2015-04-28 04:00:00
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI - problémy majú aj výkonné motory...
Zdroj: Jozef Vydra

Motory TSI majú problémy so spotrebou oleja, poisťovňa ruší zmluvy

Klientom vypovedajú zmluvy, aké síce u nás nepoznáme, v Európe sú ale časté. Vlastne boli.

Už pomerne dlho sa medzi národom motoristickým naprieč Európou hovorí o benzínových turbomotoroch s priamym vstrekovaním paliva s obchodným označením TSI a TFSI, že patria k problémovejším súčastiam áut značiek patriacich do koncernu Volkswagen AG.

Iba pred pár dňami o celom probléme informoval holandský magazín Automotive Management na svojej webovej stránke automotive-online.nl s odvolaním sa na tamojšiu poisťovňu Autotrust. Tá sa podobne, ako napríklad britský Warranty Direct, zaoberá aj poisťovaním áut s ohľadom na ich spoľahlivosť. Poistiť sa síce dá jednoducho všetko, no vzťahuje sa na to bežná poistná matematika. Tá je neúprosná.

Matematika (hlavne tá poistná) nepustí

Ak je nejaká pravdepodobnosť poistnej udalosti a priemerná cena opravy, poisťovňa zráta poistné, ktoré pokryje náklady na vzniknuté opravy a umožní jej primeraný zisk. Takto to v poisťovníctve funguje - niektorí klienti platia roky poistné a nič sa nedeje. Okrem pocitu istoty z toho nemajú nič. Iní však síce tiež zaplatia pár stoviek eur ročne, ale čerpajú aj niekoľko (neraz aj desať)tisícové poistné plnenie. No a toto sa deje v poslednom čase s motormi od VW.

Štatistiky poisťovní možno považovať za veľmi vierohodné, veď poisťovňa nemá dôvod niekomu nadržiavať. Z jej strany ide vždy a predovšetkým o čisto racionálnu kalkuláciu typu má dať – dal. No a práve podľa štatistík spomínanej Warranty Direct sa ukázalo, že motory VW platia za vôbec jedny z najmenej spoľahlivých. Čerstvá správa od Autotrustu to potvrdzuje.

Holandská poisťovňa Autotrust zistila, že problematické sú najmä turbomotory z koncernu VW, ktoré trápi spotreba oleja. Až jeden liter oleja na tisíc kilometrov majú „konzumovať“ motory TSI a niektoré TDI. To však nie je ich jediný problém.

Ako je to možné? Veď o nemeckých autách všeobecne platí, že sa radia k tým spoľahlivým a trvácnym. Platí to aj o autách rôznych značiek skupiny Volkswagen, pri ktorých sme počas našich redakčných testov neprišli na žiadny problém. Pravdou však je, že nemáme dlhodobejšiu skúsenosť s týmito autami. Lenže ako ukazujú rôzne štatistiky spoľahlivosti, autá od VW nie sú v tomto parametri na tom naozaj nejako extra dobre.

Poistenie technickej spoľahlivosti

Funguje jednoducho: zaplatíte si poistenie a ak budete mať s autom, ktorému sa skončila záruka, technický problém, alebo taký, na ktorý sa záruka nevzťahuje, poisťovňa vám opravu zaplatí. Teda presnejšie zaplatila. Poisťovne ale nie sú charita a ak majú vysokú mieru škôd v niektorom poistení, radšej ho prestanú poskytovať, aby neprišli o peniaze...

Spotreba oleja nie je dôsledok, ale príčina, alebo naopak?

Podľa holandskej poisťovne, ktorá ročne poisťuje zhruba 12 až 15 000 áut práve v súvislosti s možným vznikom technickej chyby, trpia motory 1,4 TFSI, 1,8 TFSI a 2,0 TFSI, predovšetkým ich výkonnejšie verzie a tie, ktoré sa používajú v ťažších modeloch, vysokou spotrebou oleja. Spotreba 1 litra na 1 000 km nie je podľa poisťovateľa žiadnou výnimkou. Ani úplné zničenie motora pri strate tlaku oleja nebýva výnimkou. Taký istý problém majú potom aj motory 2,0 TDI vo výkonovej verzii so 132 kW používané najmä v modeloch Transporter a Amarok.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Zo spomínaného počtu poistených áut je vraj týmito motormi vybavených „niekoľko stoviek“ áut a poisťovňa už všetkým týmto klientom vypovedá zmluvy. „Každý druhý deň dostávame jedno hlásenie poistnej udalosti súvisiace s týmto motorom. Už sú ďalej nepoistiteľné“, pre Automotive Management povedal Gerben van Dam, riaditeľ Autotrustu. Ďalej dodal, že väčšina poistených vozidiel má vek štyri až šesť rokov, a tak sa holandský importér stavia zhovievavo k riešeniu prípadných reklamácií. Pochopiteľne, je to zvyčajne po záruke.

Riaditeľ Autotrustu je presvedčený, že tento problém „je v motoroch“ už keď sú nové. Preto dáva poisťovňa túto informáciu na známosť, aby si záujemcovia o ojazdené autá dali pozor na starostlivú servisnú históriu modelov Audi, SEAT, Škoda a Volkswagen, ktoré kupujú.

Čo to znamená?

Dnes sa nevyrábajú zlé autá. No ich povesť občas kazia dôležité komponenty, ktoré sú limitujúce. O motoroch vie svoje väčšina motoristov mnohých značiek, nielen z koncernu VW. Spomínaný krok poisťovne nemožno brať na ľahkú váhu. Ak úplne odmieta niečo poistiť, je riziko veľkej poistnej udalosti extrémne vysoké. Veď keby nebolo, len by sa pripravovala o peniaze. To predsa žiadna racionálne konajúca poisťovňa neurobí.

Chceme vedieť, aké sú vaše skúsenosti. Ak ste majitelia približne 4 až 6 ročného auta s motorom 1,4 TSI alebo 1,4 TFSI, 1,8 TFSI a 2,0 TFSI, už máte niečo reálne najazdené. Iste budete sami najlepšie vedieť, ako je na tom so spoľahlivosťou a spotrebou oleja práve ten váš motor. Podeľte sa o to s nami v diskusii.

Jozef Vydra
ZDROJ: autoblog.nl, www.automotive-online.nl

Komentáre k článku


Stream naživo