2014-10-27 13:40:00
Vidieť a byť videný!
Vidieť a byť videný!
Zdroj: SITA

Vidno vás počas jesene na ceste? Zvýšte svoju bezpečnosť!

Kampaň spoločnosti Goodyear upozorňuje na nevyhnutnosť používania reflexných prvkov

V Európskej únii zomrie každoročne na cestách okolo 30 000 ľudí. 40 % všetkých obetí sú zraniteľní účastníci cestnej premávky: chodci, cyklisti, jazdci na mopede i na motorkách. Väčšina z tragických nehôd sa stane práve v zimnom období v ranných alebo vo večerných hodinách, teda v čase, keď sú všetci vystavení riziku, že ich vodiči neuvidia.

Snehová pľušť, klzké cesty, hmla a hlavne tma ráno i skoro večer – to sú nepríjemné stránky jesenného počasia, s ktorými sa stretne každý, kto vyrazí na cesty či už ako vodič, chodec alebo cyklista. Práve v jesennom a v zimnom období dochádza v dôsledku zníženej viditeľnosti k najčastejším kolíziám automobilov s chodcami. Aj to je dôvod, prečo prichádza spoločnosť Goodyear s kampaňou, ktorej cieľom je upozorniť na prípady, keď môže použitie akéhokoľvek reflexného prvku zabrániť nehode alebo dokonca zachrániť život.

Autá i cyklisti majú povinnosť svietiť, ale chodci napriek tomu, že sú v cestnej premávke najzraniteľnejší, zatiaľ takúto povinnosť nemajú. Ich povinnosťou je nosiť reflexné prvky, ak sa pohybujú po ceste mimo obce. Spoločnosť Goodyear Dunlop Tires Slovakia,  ktorá svojimi projektmi dlhodobo podporuje bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky, pripravila pre tohtoročnú jeseň kampaň na podporu zvýšenia viditeľnosti chodcov prostredníctvom používania reflexných prvkov.

„Ľudia si pri pohybe na vozovke neuvedomujú možné riziká a vstupujú napríklad na priechod pre chodcov často bezmyšlienkovito. Každý chodec by mal vedieť, že v tmavom oblečení je na ceste v tme takmer neviditeľný. Vodič, ktorý včas chodca neuvidí, nedokáže rýchlo zareagovať a bezpečne sa mu vyhnúť,“ vysvetľuje Katarína Ardová, marketingová koordinátorka spoločnosti Goodyear. Brzdná dráha na suchej vozovke je zhruba 40 metrov a vodič, ktorý ide rýchlosťou 90 km/h potrebuje najmenej 38 metrov (ktoré prejde za 1,5 sekundy) na to, aby si uvedomil nebezpečenstvo a začal reagovať. Je preto veľmi dôležité, aby vodič včas uvidel chodca či cyklistu. Na to dobre poslúži akýkoľvek reflexný prvok, ktorý dokáže odrážať dopadajúce svetlo od reflektorov vozidla až na vzdialenosť 200 metrov.

Čo sú reflexné a fluorescenčné materiály?

Reflexné alebo aj retroreflexné materiály dokážu odrážať dopadajúce svetlo až na vzdialenosť 200 metrov. Reflexný materiál v noci vidieť na 3x väčšiu vzdialenosť ako biele oblečenie a viac ako na 10x väčšiu vzdialenosť ako modré oblečenie.

Fluorescenčné materiály zvyšujú viditeľnosť za denného svetla a za súmraku, ale v tme svoju funkciu strácajú. Najčastejšie farby sú jasne žltá, zelená a oranžová.

Prečo nosiť reflexné materiály?

K najčastejším kolíziám automobilov s chodcami i cyklistami dochádza v dôsledku zníženej viditeľnosti. Vodič, ktorý nevidí včas osobu pohybujúcu sa na ceste, nedokáže dostatočne rýchlo zareagovať a preto sa nemôže chodcovi či cyklistovi bezpečne vyhnúť. Akýkoľvek reflexný prvok dokáže odrážať dopadajúce svetlo od reflektorov vozidla až na vzdialenosť 200 metrov.

Zdroj: Goodyear Dunlop

Kto by mal používať reflexné prvky?

Každý, kto sa v noci alebo pri zníženej viditeľnosti pohybuje po ceste či už na krajnici alebo na neprehľadných prechodoch pre chodcov. Používanie reflexných prvkov sa odporúča chodcom, cyklistom, bežcom, ale napríklad aj majiteľom psov, ktorí môžu svojim štvornohým miláčikom pripnúť reflexný prvok na vôdzku alebo na obojok. Chodci nemusia chodiť vo výstražných vestách, ale svoj účel splní napríklad aj reflexný náramok na zápästí alebo na členku. Ponuka reflexných prvkov je široká.

Viditeľnosť v rôznych farbách oblečenia 

V prípade, že si chodec oblečie veľmi tmavé oblečenie (tmavomodré alebo čierne), je vodič schopný rozpoznať ho na vzdialenosť 18 metrov. Viditeľnosť chodca sa zlepší, keď zvolí svetlejšie oblečenie. V červenej farbe je viditeľný na 24 metrov, v žltej na 37 a v bielej až na 55 metrov. Chodec s reflexným prvkom však zvýši svoju viditeľnosť až na 200 metrov.

Zdroj: Goodyear Dunlop

Pre porovnanie: Auto idúce rýchlosťou 50 km/h prejde 14 metrov za 1 sekundu. Ak sa vodič úplne sústredí, potrebuje ďalšiu sekundu na reakciu, takže to je už 28 metrov. V rýchlosti 80 km/h je to dokonca až 44 metrov.

Zdroj: Goodyear Dunlop
Zdroj: Goodyear Dunlop

 

Myslíte si, že vás vodič zvládne bezpečne obísť?

Vzdelvánie pre deti

V súvislosti s touto kampaňou spoločnosť Goodyear pripravila pre najmenšie deti predškolského veku zábavnú vzdelávaciu hru pre múdre telefóny a tablety s názvom Goodyear Kids Safety. Prostredníctvom aplikácie si deti zábavným spôsobom precvičia základné pravidlá pre bezpečný pohyb v cestnej premávke, ako je prechádzanie na zelenú alebo používania reflexnej vesty a ďalších reflexných doplnkov. Hra je dostupná zdarma na stiahnutie v AppStore alebo v GooglePlay store.

Spoločnosť Goodyear a bezpečnosť

Bezpečnosť cestnej premávky je základnou hodnotou spoločnosti Goodyear. Vďaka stálym inováciám zostáva Goodyear na čele výskumu a vývoja technológií pneumatík, ktoré garantujú vyššiu bezpečnosť pre vodičov a ich blízkych. Nepísaným mottom je vyrábať pneumatiky, ktoré budú možno trocha menej úsporné, či mierne hlučnejšie, ale zabrzdíte s nimi na najkratšej dráhe. Dlhodobou aktivitou spoločnosti sú aj projekty, ktoré prispievajú k zvýšeniu bezpečnosti najmladších účastníkov cestnej premávky, deti predškolského veku. V rámci projektu Goodyear Bezpečná škôlka vybavila spoločnosť takmer 3 000 materských škôl v Českej republike, na Slovensku a v Maďarsku sadami reflexných viest a ďalšími pomôckami zvyšujúcimi bezpečnosť detí. Pre materské školy registrované v projekte sa naďalej organizujú súťaže a ďalšie vzdelávacie aktivity súvisiace s tematikou dopravnej výchovy. V tomto roku prebehol prvý ročník projektu Spoločne pre bezpečnosť detí v Českej republike, v rámci ktorého rozdelila 36 375 € na projekty zvyšujúce bezpečnosť detí v základných školách.

Spoločnosť Goodyear sa každoročne venuje aj tematike bezpečnej jazdy vodičov. V rozsiahlom celoeurópskom prieskume sa upozorňuje na časté prehrešky a zlozvyky vodičov v rámci celého kontinentu. Súčasťou témy sú rôzne tipy a odporúčania pre bezpečné cestovanie.

red
ZDROJ: Goodyear Dunlop

Komentáre k článku


Stream naživo