2014-04-17 12:18:34
Prvá jazda: Trieda V
Mercedes trieda V sa prezentovala aj na pobreží Severného mora.
Zdroj: Jozef Vydra

Prvá jazda: Trieda V - ako sa jazdí v obývačke na kolesách

Pozvanie na dynamickú prezentáciu nového modelu od Mercedesu nebýva časté. Ale „dodávky“?

Nadšenie vystriedal čudný prvý pocit, keď som sa dozvedel, že to bude „len“ nová trieda V. No zostal posledným, ako sa neskôr ukázalo. „Tá dodávka“ sa totiž naozaj dosť výrazne zmenila. Pri jej uvedení aj oficiálnom predstavení v Ženeve všetci zainteresovaní tvrdili, že na úroveň osobných áut. Nemyslím teraz veľkosťou karosérie.

Minimálne interiérom je na tom viac pravdy, ako iba marketingové texty. Mal som možnosť presvedčiť sa už v Ženeve. Navyše model s najkratším rázvorom kolies vlastne supluje aj bez náhrady škrtnutú triedu R, ktorá sa k osobným autám hlásila celkom nekompromisne. Čo teda prinesie zmena na staronové meno? Trieda V tu už kedysi bola. S príchodom novej generácie sa zmenila na „osobné“ Viano a nákladné, presnejšie dodávkové Vito. No a teraz znova napäť. Je zmena mena naozaj nomen omen?

Nové tvary obrúsili hrany

S prepáčením za výraz, ale doterajšia „škatuľa“ podrobila tvar účelu. Teda ako čo najlepšie dosiahnuť najväčší objem s najmenšou námahou. Nuž ale táto fáza úžitkovosti je v prípade nového MPV, či skôr minibusu od Mercedesu dnes už krajinou veľmi vzdialenou. Hneď na prvý pohľad je jasné, že máte do činenia s najnovším dizajnovým zameraním trojcípej značky. V novej triede V sa hlavne spredu kombinujú gény súčasnej triedy C, E a S a zozadu je tam niečo, o čom chvíľu premýšľate, čo vám to len pripomína...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Ak sa predchádzajúca generácia dala naozaj bez hany prirovnať ku kvádru s obrúsenými hranami, novinka vsadila na krivky. Decentné, pritom výrazné, ale (ne)prekvapujúco tiež účelné. Pretože napríklad spodný bočný prelis, respektíve hrana tiahnuca sa odpredu až dozadu zmenšuje zašpinenie ostatných plôch dverí a boku karosérie pri jazde v daždivom počasí. Podobné „nuansy“ nájdete aj ďalej.

Nás čakala namiesto dažďa len zamračená obloha, no pritom vietor, až víchor od Hamburgu až na severozápade Nemecka. Cieľová stanica – ostrov Sylt. Ako sa tam dostaneme, keď tam žiadne cesty nevedú? Vŕtalo hlavou nielen mne. A prečo práve tam? Ale skôr, ako sme sa dostali za volant, aby sme zistili rozuzlenie nás čakalo prvé z prekvapení. Ešte pred ním samozrejme krátky brífing, kde sa dozvedáme podrobnosti našej cesty, ale hlavne nového modelu. Hovoria ľudia z techniky aj dizajnu, že je to auto naozaj nové. Čakali sme to, viac ako otázky na tlačovke sme chceli vedieť odpovede na jedinú: ako jazdí?

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zaparkuje sám, naozaj sám, takmer na 100 percent

S kľúčmi vo vrecku pochodujeme na vyhradenú plochu, kde nám skúšobný jazdec priamo „na palube“ predvedie, ako nová trieda V vie parkovať. Sama. Všetky tie technologické vymoženosti, ktoré si okrem dizajnovej inšpirácie novinka „vypožičala“ zo šatníka triedy S sú „velice fajné“, no má niečo, čo iné Mercedesy nie. Teda aspoň zatiaľ. Práve z triedy V bude migrovať do iných modelov: samostatné priečne aj pozdĺžne parkovanie. Jeho opis by vydal na viac, ako celá táto reportáž. Takže iba krátko a stručne: trieda V dokáže skenovať okolie vďaka parkovaciemu balíku s 360-stupňovou kamerou. Teda ony sú vlastne štyri, ale vytvárajú obraz dokolečka dokola...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Keď nájde miesto, kam sa zmestí, na displeji označí, že môže zaparkovať. Odkliknutím potvrdíte, zaradíte spiatočku  a „Véčko“ sa pustí do práce. Nutné pribrzďovanie pri parkovaní je minulosťou. Ak by sa však na prvý pokus nezmestilo na vyhliadnutej „fugy“, požiada o asistenciu – preradíte z cúvania na jazdu vpred, auto sa posunie, znova zaradíte spiatočku voliacou pákou Direct Select na prevodovke 7G-Tronic Plus a Mercedes parkovanie dokončí. Nielen pozdĺžne, ale aj do medzery vedľa seba stojacich áut. Problémy s parkovaním tak hoďte za hlavu. Načo ťahať medové motúzy popod nos, ale za toto však naozaj aj dva palce hore.

Rýchly prieskum vnútra odhaľuje „panský“ povoz

Nastupujeme do prideleného auta s výbavou Avantgarde. Kožené sedadlá, ozdobné „drevené“ obloženie interiéru v kombinácii s decentnými hliníkovými dekoráciami výduchov, hrán a všeličoho fakt pripomína vlajkovú triedu S. K tomu prispieva náladové osvetlenie, komplet LED svetlomety so systémom Intelligent Light System, samostatne otvárateľné zadné sklo s druhou úrovňou nakladania, ďalšie posuvné dvere vľavo, vrstvené sklá pre zníženie hluku a podvozok Agility Control so systémom selektívneho tlmenia lepšiu ovládateľnosť  a komfort jazdy.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Aj poloha za multifunkčným koženým trojramenným volantom s dvanástimi tlačidlami je menej autobusová. Kolegovi trocha prekáža kratší sedák. Mne napriek tomu, že som nekonfekčne dlhonohý, sa sedí výborne. Pod kapotou vrní vrcholná ponuka spomedzi motorov, štvorvalcový 2,1 litrový motor V 250 BlueTEC s výkonom 140 kW (190 k). Maximálny krútiaci moment vrcholí hodnotou 440 Newtonmetrov, čím má parametre ako doterajšie 3-litrové turbodieselové motory V6. Nový motor má v porovnaní so šesťvalcovým predchodcom zároveň ponúkať veľmi tichý chod a výrazne zredukovaný hluk v interiéri aj vďaka rozsiahlemu tlmeniu. Naozaj? Poďme skúsiť.

Hor sa na diaľnicu neobmedzenú

Už po naštartovaní máte pocit, že motor ešte nebeží. Aj keď je studený, pošteklenie pravou nohou spôsobí záťah a prudký výpad vpred, ale hlukový sprievod sa nekoná. Po zohriatí motor takmer nepočuť. Hlavne v meste a na obchvate. Čo ale urobí na ceste „neobmedzených možností“, teda na nemeckej diaľnici? Vyrážame s nádejou, že predsa len nájdeme nejaké „muchy“. Najprv nechápem, prečo je prezentácia v takom veternom prostredí, ale Trieda V si neohrozene razí cestu aj pri u nás nadštandardných rýchlostiach. Netrpezlivo čakáme na naozaj neobmedzený úsek. Ale s obavami, lebo „fučák“ zboku ohýba stromy popri diaľnici. Čo s tým nová trieda V urobí? Prekvapenie: Nič. Teda aby nedošlo k omylu: necítite vôbec nič. Nejaký bočný, silný a nárazový vietor s ňou nič nerobí. Lebo je na to náležite pripravená – má  sériovo na palube integrovaný asistent jazdy pri bočnom vetre, ktorý stabilizuje Triedu V pri silných nárazoch bočného vetra. Tak preto toto vetrami ošľahávané miesto pri severnom pobreží Severného mora!

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

O vysoký komfort jazdy a príkladnú bezpečnosť sa stará celkovo jedenásť inovatívnych jazdných asistenčných systémov založených sú na moderných radarových, kamerových a ultrazvukových snímačoch, ktoré zažili svoju premiéru v novej Triede E a S pod pojmom „Mercedes-Benz Intelligent Drive“. Na želanie je dostupný tempomat s reguláciou odstupu Distronic Plus v kombinácii so systémom Collision Prevention Assist, asistent sledovania dopravných značiek s funkciou varovania pri jazde v protismere (navyužili sme!), asistent udržiavania v jazdnom pruhu, asistent sledovania mŕtveho uhla, systém LED Intelligent Light System a adaptívny asistent diaľkového svetla. Väčšina spomenutých asistenčných systémov je v tejto triede vozidiel dostupná po prvýkrát.

Aby som vás nenapínal – snažili sme sa skúsiť aj „čo to dá“, ale viac ako 185 km/h sa nedalo – diaľnica nebola dosť prázdna. Napriek vysokej rýchlosti nebol pocit odlišný od jazdy vlakom. Auto sa držalo stopy napriek vetru pevne a stabilne.

Ako ma počujete? – Prepínam!

Prekvapujúco dobrá je zrozumiteľnosť medzi vodičom a spolujazdcom aj pri vysokých rýchlostiach. Dokonca keď sme prišli veci na kĺb a vyskúšali - aj celkom vzadu počuť, čo si tí vpredu ševelia. Na príčine je špeciálne spracovanie a zosilnenie hlasu na predných sedadlách, nastaviteľné v štyroch rôznych stupňoch. Je dostupné sériovo vo výbave Edition 1. Aká to je, sa dozviete na záver. Okrem toho môžete byť stále pripojený. Aj to sme si vyskúšali, dokonca aj s tabletom v ruke priamo za volantom... Vážne! Veď čítajte ďalej.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Najnovšia generácia systému Comand Online v sebe spája všetky funkcie prehrávania zvuku, telefónu a navigácie a navyše ponúka internetový prehliadač, systém ovládania hlasom a prenos dopravných údajov v reálnom čase. O dokonalý zážitok z hudby (ale aj hlasu, ako som už uviedol) sa stará audiosystém Burmester® s priestorovým zvukom. Má 16 reproduktorov a bassreflexbox. Poskytujú dobrý koncertný zážitok na ktoromkoľvek sedadle.

Z pevniny na ostrov most nevedie

Ostrov Sylt je okrem lodnej dopravy spojený jedinou pupočnou šnúrou s okolitým zemským povrchom – železničnou traťou. Je však veľký, autá na ňom jazdia. Takže naša cesta viedla aj na autovlaku. Po naložení sme viac ako polhodinu mali výhľad na zadnú časť auta pred nami. Malá dizajnová zmena – predĺženie zadného, teraz samostatne otvárateľného zadného okna má dva plusy: Dá sa otvoriť a zatvoriť nezávisle od dverí batožinového priestoru a umožňuje komfortné nakladanie a vykladanie batožiny. Batožinový priestor totiž môže byť lavicou rozdelený približne na dve poschodia. Vrchná časť udrží 160 kilogramov a je k nej okamžitý prístup cez otváracie okno, väčšia batožina je schovaná pod ňou. Zároveň mi jeho tvar pripomenul, na čo sa podobá: na čelné sklo staršieho modelu Viano. Dokonale previazané, inšpirácia jasná, genetika, či vlastne DNA Mercedesa nepustí...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Na odvoz na večeru slúžili v rámci kyvadlovej dopravy doterajšie modely Mercedes-Benz Viano. Mohli sme tak bezprostredne porovnávať – novinka si zaslúžila výrazne lepšie hodnotenie po stránke komfortu, vybavenia, hlučnosti, pevnosti karosérie, aj ďalších. Vzhľad sme nehodnotili zámerne – je to individuálne, komu sa čo páči viac.

Za volantom a predsa na internete?

Druhý deň máme naordinovaný odchod vlakom z ostrova Sylt späť na pevninu. Čas od „nalodenia“, (navlakovania?) po príjazd vlaku na pevnú zem využívame s tabletom na kolenách na „špacírovania“ po internete, preskúmanie užívateľskej príručky, hľadanie všetkých fajnovostí, na ktoré nebol čas deň predtým. Auto vám dokonca v animáciách predvedie, ako jednotlivé systémy fungujú, prečo v aute sú a na čo slúžia...

Čaká nás ešte asi 160 kilometrov po „vetrom zafúkaných“ diaľniciach. Jeden šoféruje, druhý sa snaží simulovať odpočinok. Darí sa to. Jednému aj druhému. Vodičovi by v prípade potreby pomohol asistent sledovania pozornosti, ktorý dokáže vystríhať pred nepozornosťou a únavou. Vietor fúka ostošesť, nám to vôbec neprekáža. Jazda je pohodová, tichá až na letisko.

Lúčenie, nemá nikto rád

Odchádzame z Hamburgu. Aj nebo sa už rozhodlo zaplakať, že sme museli opustiť naozaj vydarený počin Mercedesu na štyroch kolesách. Nadpis hovorí o obývačke – a je to s minimálnym prižmúrením oka naozaj tak. Konkurencia, ktorú doteraz Mercedes dobiehal, bude musieť výrazne pridať, aby aspoň dobehla auto, ktoré nenásilne, ale veľmi umne a nenásilne integrovalo dobré prvky osobných áut značky s hviezdou v znaku do donedávna viac úžitkového, ako dodávkového vozidla. Postupne sa mraky spúšťajú stále nižšie a pri čakaní na letisku sa s nami nový Mercedes lúči prúdmi vody, ktoré sa lejú na zem. Napriek tomu nad novou triedou V vychádza slnko. Disponuje množstvom vlastností ako osobné auto, len v maxi balení. Zákazníci to ocenia. Mali by. Lebo je naozaj čo.

P.S. Aby som nezabudol – a ešte som to nespomenul – Mercedes-Benz triedy V mal svoju slovenskú premiéru na nedávno skončenom bratislavskom autosalóne v Bratislave. Úspešnú a so veľkým záujmom publika. Bodaj by nie. Vôbec nezostal v tieni ostatných modelov. No a na záver ešte čosi. Pri príležitosti uvedenie (ach aká to formulácia...) novinky na trh sa bude v obmedzenom množstve ponúkať aj:

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Exkluzívny model Trieda V Edition 1

Ako každé nové osobné vozidlo Mercedes-Benz, aj Trieda V totiž začína limitovaným vydaním Edition 1. Špeciálny model s výkonom 140 kW (190 k) s automatickou prevodovkou 7G-Tronic Plus má okrem iného športový podvozok, alebo voliteľný podvozok Agility Control so systémom selektívneho tlmenia, 19-palcové disky z ľahkej zliatiny s dizajnom piatich zdvojených lúčov, tónované sklá v zadnej časti, sedadlá v koži napa marónová, prístrojová doska so vzhľadom kože s ozdobným švom, ako aj ozdobnými prvkami so vzhľadom tmavoantracitového ebenového dreva. O maximálny komfort sa stará aktívna ventilácia sedadiel pre vodiča a spolujazdca, automatická klimatizácia Thermotronic spolu s poloautomaticky regulovanou klimatizáciou Tempmatic v zadnej časti, systém Comand Online, ozvučovací systém Burmester® s priestorovým zvukom, elektrické posuvné dvere vpravo a vľavo, elektrické dvere batožinového priestoru Easy-Pack so samostatne otvárateľným zadným sklom, ako aj parkovací balík s 360-stupňovou kamerou. Príkladnú bezpečnosť ponúka systém Collision Prevention Assist, asistent udržiavania jazdného pruhu a asistent sledovania mŕtveho uhla, ako aj systém PRE-SAFE®.

Posledná veta na záver – tiež sme si vyskúšali: áno, to tvrdenie o obývačke na kolesách potom dostalo fakt ten správny a akurátny rozmer. Wau...

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo