15.01.2014

Automobilky chcú zabrániť stáčaniu kilometrov, podvodníci budú bez šance

Výrobcovia automobilov už pracujú na tom, aby sa údaje nedali zmeniť. Niektorí to zaviedli už dávnejšie.

Automobilky sa celkom logicky začínajú brániť snahám o stáčanie údajov o najazdených kilometroch jazdených áut. Niektoré to robia už dávno a majú vybudovaný náskok, iné ešte len uvažujú o spôsobe. Chcú však aj spoločný postup, aby sa autá nedali zázračne „omladiť“. Zatiaľ sa presne nedohodli na obrane proti stáčaniu kilometrov.

Vďaka „čarovaniu“ s vekom a najazdenými kilometrami dokážu podvodníci zarobiť nepredstaviteľné peniaze. Ale môžeme si za to neraz sami... Uprednostňujeme pri jazdených autách nižší kilometrový priebeh. Preto to obchodníci s autami, ale aj ich doterajší majitelia využívajú a uberajú im z najazdenej histórie.

Logicky, že za auto s opticky menším počtom absolvovaných kilometrov si pýtajú viac peňazí. O prekvapenia potom nie je núdza, keď sa nový majiteľ dozvie, že auto nemá napríklad deklarovaných 120 000 kilometrov, ale o 100 000 viac. Niektoré z automobiliek už totiž využívajú takzvané elektronické servisné knižky. Takže aj keď auto má na displeji odometra (počítadlo najazdenej vzdialenosti) priaznivejšiu hodnotu, ktorá môže v kupcovi vyvolať falošné informácie, skutočnosť je iná.

Automobilky sa však začínajú brániť snahám o pretáčanie „tachometrov“ pri jazdených autách. Hoci jednotný postup v tejto oblasti doposiaľ nenašli, najčastejšími metódami sú spomínané elektronické servisné knižky a zamykanie prístupu do pamäte riadiacej jednotky.

Do boja proti podvodom

Stáčanie kilometrov patrí k najčastejším podvodom nielen na našom trhu s jazdenými autami, kde napriek snahe istej skupiny poslancov parlament neuzákonil tieto nekalé praktiky za trestný čin. Ktovie, ako výrazne by to pomohlo, veď v Nemecku je zmena udávaného počtu kilometrov trestným činom. Napriek tomu má takmer tretina predávaných jazdených áut stočené kilometre!

Niektoré automobilky sa rozhodli bojovať proti snahám o falšovanie najazdených kilometrov už dávno, aj keď pôvodný zámer mohol byť iný. Napríklad BMW pri autách uvedených na trh od konca roku 2008 eviduje všetky servisné údaje v elektronickej knižke, ktorá je okrem auta evidovaná aj v centrálnej databáze. Súčasťou je aj evidencia stavu najazdených kilometrov. To sa dá ťažko „rozchodiť“, pravda sa teda dá nájsť. Len sa záujemcovia musia pýtať a nechať si v autorizovanom servise prečítať pamäť s napojením na databázu.

Aj česká automobilka Škoda Auto sa rozhodla pre väčšiu ochranu o jazdené autá tejto značky. Automobilka bude pri novej Octavii blokovať prístup do pamäte auta. Potom už nebude možné žiadnym diagnostickým prostriedkom pristupovať k stavu kilometrov či k údajom imobilizéra. Hovorca automobilky Vítězslav Pelc povedal: "Táto ochrana by mala zaručiť, že sa nebude dať žiadnymi softvérovými nástrojmi falšovať stav kilometrov. Teoreticky to samozrejme možné je, ale je to tak veľmi komplikovaná a finančne nákladná  operácia, že jej prípadný úspech by aj tak nebol rentabilný“. Rovnaký spôsob zavedie Škoda aj pri ďalších nových modeloch. Ako je zatiaľ známe, ostatné značky v rámci koncernu VW zatiaľ nedisponujú podobnou ochranou.

V posledných dvoch rokoch eviduje servisnú históriu on-line aj Toyota, ktorá transparentne zobrazuje históriu servisných návštev evidovaných v autorizovanej servisnej sieti Toyota & Lexus v ČR i na Slovensku priamo na svojich internetových stránkach. Po zadaní VIN sa majiteľovi zobrazí základný technický popis jeho vozidla, názov autorizovaného servisu a dátum, ako aj evidované kilometre pri návšteve servisu.

Hovorca zastúpenia značky Opel pre Českú a Slovenskú republiku potvrdil, že prístroje automobilov Opel už sú chránené technológiami, ktoré efektívne bránia týmto pokusom a prípadné aktivity o narušenie systému v aute registrujú. Aj to je dôvod, prečo sa v prípade tejto značky nevyskytuje nesúlad medzi udávanými a počítačom kilometrov (odometrom) indikovaným počtom kilometrov. Automobilka z pochopiteľných dôvodov nezverejňuje detaily zabezpečenia a použitých technológií.

Ako vidno, snahy jednotlivých výrobcov smerujú k čoraz väčšiemu zabezpečeniu údajov a najazdených kilometroch. Existujúca klasická papierová servisná knižka s vyplnenými údajmi vôbec nemusí mať výpovednú hodnotu – dnes sa dá sfalšovať čokoľvek. V spolupráci s on-line službami a možnosťou iba čítať niektoré údaje v pamäti je to však cesta, ako zabrániť stáčaniu kilometrov. Systémy sa musia priebežne inovovať a vyvíjať, lebo zisky z predaja omladených jazdených áut sú vysoké a lákavé a podvodníci budú vždy robiť všetko pre to, aby boli o krok vpred pred automobilkami. Podarí sa im to aj v tomto prípade?

Jozef Vydra
ZDROJ: Škoda auto, Toyota, Lexus

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.