2020-04-09 13:30:00
Predaj jazdeného auta
Predaj jazdeného auta

Totálny kolaps predaja áut v Európe – trhy spadli až o 85 percent

Je to neuveriteľne vysoký prepad – najvyšší od skončenia druhej svetovej vojny.

Výsledky predaja áut za marec sú v Európe nepredstaviteľné napriek tomu, že sa prvé vážnejšie opatrenia voči šíreniu koronavírusu objavili až v polovici tohto mesiaca. Odstavené výrobné závody pritom namiesto zisku generujú obrovské straty. Čo je však horšie, stále sa predlžujú termíny odstávok. Ohrozuje to takmer 14 miliónov pracovných miest.

Zastavené fabriky a zavreté predajné siete áut sa už prejavili na drastickom poklese európskeho automobilového trhu. Stačilo na to 16 dní. Európska asociácia automobilových výrobcov (ACEA) už má prvé, no iba čiastočné štatistiky marcových predajov áut v jednotlivých krajinách zdužených v rámci asociácie. Zatiaľ však nie sú k dispozícii celkové výsledky všetkých 27 krajín.

No už tie, ktoré zverejnili ukazujú katastrofálny výpadok pri registráciách nových áut. Na príčine sú zatvorené výrobné závody a zavretá sieť predajcov. Ukazuje sa tak najhorší stav po skončení druhej svetovej vojny.

Napríklad Taliansko, ktoré zasiahla pandémia výrazne ako prvú krajinu v Európe, sa predalo v marci len 28 057 áut. To je o 85,4 % menej v porovnaní s predchádzajúcim rokom, kedy sa predalo takmer 200 000 vozidiel. Registrácie sú nižšie vo všetkých vyspelých automobilových krajinách Európy. Francúzsko hlási o 72% menej registrácií, v Španielsku je pokles o 69 %. Z Rakúska hlásia o 66 % menej registrácií, z Írska prišli informácie o poklese o 62,9 %. V Dánsku je to menej o 42,2 %. Vo Švajčiarsku je pokles „len“ o 39,3 %.

Zaujímavé sú informácie, ktoré poskytla talianska automobilová asociácia. Ak by obmedzenia mali trvať do konca apríla, celoročný pokles predajov áut na Apeninskom polostrove by mal byť zhruba 32 %. To by znamenalo, že by sa malo predať približne 1,31 milióna áut. No ak budú výrazné epidemiologické opatrenia pokračovať až do konca prázdnin, predá sa v Taliansku len milión vozidiel. Celkové výrobné straty v rámci Európy znamenajú od momentu uzavretia závodov (za priemerne 16 dní) 1 milión 230 000 áut nevyrobených áut, ktoré mali pôvodne zísť z montážnych liniek.

Eric-Mark Huitema, šéf ACEA tvrdí, že vďaka vírusu COVID-19 čelí trh s novými autami momentálne najhoršej kríze nielen od roku 1945, ale je vôbec najväčšia, aká vôbec kedy bola v automobilovom priemysle. Ten je pritom veľmi významným zamestnávateľom v celom regióne. V celej Európe je zapojených do práce v automobilovom priemysle priamo, alebo v subdodávateľských firmách 13,8 milióna ľudí.

Starý kontinent má 229 montážnych a výrobných závodov. Z nich je väčšina zatvorená. Aktuálna situácia momentálne hrozí viac ako 1,1 miliónu pracovníkov. To je počet interných zamestnancov automobiliek. Huitema preto vyzýva Európsku komisiu, aby rýchlo a bezodkladne zvážila ďalšie kroky. Napríklad by mala odložiť účinnosť požadovaných emisných limitov zo strany výrobcov. V tejto situácii to totiž nebude možné splniť.

Je totiž viac ako jasné, že kolaps automobilového priemyslu môže mať veľmi vážne následky na hospodárenie celej Európskej únie. Obrat automobilového priemyslu je 7 % hrubého domáceho produktu. Do vývoja ročne investuje 57,4 miliardy eur. Je to 28 % zo všetkých európskych prostriedkov určených na inovácie.

Podiel na celkovej zamestnanosti v rámci Európy je v automobilovom priemysle síce „len“ čosi vyše 6 %, no vo výrobnom sektore to znamená až 11,4 %. Dôležité je aj to, že výrobcovia odvádzajú do rozpočtu v 15 najväčších krajinách 428 miliárd eur. Keď budú chýbať, hospodárstvo mnohých krajín v Európe sa ocitne v nezávideniahodnej situácii.

Čo bude potom? Názory analytikov a odborníkov nie sú konkrétne, ale skôr skeptické. Možno to prinesie zaujímavé rozuzlenie. Jedným z prvých riešení môže byť zníženie ceny áut, alebo dlhšie záruky, prípadne iné benefity pre kupujúcich.


AUTOR: © Zoznam/jv
ZDROJ: internet, JATO

Komentáre k článku


Stream naživo