16.11.2012

Škoda Citigo CNG má dojazd vyše 600 kilometrov

Sľuby sa sľubujú – motoristi sa radujú. Občas. Mladoboleslavská Škoda síce s malým oneskorením, ale predsa reálne predstavila, čo sľubovala: prvé vozidlo na CNG.

Citigo je totiž prvým modelom značky, ktoré bude v sériovej podobe poháňať stlačený zemný plyn. Nebude však v ponuke vo všetkých krajinách a ako sa zdá, zatiaľ ani na Slovensku. Najmenšie auto českej značky so sľubovaným alternatívnym pohonom na zemný plyn sa pôvodne malo objaviť už v prvej polovici roka, nakoniec prišlo k zdržaniu. Jeho súčasťou je v štandarde paket Green tec. Okrem toho ho čaká ľahký facelift v interiéri.  Skôr ako sa novinke pozrieme pod kabát, pripomeňme, že uvedenie modelu Škoda Citigo na našom trhu sa odohralo deň pred začiatkom bratislavského autosalónu. Pri štarte predaja bola  zákazníkom na Slovensku k dispozícii trojdverová verzia vozidla vo výbave Active s motorom 1,0 MPI/44 kW v cene od 7 390 €, Ambition od 7 990 € a Elegance s rovnakým motorom od 8 890 €. Toto vozidlo disponuje v základnej výbave štvoricou airbagov, vrátane bočných airbagov Head-Thorax s funkciou ochrany hlavy vodiča a spolujazdca. Siahnuť sa bude dať neskôr aj medzi prvky mimoriadnej výbavy, napríklad pre elektronický stabilizačný systém (ESP).

Pre porovnanie: model VW Up!, ktorý sa vyrába tiež v bratislavskom závode VW a je sesterským modelom, sa cenovo začína na 7 990 € za verziu s jednolitrovým agregátom s výkonom 44 kW(60 k). Obe značky majú k dispozícii pre svoje nové modely počas uvedenia na trh akčné pakety, ktoré rozširujú zoznam základnej výbavy. Vráťme sa už k ekologickému modelu s pohonom na stlačený zemný plyn.

Dve nádrže na plyn

Zaujímavé sú hlavné technické parametre. Minivozidlo dostalo dve nádrže na zemný plyn. Majú objem 72 litrov (čo zodpovedá 12 kg plynu). Väčšia je za zadnou nápravou namiesto rezervného kolesa, druhá je uložená vedľa 10 litrovej rezervnej nádrže na benzín. Vďaka tomuto má najmenší model Škody priemernú spotrebu 4,4 m³ zemného plynu na 100 km. To by malo zaručiť celkový dojazd 620 km (400 km iba na CNG a 220 km na benzín). Obe hodnoty udávané výrobcom sú však pomerne optimistické. Ktovie, či sa budú dať dosiahnuť v reálnej premávke.

U nás nebude (zatiaľ?)

O spaľovanie oboch druhov pohonných látok sa postará litrový trojvalec s výkonom 50 kW. Vozidlo disponuje päťstupňovou prevodovkou a zároveň má paket Green tec so systémom štart/stop, rekuperáciou brzdnej energie a pneumatiky so zníženým valivým odporom. Nič z toho, dokonca ani samotný model na pohon zemným plynom na Slovensku (zatiaľ) nebude. Pritom by to nemusela byť nezaujímavá ponuka, ak máme na mysli ekonomickú stránku nákladov na jazdu. Citigo sa však na slovenskom trhu nepredáva natoľko, aby sa dovoz niekoľkých (desiatok?) kusov oplatil – najmä ak treba na model iné servisné postupy a náradie.

Pozrime sa do Česka

Cena zatiaľ ani tam ešte nie je známa, spomínaný paket je za cenu 9 000 českých korún (cca 360 €) a prepracovanie motora na spaľovanie CNG by nemalo prekročiť 1 000 € (25 000 Kč). Pohon na zemný plyn však nie je jedinou novinkou v ponuke modelového radu Citigo. Pribudol už avizovaný systém City Safe Drive s funkciou núdzového brzdenia, ktorý dokáže zmierniť, či dokonca celkom zabrániť havárii. V aute sa tiež objaví nová generácia volantov a radiacich pák, pre vyššie výbavy Ambition a Elegance budú navyše k dispozícii funkčné maličkosti: háčik na zavesenie tašiek na schránke pred spolujazdcom a držiak fotografií na stredovom paneli.

Jozef Vydra
ZDROJ: Škoda auto

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.