2013-10-26 05:05:00
BMW radu 2
BMW radu 2
Zdroj: BMW Group

BMW 2 Coupé je tu. Prepĺňaný kompakt s viac než len športovým duchom

Jednotka končí, prichádza dvojka. Kupé radu 2 nie je len nástupca. Je to úplne nové auto. Ale postavené podľa starého poriadku.

Motor vpredu, náhon vzadu, dlhá kapota a krásne krivky, ktoré pôsobia ešte intenzívnejšie, keďže sú „natlačené“ na menšiu karosériu. Dvojka sľubuje viac zábavy a menej spotreby. Od predchodcu sa líši dizajnom, ponukou motorov, rozmermi a pochopiteľne výbavou. Ťažko teda hovoriť o skutočnom nástupcovi, je to skôr návrat ku koreňom radu 2.

BMW radu 2 Coupé nadviazalo na tradíciu obzvlášť aktívnych kompaktných modelov značky, ktoré sú tesne spojené s číslom 2. Zavedením BMW 1600-2 v roku 1966 boli do života uvedené dvojdverové modely s tvarmi kupé. Najväčšiu popularitu dosiahlo BMW 2002, ktoré bolo v premiére uvedené v roku 1968. Najvýkonnejším variantom bolo BMW 2002 turbo s výkonom 125 kW/170 koní, ktoré bolo prvým vozidlom európskeho výrobcu s turbodúchadlom.

Motorová divočina

Zdroj: BMW Group

Dvojka ponúka päticu modelov a v nich päticu motorov. Dva benzínové, tri naftové, z toho štyri štvorvalcové, jeden šesťvalcový motor. Všetky motory využívajú prepĺňanie technológiu TwinTurbo. Benzínové verzie sú BMW 220i a BMW M235i. 220i Coupé je vybavené dvojlitrovým štvorvalcovým benzínovým motorom s výkonom 135 kW (184 k). „Emkové“ BMW M235 i, ktoré je v ponuke od začiatku, je vybavené benzínovým motorom BMW M Performance: 3,0-litrovým šesťvalcom s technológiou M Performance TwinPower s výkonom 240 kW (326 k), špecificky vyladeným podvozkom a aerodynamicky optimalizovanou karosériou."Emko" má maximálny krútiaci moment 450 Nm v rozsahu otáčok od 1300 do 4500. Z nuly na stovku zrýchli za rovných päť sekúnd pri manuálnej prevodovke. S automatom to zvládne za 4,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Priemernú spotrebu uvádza výrobca na úrovni 8,1 l pre manuál a 7,6 pre automat.

„Nafťáky“ zastupujú tri modely 218d, 220d a 225d. Všetky majú pod kapotou výhradne štvorvalcové motory. 218d Coupé má výkon 105 kW (143 koní), BMW 220d Coupé 135 kW (184 koní) a BMW 225d Coupé dosahuje maximálny výkon 160 kW (218 k).

Dvojka narástla (nielen) do krásy

Zdroj: BMW Group

Proporcie BMW radu 2 Coupé dosahujú v dĺžke karosérie hodnotu 4 432 milimetrov, takže prerástli dvojdverové BMW radu 1 o 108 milimetrov. Oproti svojmu predchodcovi BMW radu 1 je novinka dlhšia o 72 milimetrov. Šírka sa zväčšila o 32 na 1 774 milimetrov, rázvor náprav o 30 na 2 690 milimetrov, rozchod predných kolies o 41 na 1 521 a zadných o 43 na 1 556 milimetrov. Súčasne sa zmenšila výška vozidla o 5 na 1 418 milimetrov. Z toho vyplýva veľkorysá priestorová ponuka v interiéri ako aj o 20 litrov zväčšený batožinový priestor, ktorý má teraz 390 litrov. Okrem toho dosahuje BMW radu 2 Coupé v porovnaní s BMW radu 1 ako aj v porovnaní so svojím predchodcom vylepšené aerodynamické vlastnosti. BMW 220i Coupé dosahuje hodnotu súčiniteľa aerodynamického odporu cw 0,29.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Spredu pôsobí Dvojka nesmierne dynamicky. Dopredu plynúce línie namierené na ľadvinovú mriežku symbolizujú snahu auta vyraziť dopredu. Pri pohľade zboku sú na BMW radu 2 Coupé zreteľné typické dizajnové vlasntnosti automobilky ako dlhá kapota motora, krátke previsy karosérie, dozadu posunutý priestor pre cestujúcich, úzke bočné okná a mierne odzadu sklonená línia strechy. Zozadu vyzerá BMW radu 2 Coupé aspoň tak dobre ako spredu.

Interiér a výbava

Zdroj: BMW Group

Interiér BMW radu 2 Coupé má kokpit orientovaný na vodiča. Funkcia Easy-Entry pre predné sedadlo uľahčuje prístup aj na obe zadné sedadlá, ktoré v porovnaní s predošlým modelom ponúkajú o 21 milimetrov viac miesta na nohy. V obdobnej veľkosti narástol aj priestor pre hlavu vodiča a spolujazdca.  Štruktúra povrchov palubnej dosky, stredovej konzoly a panelov dverí využíva tzv. Layering – prekrývanie rozličných vrstiev rozličných materiálov. Vozidlá s rádiom BMW Professional (sériovo v BMW M235i Coupé) prípadne s navigačným systémom, majú aj ovládací prvok iDrive.  V spojení s navigačným systémom Professional obsahuje systém iDrive aj 8,8-palcový dotykový Control Display. Okrem látkového čalúnenia je možné zakúpiť si kožený variant, pridať si hliníkové čačky, alebo obliecť vnútrajšok do dreva.
Objem batožinového priestoru BMW radu 2 Coupé sa zväčšil o 20 na súčasných 390 litrov. Šírka nakladacieho otvoru medzi koncovými svetlami sa zväčšila o 38 milimetrov v porovnaní s predošlým modelom. Operadlá zadných sedadiel sa dajú sklopiť. Sú delené v pomere 60 : 40, za príplatok sú dostupné aj operadlá rozdelené na tri časti v pomere 40 : 20 : 40.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Pre všetky verzie s výnimkou BMW M235i Coupé je dostupné ťažné zariadenie pre príves so snímateľnou guľou. Cez auto sa dá pripojiť na internet cez mobilné pripojenie, alebo napevno nainštalovanú SIM kartu. Tak sa dajú využívať služby s názvom Concierge Service, ktoré zahŕňajú telefónny informačný servis, pripojenie k portálu BMW Online, k ponuke Entertainment od BMW ConnectedDrive, BMW TeleService a k inteligentnému núdzovému volaniu. Ďalšie funkcie môže vodič využívať vďaka aplikáciám, ktoré si stiahne cez smartfón alebo zabudovanú SIM kartu. K nim patrí napríklad Real Time Traffic Information alebo webové rádiá či sociálne siete ako facebook a twitter. Sťahovať sa dajú nielen aplikácie vyvinuté spoločnosťou BMW Group, ale aj od iných vývojárov.

Zdroj: BMW Group
Zdroj: BMW Group

Asistenčné systémy a bezpečnosť

BMW pri konštrukcii auta vychádzalo z radu 1, a tak očakáva rovnaké, prípadne lepšie výsledky v nárazových testoch EuroNCAP. Rad 1 dosiahol plný počet piatich hviezdičiek.  V spojení s príplatkovým bi-xenónovým svetlometom môže byť kupé vybavené aj zákrutovými a natáčacími svetlometmi a variabilným svetelným rozvodom, ktorý mení osvetlenie podľa toho, či je v meste alebo na diaľnici. Asistentov je mnoho, medzi zaujímavejšie patrí asistent diaľkových svetiel, jazdného pruhu a nárazu. Asistent diaľkových svetiel umožňuje nechať zapnuté diaľkové svetlá aj pri protismernej premávke a dynamické zaclonenie znemožní oslnenie protiidúceho vodiča. Asistent jazdného pruhu pracuje pri rýchlosti nad 70 km/h a upozorňuje vodiča optickým signálom a jemným vibrovaním venca volantu na neúmyselné vychýlenie z pruhu. Od rýchlosti 15 km/h funguje asistent nárazu, ktorý kontroluje dostatočný odstup medzi vozidlami a v prípade nedostatočnej vzdialenosti opticky a akusticky varuje vodiča a pripraví brzdový systém tak, aby vodičovi napriek oneskoreniu zabezpečil čo najkratšiu brzdnú dráhu.

 

jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku


Stream naživo