02.06.2017

Euro NCAP: Niektorí výborne, iní len tak-tak

Škoda Kodiaq výborne, Countryman, Micra a Swift úspešne - aj nie...

Moderné technológie miernia dôsledky kolízií a pomáhajú predchádzať nehodám. Mohli by ste si myslieť - ako v ktorom prípade. No ukázalo sa, že to je naozaj pravda – podľa odlišnej výbavy auta sú rozdielne výsledky. Organizácie European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) poslala „na mučidlá“ ďalšie vozidlá. No nie všetky z toho vyšli úspešne.

Euro NCAP je nezávislé konzorcium európskych ministerstiev dopravy, automobilových klubov a zväzov poisťovní so sídlom v Belgicku. Táto organizácia vykonáva nárazové testy aktuálnych modelov a potom vyhodnocuje bezpečnosť vozidla na základe disponibilných bezpečnostných systémov.
Spoločnosť Euro NCAP bola založená v roku 1997. Zatiaľ čo v prvých rokoch sa hodnotili iba
výsledky nárazových skúšok, teraz sa do celkového hodnotenia zahŕňajú aj systémy aktívnej
bezpečnosti. Dokonca viac, ako kedykoľvek doteraz.

Ako sa hodnotí v roku 2017

Euro NCAP aj v tomto roku venuje pozornosť asistenčným systémom. Ich hodnotenie sa na celkovom výsledku podieľa už 20%. Naopak tradičné hodnotenie nárazovej skúšky sa na hviezdičkovom výsledku podieľa len 40% (pri staršej metodike 50%). Ochrana detí a ochrana chodcov do výsledku naďalej vstupujú po 20%.

Do celkového výsledku je rovnako ako v minulom roku zahrnutý systém automatického brzdenia, ktorý dokáže rozoznať chodcov. Euro NCAP verí, že zahrnutie tohto asistenta do hodnotenia pomôže jeho ďalšiemu rozšíreniu v nových automobiloch. Naopak zahrnutie stabilizačného systému do výbavy sa neráta, lebo je už povinným prvkom nových áut.

Podobne ako v minulom roku aj tento rok je v testoch Euro NCAP možnosť dvojitého celkového hodnotenia. Prvé vyplynie z bezpečnostnej výbavy daného vozidla, ktorá je jeho štandardom naprieč štátmi Európskej únie. Druhé ohodnotenie má potom odrážať schopnosti daného auta s bezpečnostnou výbavou, ktorá je dostupná za príplatok. Dvojaké hviezdičkové hodnotenie podľa Euro NCAP ľuďom názornejšie ukáže, nakoľko príplatkové systémy ovplyvnia bezpečnosť vozidla.

Škoda Kodiaq si s testami poradila úplne bez problémov a bez zaváhania získala maximálny počet 5 hviezd. Navyše má na svojom konte 92% hodnotenie ochrany dospelých cestujúcich a najvyšší počet bodov v teste bočného nárazu.  To sú výborné výsledky, ktoré sa len tak bežne nevidia. Všetci výrobcovia sa snažia urobiť svoje autá čoraz bezpečnejšími. No vždy je to výsledok pomeru nákladov a ceny.

Nezávislé testy potvrdili, že Škoda Kodiaq ponúka optimálnu ochranu pre všetkých členov posádky. Euro NCAP na základe vlastných, nezávislých testov hodnotí úroveň bezpečnosti v štyroch kategóriách: ochrana dospelých, detí, chodcov a aktívnu bezpečnosť. Po modeloch Octavia, Fabia, Rapid, CitiGo, Yeti a Superb je Kodiaq siedmym modelom českej automobilky, ktorý získal maximálne hodnotenie za bezpečnosť v čase uvedenia na trh. Najvyšší počet piatich hviezd ukazuje na vysoký štandard bezpečnostných systémov vyvinutých automobilkou Škoda.

Škoda Kodiaq získala od Euro NCAP vynikajúce 92 percentné hodnotenie ochrany dospelých cestujúcich. V testoch bočného nárazu do prekážky dosiahol dokonca plný počet bodov za dobrú ochranu všetkých citlivých častí tela. Dobre bola tiež hodnotená ochrana oblasti krčnej chrbtice pri náraze zozadu. Organizácia Euro NCAP sa vyslovila k dobrej funkcii sériovo dodávaného systému núdzového brzdenia. Pri testoch tento systém dobre fungoval pri nízkych rýchlostiach, typických pre jazdu po meste, rovnako tak zamedzil takmer všetkým kolíziám pri jazde po diaľnici. Škoda Kodiaq  okrem posádky chráni aj chodcov. Maximálny počet bodov udelila organizácia Euro NCAP za ochranu nôh chodcov v oblasti nárazníka. Priaznivo sa hodnotila aj ochrana bedier a ako dobrá alebo adekvátna bola vyhodnotená ochrana hlavy. Výsledok potvrdzuje špičkovú úroveň bezpečnosti veľkého SUV značky Škoda.

Bezpečnostná výbava modelu Škoda Kodiaq neponecháva nič na náhodu. Posádku v prípade nehody chránia tuhá karoséria a celkom deväť airbagov: airbag vodiča a spolujazdca, hlavové airbagy, kolenný airbag vodiča, bočné airbagy vpredu a vzadu. Súčasťou sériovej výbavy je popri výškovo nastaviteľných trojbodových bezpečnostných pásov s napínačmi a systémom Isofix pre detské sedačky na zadných sedadlách taktiež automatická aktivácia varovných blikačov pri prudkom zabrzdení, v prípade nehody dôjde k automatickému odomknutie dverí, aktivácii varovných smeroviek a prerušenia prívodu paliva. Ak hrozí kolízia, systém proaktívnej ochrany cestujúcich (Crew Protect Assist) okrem toho privrie bočné okná aj strešné okno a pritiahne bezpečnostné pásy na predných sedadlách. Pokiaľ dôjde k nehode, multikolízna brzda zasa zamedzí nekontrolovanému pohybu vozidla.

Škoda Kodiaq je vybavená kamerami a celým radom radarových či senzorických systémov, ktoré pomáhajú nielen dosiahnuť výborné výsledky testov, ale aj aktívne chrániť posádku, chodcov aj ostatných účastníkov v prípade nehody. Hlavným zmyslom ich použitia však je predchádzať nehodám.

Ako dopadli ďalšie skúšané modely

Mini Countryman zamierilo do testov Euro NCAP už po druhý raz a opäť z nich odchádza s plným počtom hviezd, hoci s ľahkým zaváhaním v oblasti ochrany vodiča. Prvý raz Countryman testovali v roku 2010 a podľa vtedajšieho systému hodnotenia získal plný počet hviezd, aj keď mal niekoľko nedostatkov v ochranne dospelých cestujúcich i chodcov. Nová generácia modelu Countryman predviedla dobré výsledky najmä v oblasti ochrany dospelých i detských cestujúcich, pritom v ochrane chodcov i asistenčných systémoch má ešte priestor na zlepšenie.

Nissan Micra testovali v štandardnom prevedení aj s voliteľnou výbavu Safety Pack, zahŕňajúcou systém inteligentného núdzového brzdenia s detekciou chodcov a systémom upozornenia na vybočenie z jazdného pruhu. Vďaka tomu má dvojaké hodnotenie: 4, alebo 5 hviezd. V prípade nárazových testov si nová generácia malého japonského hatchbacku viedla dobre v ochranne dospelých i detských cestujúcich a dobré výsledky Micra predviedla aj v ochrane chodcov, kde excelovala vďaka výsledkom v ochrane panvovej oblasti.

Suzuki Swift testovala Euro NCAP v štandardnom vyhotovení aj s príplatkovým paketom Radar Brake Support, zahŕňajúcim systémy automatického núdzového brzdenia. Vďaka tomu je pre neho uvádzané tiež dvojaké hodnotenie. Suzuki Swift predviedlo pomerne vyrovnané výkony v oblasti ochrany dospelých cestujúcich, zatiaľ čo v ochranne detských cestujúcich boli výrazné nedostatky pri čelnom i bočnom náraze. V ochrane chodcov auto dosiahlo štandardné výsledky. Bežná verzia dosiahla na štyri hviezdy. Pre dosiahnutie plného počtu piatich hviezd sa však nakoniec zaslúžili asistenčné systémy.

Jozef Vydra
ZDROJ: EuroNCAP

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.