08.01.2015

Toyota sprístupní svoje patenty na vodíkové autá bezplatne

Pre podporu rozvoja technológií vodíkového pohonu uvoľní bez licenčných poplatkov viac ako 5 600 svojich patentov.

Spoločnosť Toyota otvára brány do vodíkovej budúcnosti. Rozhodla sa totiž sprístupniť tisícky patentov na vodíkové palivové články bez nároku na licenčné poplatky. Túto iniciatívu ohlásila na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES 2015. Malo by to urýchliť vývoj revolučných technológií pohonu na palivové články a ich zavádzanie na celom svete.

Spoločnosť Toyota ponúka na bezplatné použitie približne 5 680 globálnych patentov týkajúcich sa palivových článkov vrátane kľúčových technológií vyvinutých pre nové vozidlo Toyota Mirai. Zoznam zahŕňa približne 1 970 patentov týkajúcich sa modulov palivových článkov, 290 patentov súvisiacich s vysokotlakovými vodíkovými zásobníkmi, 3 350 patentov týkajúcich sa softvérového riadenia systému palivových článkov a 70 patentov súvisiacich s výrobou a distribúciou vodíka.

Vyhlásenie sa týka iba patentov týkajúcich sa palivových článkov v úplnom vlastníctve spoločnosti Toyota. Všetky budú voľne prístupné do roka 2020, patenty na výrobu vodíka však budú k dispozícii bez časového obmedzenia. Súčasťou licenčných zmlúv bude prosba (nie však požiadavka), aby aj druhá strana bezplatne sprístupnila spoločnosti Toyota svoje patenty týkajúce sa palivových článkov.

Sprístupňovanie duševného vlastníctva má v Toyote dlhú tradíciu. Malo napríklad kľúčový význam pre rozšírenie hybridného pohonu v automobiloch. Terajším vyhlásením spoločnosť Toyota prvýkrát ponúka svoje patenty bez nároku na licenčné poplatky. Svedčí to o výraznej snahe sprístupniť pohon na vodíkové palivové články širokej verejnosti.

Táto iniciatíva spoločnosti Toyota vychádza z predchádzajúcich záväzkov. V máji 2014 Toyota ohlásila, že spoločnosti FirstElement Fuels poskytne pôžičku vo výške 7,3 milióna amerických dolárov na podporu prevádzky a údržby 19 vodíkových čerpacích staníc po celej Kalifornii. V novembri 2014 spoločnosť Toyota ohlásila spoluprácu so spoločnosťou Air Liquide na vývoji a postupnom sprevádzkovaní siete 12 špičkových vodíkových staníc pre New York, New Jersey, Massachusetts, Connecticut a Rhode Island.

Patenty súvisiace s vodíkovými palivovými článkami budú sprístupnené pre automobilových výrobcov, ktorí budú vyrábať a predávať vozidlá na palivové články, ako aj pre dodávateľov súčiastok pre palivové články a energetické spoločnosti budujúce a prevádzkujúce čerpacie stanice, a to počas celého obdobia uvádzania týchto technológií na trh, ktoré by malo trvať až do roku 2020. Týka sa to aj firiem zaoberajúcich sa vývojom a zavádzaním pohonu na palivové články pre autobusy a priemyselné vozidlá, napríklad vysokozdvižné vozíky. Žiadosti od dodávateľov súčiastok a spoločností, ktoré budú chcieť použiť technológiu palivových článkov v inej oblasti než v doprave, budú posudzované individuálne.

„My v spoločnosti Toyota veríme, že keď sa podelíme o dobré nápady, môžu sa udiať veľké veci,“ povedal Bob Carter, senior viceprezident pre automobilové operácie spoločnosti Toyota Motor Sales, USA Inc. „Prvá generácia vozidiel na palivové články, ktorá príde na trh v rokoch 2015 až 2020, bude mať kľúčový význam. Vyžiada si spojenie síl a nekonvenčnú spoluprácu medzi automobilkami, regulačnými úradmi, akademickou obcou a dodávateľmi energií. Zrušením tradičných obchodných bariér môžeme urýchliť vývoj nových technológií a vstúpiť do budúcnosti mobility rýchlejšie, efektívnejšie a ekonomickejšie.“

Momentálne sa Toyota pripravuje na začiatok predaja modelu Mirai poháňaného vodíkom. Na európsky a americký trh má prísť približne v polovici tohto roka. Auto by sa malo v USA predávať za 57 700 dolárov (48 430 eur). S ekologickými bonusmi by to mohlo byť aj menej. Toyota predpokladá, že sprístupnením patentov sa zvýši záujem o palivové články v automobilovom odvetví a z vodíka sa stane veľmi konkurencieschopná alternatíva pre klasické palivá už v najbližšom čase. Zatiaľ najväčšou prekážkou pre rozvoj palivových článkov sú vysoké náklady na výskum. No záujem o ne a možnosť použitia brzdí aj nedostatočná sieť čerpacích staníc. Toyota predpokladá, že keď budú výrobcovia ochotnejší montovať vodíkový pohon do svojich áut, kamiónov, či autobusov aj vďaka jej patentom, pomôže to urýchliť budovanie potrebnej infraštruktúry.

Jozef Vydra
ZDROJ: Toyota

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.