2014-05-23 04:45:00
Volkswagen Golf Sportsvan
Volkswagen Golf Sportsvan sa jazdami predstavil na francúzskom pobreží.
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Volkswagen Golf Sportsvan vyzerá dobre, jazdí skvelo

Určený je hlavne pre rodiny a tie si ho naozaj užijú. Prináša priestor, pohodlie a ticho.

Vyskúšali sme si toto tvrdenie na juhu Francúzska na dobrých diaľniciach aj v uzučkých uličkách.Už jeho meno napovedá spojenie dvoch, na pohľad protichodných oblastí: športový van. Áno aj nie.

Sportsvan má naozaj prioritne rodinné ambície – ale pravdou je, že podľa voľby motora dokáže uspokojiť aj športové chúťky hlavy rodiny, aj prepravnú kapacitu a dostatok miesta auta typu van. Aby sa ukázal v plnej nádhere, cestovali sme za ním pekne ďaleko. Ale ľutovať určite nebudeme.

Genetické príbuzenstvo nezaprie

Keďže predchodca Golf Plus, ktorý vznikol na báze 5. generácie Golfa a prežil  jeho dve generácie a desať rokov „v službe“, bolo načase vymeniť ho. Stalo sa ešte vo Frankfurte na jeseň minulého roka, kde sa predstavil „koncept“ postavený na základe Golfa 7. generácie. Bolo jasné, z čoho vyšiel. Napriek určeniu ale žiadna „škatuľa“ na kolesách. Naopak, príjemne zaujal životaschopný dizajn. Už podľa vtedy dostupných znakov bolo jasné, že Sportsvan je hotové auto. Len by malo za zvukov fanfár prísť a s veľkým hrmotom rozraziť vstupné dvere: hľa, tu som!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Nič také sa neudialo a ešte aj na jar v Ženeve sa biely Sportsvan s motorom TDI a spotrebou 3,6 l/100 km nenápadne pripomínal v expozícii Volkswagenu. Prečo toľká skromnosť? Veď má na viac! Pritom sa potichu dostal do ponuky na jednotlivých trhoch bez väčšej pozornosti médií, ale ešte menšej samotného výrobcu. Ako nechcené nemanželské dieťa, ktoré však celkom nezavrhnú, iba bude trpené v lepšej spoločnosti... Nechápem. Priznám sa, že nerozumiem tejto taktike vedenia Volkswagenu vo Wolfsburgu. Ale nech! Venujme sa novinke, ktorú sme po množstve okukovania a spomínania mali možnosť aj reálne prehnať po ceste. A veruže bolo čo! Na medzinárodnej prezentácii v okolí francúzskeho Nice a letoviska Saint Tropez sme mohli siahnuť na rôzne kombinácie motorov, prevodoviek a výbav.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Dynamika, ktorá pohladí aj „športovcov“

Chceli sme najprv benzínovú verziu. Netušiac čo máme, príručná batožina dvoch ľudí sa v „kufri“ doslova stráca. Sadám si za volant, prvé desiatky kilometrov sú moje. Z letiska v Nice smer Saint Tropez. Väčšina po diaľnici, často s obmedzeniami rýchlosti na 110 km/h. Auto sa správa príjemne, dobre drží stopu, volant je citlivý, možno až príliš. S rastom rýchlosti citlivosť klesá. Rýchlo si na seba zvykáme. Radiť nemusím, „vyfasovali“ sme 7 stupňovú prevodovku DSG spolu s najsilnejším motorom 1,4 TSI so 110 kW (150k). Auto zrýchľuje živo, pri vyšších rýchlostiach motor len pradie, viac počuť aerodynamický šum. Citlivosť na bočný vietor neviem odhadnúť, veľmi nefúka. Úseky diaľnice sú delené mýtnicami. Za jednou z nich presúvam radiacu páku do polohy DS. Športový mód ukázal, čoho je Sportsvan s najsilnejším benzínovým motorom schopný. Prijal by som ešte trocha znížený podvozok a väčšie, teda 17, alebo až 18 palcové kolesá s nižším profilom pneumatík. Prekvapenie – sú v ponuke príplatkovej výbavy. Ale vlastne, na toto Sportsvan prioritne určený nie je, hoci aj športovú polohu zvláda celkom bez problémov. Aj práve preto sa na dobrých, hoci kľukatých „okreskách“ popri mori predviedol nadmieru dobre.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na základni prepriahame „kone“

Príjazd k hotelu znamená, že máme ešte možnosť vybrať si ďalšie motory, aj manuálne prevodovky a vyskúšať to po okolí. Na rad prišiel silnejší benzínový motor 1,2 TSI 81 kW (110 k) s manuálnou 6 stupňovou prevodovkou a jazda do Saint Tropez. Radenie hladké, motor ešte tichší, ale presne ich porovnať v celom spektre nemôžeme, všade sú „mestské“ rýchlosti, maximálne do 70 km/h. Tak aspoň iné porovnanie v rovnakých podmienkach - vyskúšame vznetový motor 2,0 TDI s rovnakým maximálnym výkonom ako mal prvý benzínový motor a manuálnou prevodovkou. Nie je to celkom pravá šálka káva. Možno na dlhé presuny ideálny z hľadiska spotreby, ale tu sa brumendo naftového motora nepodarilo celkom odfiltrovať a preniká do interiéru aj pri bežných rýchlostiach. S radením rýchlostí nie je problém aj záťah má motor už od nízkych otáčok mocne „medvedí“. Ktovie, ako je na tom slabší naftový turbomotor 1,6 TDI s 81 kW (110 K). Neviem, nestihli sme „oprobovať“.No osobne by som bral radšej úspornejšiu verziu benzínového motora. Ktorú? Rozuzlenie prinesie ďalší deň, keď ešte zostáva čas na vyskúšanie nepoznaného a presun späť na letisko.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Genderamerie Nationale

Ráno si privstaneme, ideme vyskúšať zvyšné záprahy, aspoň čo sa podarí. Skúšame tentoraz aj pocity zo zadného sedadla, nielen za volantom, či na mieste spolujazdca. Vpredu, či vzadu – sedí sa pohodlne. Napriek tomu, že sedadlá na prvý pohľad vyzerajú pomerne plochu, s malým tvarovaním. No sú primerane tvrdé. Vzadu by výraznejšie profilovanie možno pomohlo krajným pasažierom, no robilo by problémy, ak chcete odviezť tri menšie postavy. Troch dospelých sa dá tiež, ale nie celkom plnohodnotne. No za tak krátky čas pri niekoľkokilometrových „skokoch“ po okolí svetoznámeho francúzskeho letoviska aj tak nespoznáte úplne všetky prednosti a nedostatky. Nestačí na to neraz ani týždňové spolunažívanie počas redakčných testov. V tejto súvislosti si hovorím, že by bolo dobré, keby jeden Sportsvan našiel miesto nad hlavou a „ustajnenie“ v našej redakcii na dlhší čas. Iste by sme našli spoločnú reč. Tú nemožno nájsť s domácou mestskou políciou, ani povestnými žandármi zo Saint Tropez. Mali akurát akýsi miestny sviatok a tak sa na väčšine parkovacích miest objavili zátarasy a pásky. Chceli sme sa opýtať na strážmajstra Cruchota, ale akoby všetci zabudli na energického, hoci roztržitého žandára zo známych filmových komédií. Na pôvodnej policajnej stanici nikto, minulosť sa tam akosi nenosí... Tí súčasní policajti nediskutujú – odťahujú. Nás našťastie nie a tak sa vraciame pokojne do hotela. Vrátime auto, naraňajkujeme sa, zbalíme veci a vyrážame na letisko – smer Nice.

Optimálny ideál, ako pre koho

Pri štarte predaja, ktorý už pár týždňov beží, ešte neboli k dispozícii všetky verzie motorov. O pár dní už budú. Siahli sme po slabšom motore 1,4 TSI s výkonom 92 kW (125 kW) a tiež DSG. Pocitovo je naozaj slabší, tých 18 kW výkonu cítiť. Ale nie natoľko výrazne, aby ste museli ťahať z vrecka zhruba 1300 eur na silnejšiu verziu vo výbave Highline. Ak si v prípade slabšieho motora zvolíte stredný stupeň výbavy Comfortline, (silnejší v nej nie je...) rozdiel narastie na 3150 eur, čo už je podstatný rozdiel.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Je samozrejme na vás, čo preferujete. Možno viac naftu, ako benzínový pohon. Pokúsime sa vám pomôcť našimi postrehmi, keď aspoň jeden Sportsvan zaparkujeme na týždeň u nás. Lebo pri tejto prezentácii sme sa napríklad vôbec nezamerali na využitie variability interiéru, či na spotrebu – v domácom prostredí máme predsa najazdené isté referenčné trasy, kde vieme porovnať, ktoré auto koľko konzumuje.

Ak by som mal stručne zhodnotiť nový model z dielne VW, iba by som sa opakoval. Ale celkom rád pripomeniem: dobre vyzerá, skvelo jazdí. Konkurencia to s ním nebude mať ľahké. Preto neviem, prečo Volkswagen svoj Golf Sportsvan tak usilovne ukrýval, či tajil. Ak to bol zámer, v tom prípade mu želám úspech. A myslím si, že sa dostaví. Základ má dobrý, už len využiť potenciál.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo