2015-07-20 14:56:26
Toyota predstavila nové motory
Toyota predstavila nové motory D-4D
Zdroj: Toyota

Toyota predstavila nové motory, pre Land Cruiser 2,8-litrový D-4D

Okrem toho pribudne pre model aj 6-stupňová automatická prevodovka

Land Cruiser s vyše 60-ročnou tradíciou v oblasti terénnej jazdy sa stal kultom na trhu vozidiel s pohonom štyroch kolies. Vďaka odolnosti a jazdným vlastnostiam v teréne si vyslúžil neochvejnú reputáciu jedného z najspoľahlivejších automobilov s pohonom 4 x 4 na svete. Land Cruiser je teraz dostupný s dvojfarebným hnedo-čiernym koženým čalúnením, ktoré dopĺňajú nové ozdobné detaily interiéru z lešteného hliníka.

Japonská automobilka v poslednej dobe modernizuje na všetkých frontoch. Odrazilo sa to na novej generácii pick-upu Hilux aj faceliftoch modelov Auris a Avensis. Okrem toho sa objavili zábery zlepšeného Land Cruisera. Zmien je teda dosť a k tomu pribudli aj nové turbodiesely z rodiny GD. Objemovo menší s označením 2GD-FTV zamieri pod kapotu spomínaného Hiluxu a väčšia pohonná jednotka s kódovým označením 1GD-FTV sa nasťahuje tiež pod kapotu Land Cruisera. Nebude sa pritom čakať až na jesenný príchod faceliftu, namiesto toho sú zmeny v Japonsku platné už od 17. júna a na medzinárodných trhoch od 1. júla. Nový Land Cruiser s 2,8-litrovým motorom D-4D sa v Európe začne predávať od augusta.

Oba motory dostali do vienka technológiu TSWIN (Thermo Swing Wall Insulation). Efektivita pohonných jednotiek vďaka tomu narástla o 15 percent, krútiaci moment potom stúpol o 25%. Okrem toho obidva turbodiesely majú na konte tiež kremíkom zosilnený pórovitý anodizovaný hliník (Sirpa) na piestoch, čo zlepšilo chladenie počas spaľovacieho procesu o 30 percent. Dôvod tkvie v samotnom materiáli, ktorý možno veľmi ľahko zahriať aj schladiť. Systém SCR (Selective Catalytic Reduction pomocou močoviny redukuje emisie NOₓ o 99 percent.

Teraz sú trojdverová aj päťdverová verzia modelu Land Cruiser dostupné s novým 2,8-litrovým motorom D-4D od spoločnosti Toyota, ktorý prináša výkon 130 kW (177 k). Tento štvorvalec s objemom 2 755 cm3, 16 ventilmi a rozvodom DOHC je vybavený turbodúchadlom s medzichladičom a s variabilnou geometriou rozvádzacích lopatiek, ktoré je o 30% menšie ako u existujúcich motorov a vďaka ktorému sa zlepšila okamžitá odozva na plyn a rozšírené pásmo otáčok, v ktorých je dostupný krútiaci moment.. Zabezpečuje vylepšený  prenos krútiaceho momentu v dolnom a stredom rozsahu otáčok. Vo výsledku sa objemnejší turbodiesel pýši 44 percentnou termálne účinnosťou, čo ho je  podľa Toyoty posúva prakticky vrchol všetkých vyrobených agregátov.

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

V kombinácii s novou 6-stupňovou automatickou prevodovkou, vybavenou novými systémami riadenia v záujme nižšej spotreby paliva a lepších jazdných vlastností, dokáže 2,8-litrový motor D-4D vyvinúť maximálny krútiaci moment 450 Nm v rozsahu od 1 600 do 2 400 otáčok, pričom 80 % z neho je k dispozícii už od 1200 otáčok za minútu. Auto s ním zrýchli z 0 na 100 km/h za 12,7 sekundy a dosahuje  maximálnu rýchlosť 175 km/h. Priemernú spotrebu paliva sa podarilo znížiť o 9 % na 7,4 l/100 km (7,2 l/100 km v prípade trojdverovej verzie) a emisie CO2 na 194 g/km (190 g/km pri trojdverovej verzii). Ak je auto vybavené 6-stupňovou manuálnou  prevodovkou, vtedy je motor naladený na maximálny krútiaci moment 420 Nm v rozsahu od 1 400 do 2 400 otáčok za minútu. Zrýchli z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy, maximálna rýchlosť ostala 175 km/h. Priemerná spotreba paliva je 7,5 l/100 km (7,4 l/100 km pre trojdverovú verziu) a emisie CO2 na úrovni 197 g/km (193 g/km pre trojdverák).

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Presunúť sa môžeme k 2,4litrovému turbodieselu, ktorý bol naladený na 110 kW (150 k) pri 3 400 otáčkach a 400 Nm od 1 600 do 2 000 otáčok za minútu. Konkrétnu jazdnú dynamiku však už značka do sveta nepustila, rovnako ako spotrebu. Dodáva však, že do roku 2016 chce produkovať 700 000 agregátov ročne. Ponúkať sa budú v 90 krajinách sveta, do konca desaťročia sa však má celkový počet trhov zväčšiť na 150.

Jozef Vydra
ZDROJ: Toyota Motors Europe

Komentáre k článku


Stream naživo