Najväčšia koncentrácia historických vozidiel Citroën bola na okruhu v Le Mans
Medzinárodné stretnutie Euro CITRO je tradičným stretnutím historických vozidiel značky s dvojšípom v znaku.
Na podujatí sa vystavujú všetky modely Citroën vyrobené od založenia značky. Táto udalosť sa koná už tradične na okruhu v Le Mans. Prvý ročník bol v auguste roku 2000 a potom bol každé tri roky, teda v rokoch 2003, 2006 a naposledy v auguste 2009. Vtedy prišlo až 2 800 vozidiel značky Citroën a na akcii sa zúčastnilo spolu viac ako 14 000 návštevníkov.
O niečo dlhšia pauza od posledného stretnutia bola predzvesťou niečoho ešte väčšieho. Tak sa aj stalo a po piatich rokoch sa tohtoročné podujatie Euro CITRO 2014 uskutočnilo znova na známom mieste. Bolo to začiatkom augusta cez víkend od 8 do 10. augusta 2014.
Tento rok sa organizátorom podarilo účasť prekonať, keď sa na podujatí zhromaždilo viac ako 3 000 historických vozidiel Citroën. Pozornosť pútali taktiež aj vystavené štúdie z Conservatoire Citroën a ďalšie vystavené exponáty (spolu ich bolo až 150 kusov), ale tiež vozidlá Citroën C4 Cactus, najnovší model značky, ktoré boli sprievodnými vozidlami originálneho pelotónu historických vozidiel.
Jubilejné oslavy troch medzníkov automobilky
Podujatie Euro Citro 2014 sa nieslo v nzamení troch okrúhlych jubileí dôležitých a úspešných modelov histórie Citroënu, ktoré oslávili svoje výročie pri tejto príležitosti: 80 rokov Traction Avant, 40 rokov CX a 25 rokov XM. Z nich najväčšou udalosťou je 80. výročie modelu Citroën Traction Avant.
Keď André-Gustave Citroën založil továreň na výrobu ozubených kolies v roku 1909, ako absolvent Vysokej školy technickej si dal šikmé zuby v tvare šípu aj do loga svojej firmy. Zostali tam (hoci inovované) až podnes. Automobilka Citroën bola vždy veľmi progresívna a v roku 1923 začala vyrábať celokovovú karosérie svojich áut. Dovtedy sa totiž autá vyrábali s dreveným rámom. V niektorých automobilkách to tak vydržalo až do päťdesiatych rokov. Kovová karoséria ale bola pevnejšia, odolnejšia a bezpečnejšia. V roku 1931 sa objavilo v modeloch parížskej automobilky pružné uloženie motora. Na rozdiel od pevného spojenia bolo uloženie Moteur Floating Power s vloženými gumovými silentblokmi, čo zaručilo tichý chod motora a komfort počas jazdy.
Model Traction Avant, 7 CV, ktorý prišiel na trh v máji 1934, znamenal doslova revolúciu. Navrhol ho taliansky sochár Flaminio Bertoni (1903 – 1964) a získal si rešpekt zakladateľa automobilky. Nový model mal revolučnú konštrukciu s celokovovou samonosnou karosériou a pohon predných kolies. Mal aj hydraulické brzdy na všetkých kolesách a nezávislé zavesenie kolies. Aj motor bol celkom netradičný: mal vyberateľné vložky valcov a ventily v hlave valcov. Jeho výrobu ukončili v júni 1941, modernejší model 11 CV sa vyrábal až do roku 1957.
Citroën CX, ktorého tvary navrhol slávny dizajnér Robert Opron, patril do vyššej strednej triedy. Vyrábal sa od roku 1974, preto oslavuje štyridsiatku. Vo výrobe bol až do roka 1989 s tromi druhmi karosérie s dĺžkou presahujúcou 4,5 metra. Luxusná Limuzína Prestige mala dokonca až 4,9 metra. Jeho nástupcom bol od roku 1989 model XM. Vyrábal sa do roku 2000 a jeho karosériu navrhol Nuccio Bertone.
Vráťme sa ešte na okruh v Le Mans. Na mieste konania zoradili vozidlá účastníkov podľa modelov na vopred určené miesta. Usporiadatelia pripravili mnoho sprievodných aktivít. Súčasťou akcie boli napríklad veľká výmenná burza, zhromažďujúca viac ako 150 exponátov; dočasné múzeum prezentujúce netradičné modely značky Citroën na rôzne témy: blahobyt vo svete Citroën, vozidlá Sébastiana Loeba, vďaka ktorým sa stal 9-násobným svetovým šampiónom v rely, ako aj veľkolepú prezentáciu starých úžitkových vozidiel Citroën.
Medzi nemenej zaujímavé body programu patrili spanilá jazda na okruhu Bugatti s obmedzením rýchlosti a súťaž elegancie za prítomnosti známeho odborníka na značku, pána Oliviera de Serres. V sobotu od 14. hodiny nechýbala ani ponuka a predaj vozidiel a dielcov Citroën. Atmosféru stretnutia spríjemnili galavečer, tanečné rytmy a ohňostroj. Počas celej akcie sa konala autogramiáda autorov diel venovaných značke Citroën.
Citroën bude aj na Slovensku
To bola minulosť a zahraničie a teraz rýchlo domov do súčasnosti. Presnejšie do blízkej budúcnosti: 15. ročník zrazu s medzinárodnou účasťou už tradične organizuje Citroën 2CV klub Slovakia. Tento rok to bude v posledný augustový víkend, teda v dňoch 29.- 31.08. na Slnečných jazerách – sever.
Program tohto zaujímavého podujatia, ktoré vždy upúta pozornosť sympatizantov na cestách v okolí aj na mieste konania zrazu a vyvoláva dobrú náladu a úsmevy detí aj dospelých, je uvedený na stránke klubu.
ZDROJ: euro-citro.org
Komentáre k článku