17.07.2017

Hyundai i30 N – prvý vysokovýkonný model línie N

Novinka vychádzajúca z i30 novej generácie je športový automobil na každý deň spôsobilý pre pretekársku trať.

Jeho rodisko je v Namyangu, v globálnom výskumnom a vývojovom centre Hyundai Motor. Vyladili ho na Nürburgringu, na jednej z najnáročnejších pretekárskych tratí na svete, kde sídli testovacie centrum Hyundai. Inšpiráciu pre i30 N poskytli skúsenosti tímu Hyundai Motorsport vo WRC od roku 2014.

Hyundai i30 N, ktorý sa v Európe začne predávať koncom roka 2017, je športový automobil na každý deň určený pre ľudí, ktorí chcú jazdiť s vysoko výkonným automobilom. Pri radení smerom nadol zaručí funkcia prispôsobenia otáčok, že auto nestratí výkon.

Pri zošliapnutí pedála akcelerátora až na podlahu funkcia krátkodobého zvýšenia prepĺňacieho tlaku overboost zvýši krútiaci moment (+ 8 %), čím prispeje z zlepšeniu akcelerácie (o 6-7 %). Všetko umocňuje zvuk výfukov so zdvojenou koncovkou s klapkami, kde v režime Sport+ auto pri podraďovaní „strieľa do výfuku“. V kokpite i30 N sa hlavné dynamické parametre zobrazujú na novom združenom prístroji a na odsadenom dotykovom displeji navigačného systému s uhlopriečkou 20,3 cm (8 palcov). Je to napríklad meranie odstredivej sily v pozdĺžnej a priečnej osi (G-Force Meter).

Milovník zákrut

Výkonný, turbokompresorom prepĺňaný benzínový štvorvalec 2.0 T-GDI s priamym vstrekovaním paliva dosahuje výkon 184 kW (250 k), vo verzii Performance Package je výkon motora 202 kW (275 k). Oba majú maximálny krútiaci moment 350 Nm a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Základná verzia zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy, výkonnejšia za 6,1 sekundy. Krútiaci moment motora sa prenáša na predné kolesá. Vozidlo má výkonnú spojku a 6-stupňovú manuálnu prevodovku, ktorá vďaka krátkym dráham páky umožňuje presné, športové radenie.

Aerodynamické prvky na karosérii i30 N zmenšujú nadľahčovanie vozidla a zlepšujú trakciu. Brzdy sú vybavené osobitnými chladiacimi kanálmi v prednom nárazníku. Elektronický samosvorný diferenciál E-LSD optimalizuje prenos krútiaceho momentu v zákrutách. Skúsení vodiči môžu vypnúť elektronický stabilizačný systém ESC a využiť celý dynamický potenciál vozidla. Špeciálne športové sedadlá N pre vodiča a spolujazdca zabezpečujú dokonalé bočné vedenie tela pri rýchlej jazde. Pevnosť karosérie zvyšuje priečna výstuha za zadnými sedadlami.

Testovacie centrum Nürburgring

Legendárny pretekársky okruh patrí k najnáročnejším pretekovým tratiam na svete. So 73 zákrutami a 20,8 kilometrami asfaltu je centrom automobilového športu a súčasne sídlom testovacieho centra Hyundai s rozlohou 3 600 m². Tu sa uskutočňujú zrýchlené testy odolnosti. Každý nový model Hyundai musí v priebehu šiestich týždňov absolvovať na Nürburgringu 420 až 480 kôl v suchých aj mokrých podmienkach, čo simuluje opotrebovanie vozidla pri najazdení 180 000 kilometrov v bežnej premávke – teda ekvivalent životného cyklu vozidla. Hyundai i30 N absolvoval pri testoch odolnosti jazdu na 10 000 km pretekovým tempom na okruhu Nürburgring.

Dizajnéri úzko spolupracovali so špecialistami na aerodynamiku aby určili správny pomer aerodynamického prítlaku a odporu pre čo najlepšie jazdné vlastnosti. Okrem zníženia svetlej výšky je výsledkom agresívny predný nárazník so spojlerom a nový zadný spojler. Aj tvar zadného nárazníka zlepšuje aerodynamiku vozidla. Okrem funkčných predností (zvýšenie stability na ceste a spôsobilosť pre jazdu po okruhu) dodávajú vozidlu športovú siluetu. Hyundai i30 N má rozšírené blatníky, umožňujúce montáž 18-palcových kolies z ľahkej zliatiny s pneumatikami s rozmerom 225/40 alebo exkluzívnych 19-palcových diskov s pneumatikami 235/35 s logom N.

Oproti päťdverovej verzii je i30 N o 4 mm nižší s 18-palcovými kolesami a o 8 mm nižší s 19-palcovými kolesami. Logo N je aj na nápadných červených strmeňoch kotúčových bŕzd a na maske chladiča. Svoj športový charakter i30 N demonštruje aj čiernymi rámčekmi reflektorov. Na zadnej časti má trojuholníkové tretie brzdové svetlo v novom, lesklom čiernom zadnom spojleri a tlmič výfuku so zdvojenou koncovkou. Zvýrazňujú nápadný vzhľad športového hatchbacku. Masku chladiča zdôrazňuje vložený červený rámik.

Koncepcia interiéru je šitá na mieru pre pravých milovníkov športových automobilov. Na ľavej strane volantu vodič môže prepínať tri štandardné režimy jazdy: Normal, Sport a Eco. Na pravej strane tlačidlo N so šachovnicovou zástavkou umožňuje priamy prístup k režimu N alebo individuálnemu nastaveniu N Custom, ktoré sa dá urobiť na dotykovom displeji navigačného systému. Pre lepšie preraďovanie vodič môže tlačidlom, umiestneným hneď nad tlačidlom N, aktivovať automatické prispôsobenie otáčok pri radení smerom nadol. Kožený poťah volantu má exkluzívne modré prešívanie a v spodnej časti ho dekoruje logo N. Modré prešívanie je aj na manžete radiacej páky, ktorej guľová hlavica nesie logo N.

Elektronický združený prístroj je vytvorený má indikátor radenia umiestnený v strede hornej časti prístroja a zobrazuje optimálny rýchlostný stupeň pre jazdu po pretekovom okruhu. Červená zóna variabilného otáčkomera sa mení podľa jazdných výkonov a aktuálnej teploty motorového oleja. Otáčkomer aj rýchlomer majú charakteristický dizajn s modrým svietiacom lemovaním.

Hyundai i30 N má vpredu špeciálne športové sedadlá s výraznou bedrovou opierkou. Pohodlie vodiča a spolujazdca zvyšuje dĺžkovo nastaviteľný sedák. Zákazníci si môžu vybrať poťahy športových sedadiel z kombinácie semišu a kože alebo látkové poťahy. Obidve verzie majú vylisované logo N na operadle.

Špeciálna paleta farieb

Tradíciu značky Hyundai Motor v automobilovom športe symbolizuje exkluzívny modrý odtieň laku karosérie Performance Blue. Farbu zaviedli pri štarte značky vo WRC v roku 2014 a odvtedy reprezentuje líniu N. Zákazníci si môžu vybrať aj päť ďalších farieb karosérie: Clean Slate, Polar White, Micron Grey, Phantom Black a Engine Red. Rozšírené prahy karosérie sú vždy nalakované čiernou farbou a kryty vonkajších spätných zrkadiel sú lesklé čierne. Vonkajšie kľučky dverí sú lakované vo farbe karosérie. 

Hyundai i30 N má špeciálne technické prvky, ktoré okrem výkonnosti zvyšujú aj presnosť ovládania, bezpečnosť a odolnosť vozidla pri dynamickej športovej jazde. Niektoré z týchto technológií sú jedinečné v segmente a vodič i30 ich môže aktivovať individuálne a nezávisle podľa nastaveného jazdného režimu.

Technologicky na špičke

Hrebeňové riadenie s posilňovačom má elektromotor namontovaný priamo na hrebeni (R-MDPS). Táto konštrukcia zlepšuje stabilitu vozidla pri vysokej rýchlosti a umožňuje okamžitú reakciu riadenia v oblasti nízkych rýchlostí. Elektrický posilňovač riadenia má veľký výkon a je špeciálne konštruovaný pre tvrdé nízkoprofilové pneumatiky a nízky prevodový pomer riadenia. Rozjazdová automatika (Launch Control) reguluje krútiaci moment motora i30 N pri rozjazde z miesta tak, aby sa dosiahla maximálna akcelerácia vozidla. Dá sa efektívne používať v jazdnom režime N s vypnutým ESC. Po zaradení prvého rýchlostného stupňa možno do piatich sekúnd naraz pustiť spojku.

Funkcia prispôsobenia otáčok (rev matching) sa dá jednoducho aktivovať osobitným tlačidlom na pravej strane volantu. Automaticky zvýši otáčky motora keď vodič preraďuje z vyššieho na nižší prevodový stupeň. Umožňuje mäkšie a športovejšie radenie smerom nadol. Reguláciou charakteristiky (tlmiacej sily) tlmičov pruženia optimalizuje elektronická regulácia podvozka ECS (Electronic Controlled Suspension) jazdné vlastnosti od komfortného režimu pre každodenné jazdenie až po maximálne športové vyladenie pre jazdu na pretekárskom okruhu.

Elektronický stabilizačný systém ESC (Electronic Stability Control) stabilizuje vozidlo pri jazde v zákrutách potláčaním nedotáčavosti a pretáčavosti vozidla. Pri jazde po okruhu sa ESC dá vypnúť. Palivová nádrž má objem 50 litrov, batožinový priestor (bez zadnej priečnej výstuhy) má základný objem 395 a maximálny 1 301 litrov. So zadnou priečnou výstuhou je to 381 a 1287 litrov.

Performance Package

Hyundai i30 N s kompletom Performance Package má špeciálne 19-palcové disky z ľahkej zliatiny s pneumatikami Pirelli P-Zero, červené brzdiče s logom N a väčšie brzdové kotúče vpredu i vzadu (tzv. 18-/17-palcovová sústava). Ďalšími prvkami je elektronický samosvorný diferenciál (E-LSD) a variabilná výfuková sústava.

Elektronický samosvorný diferenciál E-LSD (Electronically-Controlled Limited Slip Differential) dodávaný s kompletom Performance Package zvyšuje rýchlosť prejazdu zákruty o 5%. Aktívne reguluje krútiaci moment prenášaný na jednotlivé kolesá, redukuje tým prešmykovanie kolies napríklad pri akcelerácii zo zákruty a minimalizuje nedotáčavosť.

Variabilná výfuková sústava s klapkou je dodávaná s kompletom Performance Package. Podľa nastaveného jazdného režimu sa dá vybrať rozličná intenzita a farba zvuku výfuku. Zvuk sa mení podľa stupňa otvorenia elektromagneticky ovládaného ventilu vo výfukovej sústave. Niekoľko nastavení je od normálneho cez výrazne energický až po zvuk strieľania do výfuku (iba v režime SPORT+).

Elektronický zvukový generátor (ESG) je umiestnený v deliacej stene medzi kabínou a motorovým priestorom. Zvukový rezonátor v prístrojovom paneli v spodnej časti predného okna zvyšuje intenzitu zvuku motora.

Vodič môže pomocou dvoch tlačidiel na volante nastaviť päť jazdných režimov: Eco, Normal, Sport, N a N Custom. Jednotlivé režimy menia charakter vozidla nastavením parametrov motora, tlmičov pruženia, elektronického stabilizačného systému ESC, elektronického samosvorného diferenciálu E-LSD, zvuku motora, posilňovača riadenia a prispôsobenia otáčok. V režime N vodič môže každý z vysoko výkonných komponentov vozidla individuálne nastaviť v režimoch Eco, Normal, Sport a Sport+ podľa osobných preferencií a cestných podmienok.

Jazdné režimy i30 N sa dajú zobraziť na centrálnom displeji s uhlopriečkou 12,7 cm (5 palcov) alebo na displeji príplatkového navigačného systému s uhlopriečkou 20,3 cm (8 palcov). Zobrazenie indikuje výkon motora a krútiaci moment motora, tlak prepĺňania, ako aj stopky na meranie časov kôl a akcelerácie. Špecifické menu obrazovky N okrem toho poskytuje individualizovateľné nastavenia motora, podvozka, riadenia, diferenciálu (s kompletom Performance Package), prispôsobenia otáčok pri radení, zvuku motora a stabilizačného systému. Systém infotainmentu v i30 N podporuje Apple CarPlay a Android Auto. Auto môže byť vybavené aj induktívnou priehradkou na bezkontaktné nabíjanie mobilného telefónu (štandard Qi). Navigačný systém má na 7 rokov predplatené služby LIVE Services.

Bezpečnostné vybavenie na špičke triedy

Ponuka najmodernejších prvkov aktívnej bezpečnosti v novom i30 N je rovnaká ako vo verzii i3 Fastback. Obsahuje funkciu automatického brzdenia Autonomous Emergency Braking (AEB), výstražný systém Driver Attention Alert (DAA) na zisťovanie únavy vodiča, Lane Keeping Assist System (LKAS) upozorní vodiča nad 60 km/h na vybočenie z jazdného pruhu. Speed Limit Information Function (SLIF) identifikuje dopravné značky obmedzujúce rýchlosť. Asistenčný systém diaľkových svetiel High Beam Assist (HBA) pomocou kamery rozoznáva protiidúce vozidlá i vozidlá idúce vpredu v tom istom jazdnom pruhu a automaticky prepína na tlmené svetlá.

Jozef Vydra
ZDROJ: Hyundai Motor

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.