2016-11-25 12:30:00
Peugeot 301
Peugeot 301
Zdroj: Peugeot

Peugeot 301 - vynovený sedan prináša množstvo zmien a zlepšení

Od uvedenia na trh v roku 2012 opustilo výrobné linky ku koncu augusta 2016 viac 360 000 kusov.

Tento úspech modelu je založený na priestrannosti kabíny a objeme batožinového priestoru, ktoré sú najlepšie v segmente. Dynamika auta zodpovedá know-how značky Peugeot, koncepcia modelu je prispôsobená lokálnym požiadavkám. Teraz chce nový Peugeot 301 chce spĺňať očakávania stále väčšieho počtu zákazníkov v strategickom a rastúcom segmente B. Preto posilňuje svoje vlastnosti novými tromfami.

Karosériu zaodeli do najnovších štylistických tvarov značky. Zvislá mriežka chladiča, svetlomety zasadené do karosérie a precízne vypracovanie podporujú robustnosť vozidla. Svetelné podpisy, vpredu z LED svetiel, pričom v zadných svetlách sú tri opalínové „pazúry“. Vyjadrujú technologický charakter ukrytý v interiéri. Tomu dominuje veľký 7 palcový dotykový displej. Kapacitná technológia umožnila, aby bol displej rýchly a presný. Poskytuje aj zobrazovanie cúvacej kamery a 3D navigácie TomTom. Dokáže tiež zrkadliť obsah smartfónu prostredníctvom pripojenia Mirror Screen triple play Screen (MirrorLink®, Android Auto®, Apple CarplayTM), ktorá je jedinečnou ponukou v segmente.

Dynamiku podvozku zvýrazňujú moderné motory. 3-valcový benzínový motor PureTech je pre Peugeot 301 nový, no má ho pod kapotou už milión automobilov značky Peugeot na svete. Automatická prevodovka EAT6 najnovšej generácie s technológiou Quickshift je v ponuke s benzínovým motorom 1,6 L VTi 115. Pri dieselových motoroch sa 1,6 L BlueHDi 100 vyznačuje rekordne nízkou spotrebou.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Nový Peugeot 301 je prvé auto značky, ktoré je vyvinuté výhradne pre krajiny, kde motoristi  hľadajú trojpriestorový sedan, s prestížnym charakterom. Pomocou špecifických úprav podľa krajiny určenia, spĺňa očakávania zákazníkov a zodpovedá ich spôsobu používania vozidla.

Batožinový priestor má objem 640 litrov a patrí medzi najväčšie. Zodpovedá 506 dm3 meraným metódou VDA 210. Pohybom ruky sa sklopia operadlá sedadiel v zadnom rade (delené na 1/3 a 2/3) a kufor sa zväčší na 1 332 dm3 (VDA 214).

Bezpečnostné prvky sú na vysokej úrovni s kompletným vybavením: ABS, ESP, AFU - podpora brzdenia v núdzi a detekcia podhustenia pneumatík DSG. Cestujúci sú chránení prednými a bočnými airbagmi, pripútaní sú troj-bodovými bezpečnostnými pásmi. Pre bezpečnosť detí sú zadné sedadlá vybavené úchytmi IsoFix. Jazdné vlastnosti sa podľa údajov výrobcu mali zlepšiť a byť na vysokej úrovni, s vynikajúcim kompromisom medzi pohodlím a priľnavosťou na ceste.

Motory Euro 6 poslednej generácie poskytujú nízku spotrebu. Ponuka benzínových motorov pozostáva z motorov 1,2 L PureTech 82 a 1,6 L VTi 115, ktorý môže byť spojený so 6-stupňovou automatickou prevodovkou EAT6. Ponuka dieselových motorov zahŕňa motor 1.6 L BlueHDi 100, ktorý dosahuje rekordne nízke emisie. Nový PEUGEOT 301 je vyrobený tak, aby mal odolnosť voči času, aj voči náročným podmienkam používania. Medzi špecifické prvky tejto koncepcie patria podvozok, utesnenie a spojovacie materiály.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Dizajn poslednej generácie

Precízne línie, v súlade s najnovšími štylistickými kódmi značky, elegantne vytesávajú veľké plochy karosérie. Robustnosť, priestor pre cestujúcich, dynamické vlastnosti - takéto charakteristiky vyjadrujú štýl nového Peugeot 301 - trojpriestorového sedanu. Zvislú mriežku chladiča v strede zdobí Lev a v hornej časti oblúka je umiestnený názov značky. Svetlomety pevne obopínajú mriežku chladiča a zdôrazňujú expresívny nárazník. Ten je vo farbe karosérie a je na ňom umiestnený svetelný podpis s LED osvetlením, hmlovky a široké nasávanie prívodu vzduchu pre motor.

Dvere sa otvárajú naširoko a umožňujú prístup do moderného interiéru. Atmosféru interiéru ovplyvňuje robustná palubná doska, ktorá inštinktívne presvedčí o úrovni bezpečnosti vozidla. Miesto pre vodiča je ergonomické. Vodič si nastaví miesto vodiča pomocou výškovo nastaviteľného sedadla a koženého volantu. Ľavou rukou potom ovláda obmedzovač rýchlosti/tempomat a pravou rukou ovláda rádio. Informácie o prevádzke vozidla mu poskytuje prístrojová doska s bielymi ciferníkmi. Na stredovom paneli sú ovládače klimatizácie. Ovládanie štyroch elektrických okien je umiestnené na stredovej konzole, na oboch stranách radiacej páky.

Eleganciu línií PEUGEOT 301 podčiarkujú farby karosérie. V ponuke je sedem farieb, vrátane troch nových: sivá Gris Artense, sivá Gris Moka a modrá Deep Bleu. Na výber sú aj dve farebné schémy v interiéri, svetlá alebo tmavá. Vo výbave Allure je farebná schéma tmavá a tvorí ju nový poťah Cran Adamantium. V ponuke je aj polokoža, ktorú dopĺňajú koberčeky.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Vďaka exkluzívnej výbave predstavuje nový Peugeot 301 zlom v segmente. Okrem kvality a modernosti je priestor pre cestujúcich pohodlný a funkčný vpredu aj vzadu. Použitá platforma s rázvorom 2,65 m zabezpečuje priestor pre piatich cestujúcich. Šírka vozidla na úrovni lakťov je 1,41 m vpredu a 1,40 m vzadu. Cestujúci na zadnom sedadle má v oblasti kolien priestor od 12 do 26 cm v závislosti od nastavenia predného sedadla, čo je rekordný rozmer v segmente. Každodenné používanie vozidla uľahčujú aj viaceré odkladacie priestory rozmiestnené v interiéri: priehradka v predných dverách, ďalšia v prednej alebo v zadnej lakťovej opierke na centrálnej konzole, odkladacia schránka na rukavice.

Nový Peugeot 301 je viacúčelový nielen architektúrou interiéru, ale aj konektivitou na palube. Je možné nadviazať komunikáciu medzi vozidlom a  vašim telefónom, bez ohľadu na model: USB, Bluetooth® a najmä Mirror Screen triple play. Tá je unikátna v segmente a poskytuje súčasné systémy: Apple CarPlayTM, Android Auto, MirrorLink®. Cez dotykový displej auta vodič ovláda všetky aplikácie užitočné počas jazdy a sú v jeho kompatibilnom telefóne. Bezpečnosť a pohodlie sú tak na vyššej úrovni. Svoj smartfón ovláda pomocou dotykov na kapacitnom dotykovom displeji, ideálne umiestnenom v strede palubnej dosky. Na druhej strane má prístup k obsahu smartfónu prostredníctvom veľkej 7'' obrazovky s vysokým rozlíšením.

Aktivuje sa dotykom prsta či hlasom pomocou funkcie rozpoznávania hlasu, a to najmä pre funkcie navigácia, telefonovanie a médiá. Okrem prístupu k obsahu smartfónu, je to rozhranie multimediálneho systému, cúvacej kamery a 3D navigácie TomTom. Navigácia poslednej generácie zobrazuje stúpanie aj nerovnosti na ceste v troch.

Zdroj: Peugeot

Moderná koncepcia Peugeot 301 poskytuje vysokú úroveň bezpečnosti, aktívnu aj pasívnu. Zadný parkovací asistent a cúvacia kamera uľahčujú ovládanie vozidla a parkovanie. Záber z kamery zobrazuje priestor za vozidlom na veľkom displeji. Systémy ESP, ABS, systém núdzového brzdenia AFU, rozsvietenie výstražných svetiel v prípade prudkého brzdenia alebo detekcia  podhustenia pneumatík DSG sa aktivujú v prípade potreby. V prípade nezvratného nárazu je bezpečnosť všetkých cestujúcich zaistená prednými a bočnými airbagmi (hlava/hrudník) a 3-bodovými pásmi vzadu. Okrem toho, zadné sedadlá sú vybavené úchytmi ISOFIX pre bezpečnú prepravu detí.

Značka Peugeot je známa kvalitou podvozkov. Použila svoje odborné znalosti, aby dynamické vlastnosti tohto modelu boli na najvyššej úrovni, tak ako je to na všetkých modeloch značky.  Peugeot 301 kombinuje prednú nápravu pseudo McPherson a zadnú nápravu s torznou deformovateľnou priečkou. Kolesá majú obuté pneumatiky GoodYear alebo Bridgestone 185/65 R15T, Michelin 195/55 R16T. Predné brzdy sú kotúčové s priemerom 266 mm a zadné bubnové majú priemer 8 alebo 9'' podľa jednotlivých krajín. Úprava podvozku zaisťuje vynikajúci kompromis medzi komfortom a držaním na ceste, bez ohľadu na jazdné podmienky. Výsledkom je výborné filtrovanie všetkých nerovností povrchu vozovky. Držanie na ceste a pohodlie na palube sú na najlepšej úrovni, a to aj na vozovkách vo veľmi zlom stave. Starostlivo kalibrovaný elektrický posilňovač riadenia zvyšuje zážitok z jazdy a zmenšuje námahu vodiča pri parkovaní a pri nízkych rýchlostiach.

V závislosti od krajiny, môže byť tento model vybavený nasledujúcimi motormi:

  • Benzín:
    • 1.2L PureTech 82, manuálna 5-stupňová prevodovka
    • 1.6L VTi 115, manuálna 5-stupňová prevodovka
    • 1.6L VTi 115, automatická 6-stupňová prevodovka EAT6
  • Diesel:
    • 1.6L BlueHDi 100, manuálna 5-stupňová prevodovka
    • 1.6L HDi 92, manuálna 5-stupňová prevodovka

Rodina 3-valcových benzínových motorov PureTech je použitá v celej ponuke značky, a to od Peugeot 108 po nové SUV Peugeot 3008 a Peugeot 5008. Viac ako jeden milión vozidiel Peugeot po celom svete je vybavených motorom z tejto rodiny. Verzia s turbo kompresorom získala titul Motor roka dva roky po sebe, v rokoch 2015 a 2016.

Motor 1.2L PureTech 82 zostrojila skupina PSA, má zníženú spotrebu paliva. V porovnaní so 4-valcovým motorom s rovnakým výkonom predstavuje zníženie hmotnosti 21 kg, spotreba klesla o 25%. Tento koncentrát technológie spĺňa emisnú normu Euro 6. Straty trením, ktoré predstavujú asi 1/5 výkonu spotrebovaného motorom, sú znížené o 30%. Na osi piestov, piestnych krúžkov a zdvihátok je nanesený povlak Diamond Like Carbon. Mokrý rozvodový remeň je integrovaný do bloku motora a tiež prispieva k tichej prevádzke.

Spaľovanie je optimalizované zlepšením aerodynamiky komory (nasávanie, hlava piestov) a prispôsobením zapaľovania prevádzke s vysokou úrovňou recirkulácie plynov (IGR).

Hlava valcov z hliníkovej zliatiny, má 4 ventily na valec, viacbodové nepriame vstrekovanie, plynulú reguláciou sania a výfuku (VVT). Okrem toho sa vyrába metódou PMP – odlievanie do stratenej formy. Tento výrobný proces znižuje počet dielcov a objem materiálu. Výfukové potrubie, chladenie a držiak motora sú integrované v hlave valca. Motor PureTech dostal variabilné objemové olejové čerpadlo pre prevádzku pri optimálnom konštantnom tlaku. Motor s nepriamym vstrekovaním poskytuje maximálny výkon 60 kW (82 k) pri 5 750 ot/min a maximálny krútiaci moment 118 Nm pri 2 750 ot/min., pričom emisie v kombinovanom cykle sú 110 g CO2/km.

Motor 1.6L VTi 115 je 4-valcový benzínový motor so 16 ventilmi z ľahkej zliatiny. Je vybavený  vačkovým hriadeľom sania s kontinuálnym variabilným časovaním ventilov (VVT) a akceptuje benzín s 91 oktánmi. Aj v jeho prípade došlo k zníženia trenia (hladký chod v kľukovej skrinke, piest s optimalizovaným segmentovaním, atď.) To má za následok zníženie emisií CO2, ktoré je zlepšené aj použitím olejového čerpadla s variabilným tlakom. Maximálny výkon je 85 kW (115 k) pri 6 050 ot/min a maximálny krútiaci moment je 150 Nm, pri 4 000 ot/min. Tento moderný motor, ktorý taktiež spĺňa emisnú normu Euro 6, je k dispozícii s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou alebo s automatickou 6-stupňovou prevodovkou.

Ide o novú automatickú prevodovku EAT6, t.j. Efficient Automatic Transmission 6, ktorú vyrába Aisin. Technológia Quickshift zabezpečuje plynulé radenie rýchlostí a vodičovi poskytuje radosť z jazdy. Emisie CO2 sú extrémne znížené vďaka zníženiu vnútorného trenia. Emisie v kombinovanom cykle sú 148 g CO2/km s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou a 154 g CO2/km s automatickou 6-stupňovou prevodovkou EAT6.

Dieselový motor 1,6 L BlueHDi 100 exkluzívne spája technológiu Selective Catalytic Reduction (SCR) s filtrom pevných častíc (FAP) s aditívom. Tento motor charakterizujú rekordné spotreby. Technológia SCR je najúčinnejšia technológia na spracovanie oxidov dusíka (NOx). Jediná je schopná znížiť oxidy dusíka až o 90%. Je namontovaná pred FAP filter s aditívom. Toto umiestnenie je možné vďaka tomu, že FAP filter je schopný regenerácie pri nižšej teplote, než iné technológie FAP, ktoré používajú iné značky. FAP filter s aditívom eliminuje 99,9% pevných častíc, vrátane najjemnejších.

V súlade s emisnou normou Euro 6 tento motor vyvíja maximálny výkon 73 kW (100 k) pri 3 750 ot/min a maximálny krútiaci moment 254 Nm je dosiahnutý pri 1 750 ot/min. Spojený s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou sú emisie pri kombinovanom cykle na úrovni 98 g CO2/km.

Nový Peugeot 301 je navrhnutý tak, aby zodpovedal rôznym spôsobom použitia a miestam určenia. Vyššie uvedené motory môžu byť nahradené inými, ktoré spĺňajú lokálne normy. Na všetkých verziách sú teda podvozky prispôsobené cestám nízkej kvality. Pre krajiny s najdrsnejšími podmienkami je možné pripevniť ochranný kryt pod motor. Podblatníky sú vylisované z materiálu, ktorý poskytuje lepšiu odolnosť voči chladu a pripevnené sú štrnástimi skrutkami. Vďaka veľkorysým rozmerom poskytujú maximálne krytie a účinnú ochranu motorového priestoru pred odlietavajúcimi kamienkami.

Dvojité tesnenie na dverách pomáha chrániť vozidlo proti prachu a vlhkosti, ale aj proti zvukom, ktoré spôsobujú tieto dva prvky. Pre zabezpečenie dlhodobej odolnosti sú v interiéri alebo na exteriéri vozidla početné komponenty priskrutkované. Týka sa to napríklad palubnej dosky. Prívod vzduchu do motora obsahuje najúčinnejší systém separácie vzduch/voda a je umiestnený na prednej strane, aby zachytával chladnejší vzduch. K dispozícii sú tri úrovne vykurovania/chladenia. Manuálne a elektronické klimatizačné systémy, podľa úrovne výbav, sú aj so vzduchovodmi smerované k zadným sedadlám.

Aby vozidlo zodpovedalo požiadavkám používania vozidla v teplých krajinách, je špecifický okruh klimatizácie pre motory 1.2 L PureTech 82 a 1.6 L VTi 115. Prispôsobené sú kompresor, kondenzátor a okruh chladenia. Z rovnakého dôvodu bol zmenený aj softvér verzie s automatickou prevodovkou EAT6. Okrem toho špecifické tlačidlo „AC Max“ umožní získať maximálne chladenie jedným stlačením ovládača elektronickej klimatizácie. Aj umiestnenie a rozmery ventilačných otvorov na prednej strane sú špeciálne navrhnuté tak, aby rýchlo zabezpečili najlepšiu distribúciu čerstvého vzduchu vo vnútri vozidla.

Pre krajiny so studeným podnebím zasa elektrické vykurovacie telesá zabezpečujú rýchle zvýšenie teploty v interiéri. Vyhrievané sedadlá a čelné sklo dopĺňajú túto výbavu. Pre tzv. veľmi studené krajiny umožní vyhrievaná spodná časť čelného skla uvoľniť primrznuté stierače v prípade silných mrazov. Vo vozidle na podlahe sú umiestnené aj ovládače na otváranie palivovej nádrže a zadných dverí kufra. Ak je vozidlo vybavené diaľkovým ovládaním, ovládač na otváranie dverí kufra je premiestnený z podlahy na palubnú dosku a na diaľkový ovládač. Elektronika umožňuje zamykanie dverí, ak vozidlo dosiahne rýchlosť 10 km/h.

Nový Peugeot 301 sa vyrába v Španielsku v meste Vigo.

Jozef Vydra
ZDROJ: Peugeot

Komentáre k článku


Stream naživo