2016-07-29 12:55:00
Kryt na batériu treba
Kryt na batériu treba pred nabitím otvoriť

Ako dlho vám vydrží baterka? Dobíjate denne?

Reč nie je o najlepšom priateľovi človeka, za ktorého mnohí ľudia dnes považujú smartfón.

Ak si chcete uľahčiť život a na svet sa pozeráte spoza riadidiel a zo sedadla bicykla, vhod príde elektrický bicykel. Teda e-bike. No a ten, ako iste a správne tušíte, potrebuje energiu pre batériu. Dobrá správa je, že batérie pre elektrické bicykle vydržia dlhšie. Určite aspoň v jednom regióne, kde si môžete predĺžiť svoje „čavargovanie“ na dvoch kolesách. Pribudli totiž nabíjacie stanice pre Malé Karpaty a Podunajskú nížinu.

Dobrou správou číslo dva je, že Fraunhoferov Inštitút pre výskum silikátov (Fraunhofer ISC) zisťoval v projekte s názvom „PEDELEc“ životnosť a procesy starnutia e-bike batérii vo svojich dlhodobých testoch. Výsledok je, že batérie sú výkonné dlhšie, ako sa predpokladalo. Zistilo sa, že po 500 nabíjacích cykloch vykazujú e-batérie na elektrobicykloch zostatkovú kapacitu 70%. To je potešujúca správa, pretože e-biky zažívajú rozmach a rastie najmä počet ľudí, ktorí dochádzajú na elektrobicykli do práce.

Mnohé výhody e-biku sú už dobre známe – žiadne CO₂, žiadny hluk, motivácia k častejšiemu pohybu. Informácie o skutočnom využívaní elektrických bicyklov pri ceste do práce a o trvalej výkonnosti používaných batérii sú už však ťažšie dostupné. Pre efektívne zlepšovanie batérií sú však veľmi potrebné.

Štúdia e-bikov pri dochádzaní do práce

V dlhodobom projekte „PEDELEc – Elektrický a elektrochemický výskum pri dlhodobom testovaní elektrobicyklov pri dochádzaní do práce“ (Pendler-eBike Dauertest mit elektrischen und elektrochemischen Untersuchungen) mohol inštitút spolu so svojimi partnermi po prvý raz získať spoľahlivé údaje o procesoch starnutia e-bike batérií pri ich každodennom používaní.

Počas výskumu jazdili celé dva roky dvanásti zamestnanci fraunhoferského ISC a siedmi zamestnanci mestského zastupiteľstva mesta Bad Neustadt an der Saale každý deň do práce na pedelecoch výrobcu Winora-Staiger. Všetky e-biky vybavili prístrojmi, ktoré zbierali údaje o prejdených vzdialenostiach, stave nabitia batérie a o jej zaťažovaní. Z týchto údajov potom zostavili programy, ktoré slúžili ako základ pre simulácie v laboratóriu, v ktorom batérie následne podrobili umelým procesom starnutia.

Výsledok meraní odborníkov

Elektrochemická analýza zameraná na zostatkovú kapacitu a mechanizmy starnutia reálne aj v laboratóriu testovanýchbatérii preukázala, že batérie sú výkonné dlhšie, ako si mysleli samotní výrobcovia. V priemere mali batérie po 500 kompletných nabíjacích cykloch ešte kapacitu 70%. Batérie však poškodzovalo príliš vysoké koncové napätie pri nabíjaní a vplyv extrémnych teplôt.

Nabíjacie stanice v Malých Karpatoch a v Podunajskej nižine

Občianske združenie e-DNA (elektromobilita v krvi) s podporou národného cyklokoordinátora Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Petra Klučku a v spolupráci so spevákom Thomasom Puskailerom, aktivistom ekológie nedávno slávnostne otvorili sieť nabíjacích staníc ebajk connect. Ide o sieť nabíjacích staníc pre elektrobicykle, ktorá podporuje elektromobilitu a cyklistiku v jednom a bude slúžiť ako zázemie pre majiteľov ebajkov v danom regióne.

K dispozícii už 7 staníc

Dnes tvorí Sieť nabíjacích staníc sedem reštauračných, občerstvovacích, bufetových zariadení v Malých Karpatoch a v Podunajskej nížine: Chata Korenný vrch na Pezinskej Babe, Chata Zapadnutý kút na Košariskách, Penzión Ivica v Marianke, Biely kríž nad Račou, Reštaurácia Café Korzo vo Svätom Juri, Hotel Divoká Voda pri Vodnom diele Čunovo a ebajk centrum v Bratislave. V pláne je pokračovať v rozšírení siete a to najmä v horských turistických a cyklistických oblastiach na celom území Slovenskej republiky.

Občianske združenie e-DNA je organizátorom a tvorcom projektu v oblasti jej komunitnej činnosti. Sieť vzniká aj zo spoločnej iniciatívy obchodno-servisného centra ebajk- Svet elektrobicyklov ako sponzora technického zabezpečenia a ďalších partnerov - občerstvovacích zariadení, bufetov a reštaurácií.  Dobrá správa číslo tri: služba bude pre elektrocyklistov zdarma.

Komunita ebajkerov rastie

Existencia bodov na známych trasách je dôležitá pre pocit istoty všetkých, ktorý svoje elektrobicykle a asistenciou elektromotorov využívajú maximálne. Služba spočíva v možnosti nabiť si baterku elektrobicykla do potrebnej úrovne pre ďalšiu zábavnú jazdu bez obmedzenia skorého návratu domov. Ebajk connect je sieť nabíjacích bodov pre elektrobicykle aj s doplnkovými technickými službami miniservisu (podľa možností občerstvovacieho zariadenia/bufetu). Nabíjací bod väčšinou vybuduje spádový predajca ebajkov, ktorému záleží na komforte svojich zákazníkov a vníma to ako doplnkovú službu súvisiacu s predajom elektrobicykla.

Webový portál ebajk connect

Ebajkconnect.sk je webový portál, kde majú ebajkeri k dispozícii všetky potrebné fakty a informácie o službe nabíjacích bodov. Súčasťou je aj mapa s GPS bodmi nabíjacích staníc, inštruktážne pokyny, video, fotografie. S nárastom počtu ďalších nabíjacích bodov bude k dispozícii mobilná aplikácia.

Podpora národného cyklokoordinátora

V súlade s programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky podporuje sieť nabíjacích bodov ebajk connect aj Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Národný cyklokoordinátor Peter Klučka sa tiež zúčastnil na slávnostnej Spanilej jazde z Centra elektrobicyklov - ebajk do jedného z nabíjacích bodov – Café Korzo vo Svätom Juri. Projekt ebajk connect chápe ako ďalšiu z možností podpory cyklistickej dopravy a potvrdzuje tak prichádzajúci trend elektromobility aj v cyklistike.

Na otázku či a ako môže elektrocyklistika podporiť cyklistiku a či je jej prínosom, Peter Klučka odpovedal: „Určite áno. Je to nový rozmer pre cyklistickú prepravu, pre samotnú cykloturistiku. Pre tých, ktorí nemajú odvahu vydať sa na dlhšiu vzdialenosť, napríklad do práce, alebo do kopcov, to zrazu dá inú pridanú hodnotu. Podľa mňa, ten kto neskúsil elektrobicykel, nevie, čo je  cyklistika. Nech to skúsi.”

Ambasádori

Nositeľmi a podporovateľmi myšlienky vybudovania nabíjacích staníc a malého technického zázemia pre elektrobicyklistov budú aj ambasádori. Prvým z nich je spevák Thomas Puskailer známy ekologickým myslením. Je tiež autorom projektu ecoTour, kde po školách v SR učí deti k zdravšiemu životnému štýlu bez áut. V spolupráci s Ministerstvom životného prostredia SR organizuje pre deti i projekt ecoMobilityTour.

„Na bicykli som sa v podstate narodil, jazdil som celé detstvo, na bicykli som chodil do školy i na dovolenky. Je to pre mňa absolútne prirodzená vec a chcem pomôcť každému, kto tak nerobil, aby si k bicyklovaniu našiel cestu. Veľmi sa teším budovaniu cyklotrás a aj tento projekt prispieva k ich rozvoju. Veľmi to podporujem a fandím aj elektrobicyklom, pretože pomáhajú najmä rekreačným cyklistom, ktorých je väčšina, k pohybu, zábave, športu,” dodal Thomas Puskailer po Spanilej jazde k ebajk connect-u z Bratislavy do Svätého Jura, ktorú absolvoval aj so svojou manželkou Abbie.

Miriam Bednárová, jv

Komentáre k článku


Stream naživo