03.12.2014

Dieselové autá považujú vo Francúzsku za omyl, majú zmiznúť z ciest!

Tak a už je to tu: Dlho to vrelo pod pokrievkou, teraz sa to prevalilo.

Francúzsko označilo autá s naftovými vznetovými motormi za nečisté, lebo vypúšťajú viac škodlivín. Chce ich vyhnať z ciest.Francúzsky premiér Manuel Valls vyhlásil, že štát začne obmedzovať dodávky nafty do osobných áut a postupne označí autá, ktoré majú na svedomí najviac škodlivých emisií. Ako informovala agentúra Reuters, by sa mal systém, ktorý bude označovať najviac znečisťujúce autá, rozbehnúť vo Francúzsku už na budúci rok.

Miestna správa tak dostane do rúk mocný nástroj – bude mať ďalšiu páku na to, aby zakázala vjazd do miest určitým autám. Malo by to fungovať na spôsob nízkoemisných zón, ktoré sa už uplatňujú v mnohých mestách Európy. Najviac na tieto zmeny samozrejme doplatia staré dieselové motory. Zákaz však zrejme neobíde ani tie novšie bez filtrov pevných častíc.

Ako premiér Valls priznal, bola vraj obrovská chyba podporovať celé roky malé dieselové motory s nízkymi nominálnymi emisiami CO₂. Podľa neho sa to musí zmeniť a osobné naftové autá postupne a rozumným spôsobom treba dostať z ciest. Lenže to nebude také jednoduché, pretože práve tieto autá sú v krajine galského kohúta veľmi obľúbené a tvoria asi 80 %. Môže za to zdanenie podľa emisií CO₂ ako aj predchádzajúce vládne stimuly. Napríklad to bolo šrotovné, keď sa ľudia zbavovali starších benzínových áut a nakupovali práve malé diesely.

Len aby to ale nedopadlo podobne ako v Londýne, kde ešte v roku 2003 zaviedli daň za vjazd do centra mesta odstupňovanú podľa tvorby CO₂ akoby daň z luxusu. Dnes britské médiá prekvapene informujú, že v centre Londýna je najvyššia koncentrácia oxidov dusíka v Európe. Sú dokonca vyššie ako v Pekingu. Problém je aj s koncentráciami prachu v ovzduší. Súčasný starosta Boris Johnson bije na poplach a volá po zmene legislatívy. Na vine je rozmach áut so vznetovými motormi, ktoré síce majú malé emisie CO₂, ale vyššie NOx. Takže aby sa neopakoval scenár s tým, že sa teraz niečo zakáže v prospech iného riešenia a o pár rokov sa ukáže, že aj to bola slepá ulička. Asi by bolo najlepšie dostať reštrikčnými opatreniami ľudí úplne von z áut. Aby sa ich radšej „dobrovoľne vzdali.“

Kto je naozaj znečisťovateľ

Inak je veľmi zaujímavé sledovať celú túto bublinu a dokonca hystériu okolo emisií osobných áut. Koľko škodlivín vypúšťajú veľké priemyslné podniky na svete - v USA, v Indii a v Číne! Pozrite sa na nedodržiavaný Kjótsky protokol a terajšie rokovania o pokračovaní ochrany ovzdušia v peruánskej Lime. Len taká perlička: 15 najväčších zaoceánskych lodí na svete vyprodukuje rovnaké množstvo škodlivín, ako všetky autá na svete! A toto nikto nerieši! Nuž, politika...

Pritom sa v poslednom čase v niektorých štúdiách vraj preukázalo, že benzínové motory s priamym vstrekovaním vyprodukujú až 10 krát viac škodlivín, ako moderné diesely (?).

Má niekto recept na zmenu?

Takže čo s tým? Riešenie by bolo jednoduché: stačí znížiť dane na benzín a benzínové autá. Ale prosím vás! Vidno, že sa v „ekonomike“, teda rozumejte v globálnej politike naviazanej na ekonomiku, vôbec, ale vôbec nevyznáte a (mrzí ma to, že to musím napísať, ale ) ste naivní. Francúzska vláda namiesto toho od budúceho roka zdvihne daň na naftu približne o 2 centy na liter. Vraj to do štátnej kasy prinesie ročne 807 miliónov eur navyše...

Lenže tu zase niekto zabudol na takzvanú Lafferovu krivku, ktorá hovorí celkom zrozumiteľne o závislosti celkovej sumy vybratých daní na miere zdanenia. Platí, že pri nulovom zdanení je efekt príjmu zrejmý – tiež nula. A rovnako to platí aj v prípade 100 % zdanenia, lebo daňoví poplatníci sa vyhnú tomu, aby zarábali, keď majú o všetko prísť. A práve medzi týmito dvoma bodmi existuje taká miera zdanenia, ktorá generuje maximálny výnos. Lenže zvyšovanie daňovej sadzby nad touto „optimálnou“ hranicou  sa už prejaví negatívne a namiesto očakávaných výnosov to môže znamenať zníženie príjmu. Nuž, zdá sa, že ani francúzski ekonómovia tejto téme nerozumejú...

Najviac zo všetkého „poteší“ nový fakt, že ďalším návrhom francúzskej vlády je využiť zisky z predaja drahšej nafty na dotácie pre záujemcov o elektromobil. Ak motoristi zošrotujú diesel a kúpia si elektromobil, mohli by ste zaň dostať dotáciu až 10 000 eur. Ako to nazvať? Lobizmus, alebo ešte inak?

Jozef Vydra
ZDROJ: Reuters

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.