlosť je 195 km/h.

Motor je konštruovaný pre spaľovanie zemného plynu alebo benzínu. Elektronika určuje aktuálne použitie paliva. Pri nižšej teplote sa pre naštartovanie použije benzín, potom sa prepína zemný plyn, ktorý má pri vyšších teplotách vždy prednosť. Po vyprázdnení plynových nádrží sa motor prepne automaticky na benzín, ktorého nádrž má objem 50 litrov.

Dve nádrže na zemný plyn majú spolu objem maximálne 97 litrov, resp. 15 kg zemného plynu pri tlaku 200 barov a sú upevnené na špeciálnom ráme pod podlahou batožinového priestoru. Majú tam miesto po odstránení priehlbiny pre rezervné koleso a po miernom zvýšením podlahy batožinového priestoru, čím sa neobmedzil priestor pre cestujúcich. Batožinový priestor má pritom objem 460 litrov (Octavia), resp. 480 litrov (Octavia Combi).

Upravený motor na benzín aj zemný plyn

Konštrukcia motora na spaľovanie zemného plynu a benzín si vyžiadala rad technických zmien. Motor má novú riadiacu jednotku, vstrekovacie trysky CNG, upravené vačky ventilov a rozdeľovaciu lištu CNG so snímačom teploty a tlaku paliva. Zemný plyn má v porovnaní s benzínom nižšiu mazaciu schopnosť, preto boli upravené vodidlá a sedlá sacích a výfukových ventilov. Tie majú navyše špeciálne tesnenie ventilových driekov. Pre optimálne zapaľovanie CNG sú použité sviečky s upravenou tepelnou hodnotou. Technici ďalej optimalizovali turbínovú časť turbodúchadla a priebeh jeho regulácie. Nové zloženie a veľkosť katalytickej vrstvy trojcestného katalyzátora umožnilo dosiahnutie požadovaných hodnôt emisií modelu Škoda Octavia G-TEC.

Naladenie podvozku upravili vzhľadom na zvýšenie hmotnosti o plynovú nádrž a k zmene rozloženia hmotnosti. Vzadu je použitá viacprvková náprava a vpredu náprava typu MacPherson.

Viac ako 1 900 predaných vozidiel Škoda Citigo G-TEC

Od októbra 2012 je mestské auto Citigo v ponuke s pohonom na zemný plyn. Má spotrebu len 4,4 m3 (2,9 kg) zemného plynu na 100 km, zodpovedá to emisiám CO2 vo výške 79 g/km. Celkový dojazd je 620 km (400 km na plyn, 220 km na benzín). Aj v tomto vozidle sú plynové nádrže pod podlahou batožinového priestoru. Od uvedenia na trh sa predalo viac ako 1 900 týchto vozidiel, 1 300 z nich v roku 2013. Citigo G-TEC je veľmi žiadané v Nemecku, Taliansku, Českej republike, Švédsku a v Holandsku. V Nemecku ho v minulom roku spolu s VW up! a SEAT Mii EcoFuel vyhlásilo združenie Verkehrs Club Deutschland (VCD) za najekologickejšie vozidlo roka. Okrem spotreby paliva a emisií CO2 pritom VCD hodnotilo aj hlučnosť a emisie škodlivín celkom 300 osobných vozidiel.


Pozornosť vzbudila netradičná rekordná jazda, kde v auguste 2013 prešiel rakúsky majster úspornej jazdy Gerhard Plattner s vozidlom Citigo G-TEC za päť dní z Talianska do Švédska s priemernou spotrebou 2,39 kg zemného plynu na 100 km. Na celej 2 619 km trase mu stačilo palivo za 81,24 eura.

Mimoriadny dôraz sa pri modeli Citigo kladie okrem ekológie aj na bezpečnosť. Ako vôbec prvý mestský automobil získal model Citigo spolu s modelmi Volkswagen up! a SEATom Mii najvyššie možné hodnotenie v podobe piatich hviezdičiek v nárazových testoch Euro NCAP.

Ekologické a cenovo výhodné cestovanie

Zemný plyn je čistý. Emisie sú bez zápachu, obsahujú aj menej škodlivín ako emisie z benzínu alebo nafty. Množstvo CO2 v porovnaní s benzínom je nižšie až o 23%, množstvo uhľovodíka s podielom metánu o celých 73%. Oproti benzínovému motoru produkuje motor na zemný plyn zhruba o 80% menej oxidu uhoľnatého a o 80% menej oxidov dusíka. Uzavretý systém nepripustí žiadne emisie pri tankovaní. Výhodou pohonu na CNG sú podstatne nižšie prevádzkové náklady. Zemný plyn je oproti benzínu až o 60% lacnejší, oproti nafte zhruba o 40%. V niektorých európskych krajinách sú na vozidlo na zemný plyn aj daňové výhody.



Príkladom rastúcej obľuby zemného plynu je Holandsko, kde v posledných rokoch rad miest a obcí má autobusy verejnej dopravy výlučne na zemný plyn. Aj v evidencii súkromných osobných áut sa ukazuje silný trend k autám na zemný plyn. V Holandsku je aktuálne v prevádzke 8 000 vozidiel poháňaných CNG a zvyšuje sa hustota siete plniacich staníc. Zemný plyn sa dá čerpať už na 130 holandských čerpacích staniciach. Je preto celkom zrejmé, prečo sa dynamická prezentácia „trojice statočných“ pre novinárov odohrávala práve v Holandsku, v Amsterdame a v okolí.

Pohon na bioplyn z piatich kravičiek

Holandsko bude navyše prvou krajinou na svete, kde sa verejne predávaný CNG vyrába 100% z biometánu nefosílneho pôvodu získavaného z biogénnych látok. V 250 bioplynových staniciach sa ročne vyrobí 750 miliónov m3 bioplynu fermentáciou (kvasením biomasy). Toto množstvo stačí pre natankovanie 800 000 vozidiel poháňaných CNG. To je zhruba 10% z celkových ôsmich miliónov vozidiel, ktoré sú dnes v Holandsku registrované. Navyše, automobilka dala pekný príklad: množstvo plynu vyrobené z trusu piatich kraviek, ktoré vyprodukujú počas roka, stačí pre model Citigo na najazdenie 40 000 kilometrov! To by už pomaly bolo na cestu okolo rovníka, keby tam viedla cesta...

Ďalšiu možnosť získavania biometánu ponúkajú alternatívne prírodné zdroje. Už dnes je možné vyrábať ho pomocou technológie „Power-to–gas“, pri ktorej sa vyrába syntetický metán z CO2 a vodíka, takzvaný e-gas. Energia potrebná pre tento proces pochádza z prebytočnej kapacity zdrojov vodnej alebo slnečnej energie. V budúcnosti by tak malo byť možné vyrábať e-gas v takmer neobmedzenom množstve a využívať ho pre mobilitu.

Jozef Vydra
ZDROJ: Škoda auto

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.