06.03.2017

Je to oficiálne: PSA kupuje Opel – koľko zaň zaplatí?

Transakciou, ktorú obe spoločnosti oznámili v Paríži, vznikne európska automobilová dvojka po nemeckej skupine Volkswagen Group.

Francúzsky koncern Groupe PSA kúpi od skupiny General Motors automobilku Opel.Groupe PSA, do ktorej patria najmä značky Peugeot a Citroën, za Opel a jeho britskú divíziu Vauxhall zaplatí 2,2 miliardy eur.

Opel sa dostal do existenčných problémov v čase svetovej finančnej krízy. Koncern General Motors dokonca uvažoval, že sa značky zbaví. Nakoniec sa rozhodol Opel vlastnými silami reštrukturalizovať. Napriek tomu Opel vlani utrpel stratu 257 miliónov dolárov (zhruba €). Bolo to aj napriek tomu, že výrobca vlani zvýšil predaj v Európe o takmer štyri percentá na 1,16 milióna áut, najviac od roku 2011.

Skupina PSA pritom vlani predala celkovo 3,15 milióna vozidiel. Po spojení s Oplom potom vznikne evroopská dvojka (z tohto postu odsunie Renault), ktorá by mala čoskoro predávať viac ako 5 miliónov áut ročne. Vedenie francúzskeho koncernu dokonca plánuje aj útok na pozíciu európskeho lídra.

Spojená spoločnosť chce vyrábať vyše päť miliónov áut ročne, minuloročný úhrn predstavoval asi 4,3 milióna. Spojením vznikne skupina sa zhruba 16 percentným podielom na európskom automobilovom trhu. Nová skupina vystrieda na pozícii druhej najväčšej európskej automobilky francúzsky Renault a dostane sa za Volkswagen, ktorý má na európskom trhu podiel 24 percent.

Plány transakcie oznámili obe firmy v polovici februára. V Nemecku a Británii vyvolali obavy zo zatvárania tovární a rušenia pracovných miest. Šéf PSA Carlos Tavares ale sľúbil, že doterajšie záväzky GM voči výrobe a zamestnanosti splní a zároveň dostane novo získané aktivity do zisku. „Sme presvedčení, že sa obrat v hospodárení divízie Opel-Vauxhall výrazne urýchli s našou podporou,“ uviedol Tavares v dnešnom oznámení.

Hlavnou súčasťou európskej divízie GM je nemecká automobilka Opel, v Británii vyrába autá jeho sesterská značka Vauxhall. GM v Európe zamestnáva v 12 výrobných závodoch asi 38 000 ľudí, z toho asi polovicu v Nemecku. V Británii má GM zhruba 4500 zamestnancov.

Tavares minulý týždeň povedal, že prevzatie Opla ponúka príležitosť na vytvorenie európskeho automobilového šampióna, ktorý by mohol čoskoro predávať viac ako päť miliónov áut ročne. PSA očakáva, že spojenie do roku 2026 ušetrí ročne 1,7 miliardy eur. Transakciu musia schváliť európske regulačné orgány, zavŕšená by mala byť do konca tohto roka.

Je to inak paradoxné a pozoruhodné, lebo aj samotná PSA sa ešte pred tromi rokmi nachádzala v ťažkostiach. Nechala si pomôcť francúzskym štátom spoločne s čínskym investorom, automobilkou Dongfeng Motor. Vlani spoločnosť zvýšila odbyt o šesť percent na 3,15 milióna vozidiel a vykázala najsilnejší rast predaja od roku 2010.

Odchod GM z európskeho trhu potvrdzuje, že šéfka tejto americkej automobilovej skupiny Mary Barraová dáva prednosť posilneniu ziskovosti pred podielom na svetovom trhu. GM sa teraz zbavuje radu ďalších vedľajších aktivít po celom svete. Momentálne rezignoval na súboj o svetové prvenstvo, ktorý donedávna viedol s Volkswagenom a japonskou Toyotou. „Pre GM je to ďalší krok v úsilí o zlepšenie našej výkonnosti,“ uviedla dnes Barraová.

GM za výrobné európskej divízie dostane 1,3 miliardy eur. PSA zároveň spoločne s francúzskou bankou BNP Paribas zalatí americkému podniku ďalších 900 miliónov eur za finančnú divíziu Opla a banka ju bude prevádzkovať ako spoločný podnik.

Jozef Vydra
ZDROJ: Opel, GM, PSA

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.