2013-09-05 13:35:00
BMW Z4
Procesu stáčania kilometrov sa nevyhnú ani nové autá - len nech trocha zostarnú... ale dovozové "jazdenky" týmto "faceliftom" prechádzajú takmer všetky
Zdroj: BMW Group

Stáčanie kilometrov je výnosný biznis, trestným činom však ani naďalej nebude

Rozhodli o tom naši volení zástupcovia v parlamente. Naozaj nepotrebujem trestať podvodníkov?

To, že sa na Slovensku upravuje počet kilometrov dovážaných áut, je všeobecne známe tajomstvo. Deje sa to denne, dokonca si takú službu môžete objednať a kontakty nájsť na internete.

Do redakcie nám prišiel mail, ktorého pisateľka nás upozornila na nezrovnalosti v inzeráte jazdeného vozidla Golf:

„Dobrý deň, posielam svoj dnešný tip na zamyslenie sa pre ľudí v podobnej situácií ako som ja, teda pre ľudí vyberajúcich si svoje "nové" auto z druhej ruky. Ako všetci dobre vieme, kúpiť auto z autobazáru nemusí byť vždy istota, že všetky informácie o vozidle musia byť 100%ne pravdivé. Hlavne informácia o počte najazdených km. Tento nemenovaný autobazár síce v texte uviedol, že vozidlo má najazdené 136 000km, ale pri lepšom prezretí fotografie stavu tachometra, je jasne a zreteľne vidieť, že auto má najazdené 248 541km.

Táto skutočnosť určite mení celú situáciu a znižuje celkovú hodnotu predávaného vozidla. Ide teda o nepodarený podvod. Ale za zamyslenie stojí koľko takýchto podvodov denne prebehne nepovšimnutých a zároveň sa pýtam, ako je možné, že sa na malom chudobnom Slovensku uživí toľko autobazárov a rôznych drobných dovozcov automobilov. Opatrnosť pri kúpe ojazdených vozidiel je určite na mieste.“

Komu vyhovuje, že sa netrestajú podvody?

S názorom našej čiateľky môžeme iba súhlasiť. Združenie na ochranu vlastníkov automobilov (SOVA) bije na poplach už dlho, ale zatiaľ bez podpory zákonodarcov. Na práve prebiehajúcej schôdzi parlamentu poslanci neschválili novelu Trestného zákona, ktorá mala rozšíriť trestnoprávnu zodpovednosť za neautorizovanú a nedovolenú činnosť falšovania a pozmeňovania počítadiel najazdených kilometrov motorových vozidiel. Vari preto, že ju podali poslanci opozície? Veď iné jej návrhy už prešli – aj na tejto schôdzi.

Sfalšované údaje mali pomôcť predať auto?

Boli sme to preveriť priamo na mieste. Inzerované auto z 3.9. sme si boli pozrieť na vlastné oči. Stav zodpovedá popisu v inzeráte, len fotky málo ukazovali, ako sa Golfu lúpe na mnohých miestach krycí lak, ako koža po prehnanom opaľovaní. Rovno som sa pýtal majiteľa na skutočný stav kilometrov, lebo v jednom inzeráte na to bolo 136 000 a v druhom 248 000. Chlapsky priznáva, že platí vyššia hodnota a chybu urobila jeho partnerka, ktorá inzerát podávala. Dnes už svieti na webe opravený údaj 249 000 km aj s ospravedlnením za chybu! Takže skôr výnimka?

Zdroj: jv
Zdroj: jv

Podvádzajú všetci? Nie, ale je ich viac ako dosť...

Na Slovensku je vraj približne 30 až 60 % jazdených áut, ktoré mali pozmenené údaje. Podľa združenia SOVA je ich počet približne 5000 mesačne. Zarábajú na tom tí, ktorí auto dovezú, doplácajú tí, čo sa dali „nachytať“.

Ako jednoducho legalizovať stočené kilometre

Združenie odhalilo jednoduchý postup, ako je možné prakticky beztrestne legalizovať stáčanie kilometrov pri dovážených jazdených autách. Podvod už potom ďalej neodhalia ani odborné firmy, ktoré sa špecializujú na preverovanie histórie vozidiel. Ide to jednoducho: dovozca si vyberie na kúpu auta krajinu, kde nie sú, alebo len veľmi ťažko prístupné databázy najazdených kilometrov, napríklad Taliansko. Zväčša ide o lacnejšie autá s vysokým počtom kilometrov. Po dovoze na Slovensko vozidlo upraví údaj z povedzme 250 000 na zhruba 140 000 až 150 000 kilometrov, aby bolo atraktívnejšie. Pri prvej kontrole na STK hneď po dovoze tento falošný stav kilometrov stanica zaznamená a uloží do systému. Od tohto momentu sa tento falošný počet kilometrov objaví v databázach určených k preverovaniu áut ako jediný údaj o stave tachometra dostupný na Slovensku pre konkrétny automobil. „Výstupy z týchto systémov preto môžu byť u dovážaných áut zavádzajúce a nemusia stočené kilometre odhaliť,“ upozornil predseda Združenia SOVA Mgr. Július Petrus. Predajcovia takto dovezených a stočených jazdených áut dokonca dokumentmi z STK bežne dokazujú stav vozidiel záujemcom.

Pomocou sa môže stať jedine celoeurópska databáza

Podľa združenia by sa mali správcovia databáz na tento problém zamerať a týmto manipuláciám zamedziť. „Napríklad tak, že by mali pri následnej kontrole auta upozorniť záujemcov o jeho kúpu, že sa jedná o prvý údaj po dovoze, ktorý nemusí byť tak úplne pravdivý a spoľahlivý. Tiež pri hodnotení áut by mali byť opatrnejší a tieto údaje radšej nepoužívať," uviedol Petrus. "Jediným systémovým riešením by však bolo zavedenie celoeurópskej databázy najazdených kilometrov, v ktorej by tieto údaje zdieľali všetky členské krajiny EU a tiež mimo nej," odporučil Petrus.

Podľa združenia SOVA je veľmi nešťastným krokom NRSR, že predvčerom opäť zamietla návrh zákona o trestnosti pretáčania tachometrov. „Čakali sme, že tento krát táto, podľa nás apolitická a praktická zmena legislatívy, už konečne prejde. Nezamedzila by asi úplne tomuto podvodu, ale určite by mala istý preventívny a odstrašujúci účinok. Dúfali sme, že by z internetu aspoň mohli zmiznúť ponuky na túto „službu“. Bohužiaľ poslanci opäť nevyužili túto šancu obmedziť tento mafiánsky biznis,“ dodal Július Petrus.

Jozef Vydra
ZDROJ: skoda-auto.com, zdruzenie-sova.sk

Komentáre k článku


Stream naživo