07.09.2017

Nový špičkový diesel pre vlajkovú loď Opel Insignia

Opel spustil výrobu svojho nového špičkového naftového motora a kombi Insignia Country Tourer

Z výrobnej linky zišiel prvý naftový motor 2.0 BiTurbo. Predstavuje optimálnu pohonnú jednotku pre model Insignia Country Tourer, ako aj ďalšie verzie vlajkovej lode Opel. Insignia druhej generácie sa bude dať so špičkovým naftovým motorom objednať ešte v tomto roku vo všetkých troch verziách – Grand Sport, Sports Tourer a Country Tourer.

Práve verzia Country Tourer oslovuje všetkých fanúšikov modelu Insignia hľadajúcich elegantný a praktický automobil so vzhľadom off-road. Novinka bude mať premiéru na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom IAA. Novinárske dni sú 12. a 13. septembra, pre verejnosť je otvorený 14. – 24. septembra.

Novo konštruovaný naftový štvorvalec s objemom 2,0 litra dosahuje výkon 154 kW (210 k) pri otáčkach 4000 min-1 a poskytuje výrazný maximálny krútiaci moment 480 Nm už pri otáčkach 1500 min-1 vďaka sekvenčnému dvojstupňovému prepĺňaniu dvoma turbodúchadlami (spotreba paliva Insignia Grand Sport 2.0 BiTurbo podľa aktuálnej metodiky NEDC: mesto 8,7 l/100 km, mimo mesta 5,7 l/100 km, kombinovaná 6,9 l/100 km, kombinované emisie CO2 183 g/km). Insignia BiTurbo akceleruje z 0 na 100 km/h za iba 7,9 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 233 km/h.

Taký veľký krútiaci moment sa musí inteligentne prenášať na cestu, preto sa špičkový naftový motor vždy kombinuje s mäkko radiacou 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies high-tech s funkcioo torque vectoring. Okrem samotnej výkonnosti patrí k prednostiam nového motora so systémom priameho vstrekovania paliva common rail aj priaznivá výkonová charakteristika, zvyšujúca jazdný komfort (disponibilný výkon v celom rozsahu otáčok) a kultivovaný beh, ktorými prekonáva doterajší, veľmi populárny naftový motor 2,0 litra s jedným turbodúchadlom a výkonom 125 kW (170 k); spotreba paliva Insignia Grand Sport s pohonom predných kolies podľa NEDC: mesto 6,7 l/100 km, mimo mesta 4,3 l/100 km, kombinovaná 5,2 l/100 km, kombinované emisie CO2  136 g/km).

Novo vyvinutý štvorvalec 2.0 BiTurbo je prvým motorom Opel už spĺňajúcim prísnejšiu  emisnú normu Euro 6.2 (ktorá bude povinná pre všetky nové vozidlá od jesene 2018). Okrem aktuálnej metodiky spotreby NEDC (New European Drive Cycle) Opel uvádza hodnoty aj podľa pripravovanej novej celosvetovej metodiky Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (WLTP), ktorá vstupuje do platnosti túto jeseň. Hodnoty spotreby paliva a emisií sú podľa WLTP pre limuzínu Insignia Grand Sport 2.0 BiTurbo – 6,2-12,2 l/100 km, kombinovaná spotreba 7,5-8,0 l/100 km, kombinované emisie CO2196-209 g/km.

V uvedenom rozpätí nižšia hodnota predstavuje najnižšiu hodnotu zo štyroch fáz jazdného cyklu WLTP verzie príslušného modelu s najnižšou spotrebou paliva pri príslušnej kombinácii motora/prevodovky. Vyššia hodnota predstavuje najvyššiu hodnotu zo štyroch fáz cyklu WLTP verzie príslušného modelu s najvyššou spotrebou paliva pri príslušnej kombinácii motora/prevodovky. Hodnoty uvedené týmto spôsobom predstavujú dobrý prehľad a indikáciu spotreby paliva, ktorú môže vodič očakávať v bežnej každodennej premávke.

Hodnoty podľa WLTP zohľadňujú aj rozličný štýl jazdy, čo umožňuje zákazníkom lepšie si odhadnúť vlastnú spotrebu paliva. Hodnoty sa zisťujú pri štandardizovanom jazdnom cykle na dynamometri. Reálnu spotrebu paliva ovplyvňuje spôsob jazdy, podmienky v premávke a ďalšie faktory.

Tieto hodnoty spotreby sú oveľa realistickejšie ako údaje podľa doterajšej oficiálnej metodiky NEDC, kde spotreba Insignia Grand Sport 2.0 BiTurbo bola: mesto 8,7 l/100 km, mimo mesta 5,7 l/100 km, kombinovaná 6,9 l/100 km, kombinované emisie CO2 183 g/km.

Rovnako ako doterajší naftový motor 2,0 litra s výkonom 125 kW (170 k) prepĺňaný jedným turbodúchadlom, nový špičkový naftový motor využíva vysoko efektívny systém čistenia výfukových plynov pomocou selektívnej katalytickej redukcie SCR (Selective Catalytic Reduction). Pri ňom sa do výfukového potrubia pred špeciálny katalyzátor vstrekuje činidlo AdBlue, ktoré predstavuje roztok močoviny a vody v presnom pomere. Látka, obsahujúca amoniak (NH3), pri vysokej teplote reaguje s oxidmi dusíka (NOx) v katalyzátore SCR, čím vzniká neškodný dusík (N2) a vodná para (H2O). Filter tuhých čiastočiek DPF (Diesel Particulate Filter), ktorý je teraz umiestnený v bezprostrednej blízkosti motora, sa po studenom štarte motora rýchlo zohreje a účinne filtruje čiastočky sadzí vo výfukových plynoch aj pri nízkej teplote výfukových plynov (pomalá jazda).  

Sekvenčné dvojstupňové prepĺňanie turbodúchadlami

Opel urobil všetky konštrukčné opatrenia pre zníženie spotreby paliva a maximálny pôžitok z jazdy. Nový motor je vybavený prepĺňaním dvoma turbodúchadlami, ktoré sú zapojené sekvenčne. Nasávaný vzduch najprv prechádza cez jedno turbodúchadlo, ktoré ho stlačí a potom vstupuje do druhého turbodúchadla. To je vybavené variabilnou geometriou lopatiek rozvádzacieho kolesa turbíny VGT (Variable Geometry Turbine), zvyšujúcou krútiaci moment pri nízkych otáčkach a výkon pri vysokých otáčkach motora. Vtedy VGT nastavuje lopatky paralelne k prúdu výfukových plynov, čím redukuje odpor vo výfukovej sústave. Vzduch stlačený na vysoký tlak sa ochladzuje v kvapalinovom chladiči komprimovaného vzduchu a potom vstupuje do valcov. Nafta sa vstrekuje priamo do spaľovacích priestorov cez 7-otvorové dýzy pod takom do 2000 barov, pričom počas jedného cyklu dokáže systém common rail uskutočniť až 10 vstreknutí pre optimalizáciu spaľovania zmesi. Prepĺňací tlak regulujú podľa otáčok a zaťaženia motora tri elektricky ovládané obtokové ventily a elektricky ovládané lopatky rozvádzacieho kolesa turbodúchadla VGT.

Okrem zvýšenia účinnosti, vysokého výkonu a krútiaceho momentu boli pri vývoji nového motora prioritami aj kultúra behu a nízka hlučnosť. Preto konštruktéri Opel použili odlievaný oceľový kľukový hriadeľ, dva vyvažovacie hriadele, vystužený zotrvačník a dvojdielnu olejovú vaňu aby znížili na minimum typické vibrácie naftového motora. Chladiaca sústava je vybavená elektrickým čerpadlom kvapaliny, ktoré sa zapína podľa potreby.  

Motory BiTurbo teraz v radoch Astra, Insignia, Vivaro a Movano

Motor 2.0 BiTurbo CDTI s výkonom 143 kW (195 k) a maximálnym krútiacim momentom  400 Nm debutoval už v prvej generácii modelu Insignia v roku 2012 a potom ho Opel montoval aj do modelov Astra, Cascada, GTC a Zafira Tourer. Nový motor s výkonom 154 kW (210 k) a krútiacim momentom 480 Nm pre modelový rad Insignia perfektne dopĺňa rad aktuálnych naftových motorov Opel s dvojstupňovým prepĺňaním dvoma turbodúchadlami.

Prehľad motorov, ktoré sa montujú do modelu Opel Insignia:

Motor Výkon kW/k Krút. moment Mesto Mimo mesta Kombinovaná Produkcia CO₂ (g/km)
1.6 Diesel 81/110 300 Nm 4.9 l 3.8 l 4.2 l 110
1.6 Diesel Ecotec 81/110 300 Nm 4.6 l 3.6 l 4.0 l 105
1.6 Diesel 100/136 320 Nm 5.2 l 4.0 l 4.5 l 118
2.0 Diesel 125/170 400 Nm 6.7 l 4.3 l 5.2 l 136
2.0 BiTurbo 154/210 480 Nm 8.7 l 5.7 l 6.9 l 183
Jozef Vydra
ZDROJ: Opel

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.