2013-04-15 12:25:00
Lada Granta sa vybrala
Najnovší model ruskej automobilky Avto VAZ si to namieril do vyspelej automobilovej Európy, ako uspeje?
Zdroj: AvtoVAZ

Lada Granta sa vybrala do vyspelej automobilovej Európy

Nepredstaviteľné sa stalo pravdou – železná opona padla a ruská Lada sa začala predávať v prvej západoeurópskej krajine.

Čo je na tom čudné, poviete si. Nuž, Lada mala ambíciu preraziť so svojim modernejšími modelmi aj na západoeurópske trhy už dávnejšie. Len príprava trvala vždy neuveriteľne dlho a okrem Nivy, ktorá je  stálicou kategórie off-road v mnohých krajinách, sa snahy volžského automobilového závodu (VAZ) nikdy poriadne nenaplnili. Môžu si povedať konečne až teraz, so svojim najnovším vozidlom.

Avizovaný "útok" na západ od hraníc Ruska sa oneskoril

Prekvapenie sa nekoná, ruská automobilka posilnená úspechom na domácom trhu už koncom minulého roka chcela pôsobiť na city „užšej časti obyvateľov Európy“, ako sa vtedy vyjadrila. Chce predávať v mnohých krajinách. V hre boli pôvodne už od januára tohto roka Srbsko, Litva, Lotyšsko  a Estónsko, ale aj Nemecko a Francúzsko. Nasledovať mali Španielsko, Portugalsko a Grécko.

Prekvapujúco (?) sa zatiaľ nehovorí nič o Slovensku, ale auto sa dostane aj k nám. Ako sme sa informovali, podľa slovenského zastúpenia v lete. Pravdepodobne v júli. Cenu nám nepovedali, ale odhadujeme ju niekde okolo 9 000 eur.

Zdroj: AvtoVAZ
Zdroj: AvtoVAZ

Začiatok predaja vo Francúzsku

Oficiálne Ladu Grantu na západoerópskom trhu uviedli minulý týždeň. Jej technické údaje sa oproti ruským líšia. Odlišuje sa aj cena nielen oproti tej v Rusku, ktorá je na naše pomery veľmi nízka (hoci Granta nepatrí k najlacnejším modelom AvtoVaz-u). Ale je vyššia ako avizovaný základ v Nemecku, kde sa mala začať predávať údajne už od 6000 eur. Nezačala sa a vo Francúzsku cena štartuje na 10 990 eurách. Hoci rôzne špecifické dane, poplatky a lokálne pokuty za emisie CO₂ a iné francúzske „príjemnosti“ cenu dvíhajú, zdá sa nám štartovacia cena privysoká. Vlastne na Francúzske pomery ani nie. Za tieto peniaze si Francúzi môžu vybrať z piatich farieb (červená, biela, modrá – čo je francúzska trikolóra a ešte sivá a čierna) a jeden motor s objemom 1,6 litra a výkonom 64 kW (88 k) s priemernou spotrebou 6,4 litra na 100 km. Ďalšie podrobnosti francúzske zastúpenie značky neuvádza, preto aspoň doplňme výbavu. Bude v nej ABS, dva airbagy, palubný počítač, diaľkové ovládanie s centrálnym zamykaním, denné svetlá príprava pre autorádio a výškovo nastaviteľný volant. Nič extra, však. Aby sa to nezdalo málo a aby francúzski nadšenci nepovedali, na začiatku im zľavia ešte 2000 eur a dostanú metalízu k tomu bez doplatku.

Reálne dodávky v júli

Napriek oficiálnemu spusteniu predaja sa prvé autá dostanú k zákazníkom až začiatkom leta. To by už mali byť prvé kusy aj u nás. Ako to bude s cenotvorbou, iba tušíme. Akciové ceny pri rozbehu nebudú ani vo Francúzsku trvať naveky. Keď si bude mať zákazník objednať metalízu 400 eur, zliatinové disky za 600, autorádio za 300 a parkovaciu kameru za ďalších 300 eur a pritom si nemôže objednať klimatizáciu, ktorá pôvodne plánovaná bola, môžu jej priami konkurenti (Logan, Aveo) odkrojiť viac, ako by si možno v sídle automobilky v Togliatti želali. Logan je totiž „prechýlený Francúz“ a Aveo sedan, hoci sa začína na cene 12 500 eur,  má dlhšiu históriu na trhu. Uvidíme, ako sa bude Grante vo Francúzsku dariť. Možno lepšie, ako sa zdá. Rozhodne bude o úspechu rozhodovať aj cena.

Jozef Vydra
ZDROJ: AvtoVAZ, zr.ru

Komentáre k článku


Stream naživo