2013-01-11 15:50:00
Senzačný výsledok: vyše 900
Najviac áut v roku 2012 vyrobila KIA v Tepličke nad Váhom.
Zdroj: kia.sk

Senzačný výsledok: vyše 900 000 áut zo Slovenska

Vraj orientácia prevažne na automobilový priemysel nie je pre nás to pravé. Dobrou správou je, že, sme vo výrobe zvýšili náskok pred ostatnou automobilovou Európou. Dosť výrazne.

Zaostávame ale v registráciách na počet obyvateľov. Produkčný rekord Slovensko dosiahlo vďaka výrobe všetkých troch automobiliek na našom území. V roku 2012 sa u nás vyrobilo viac o 40,6% automobilov ako v roku predchádzajúcom, kedy ich bolo 639 763.

Zostávame „Detroitom  Európy“

Dnes je americký Detroit, bývalé najproduktívnejšie miesto automobilového priemyslu USA, mestom opustených tovární. Slovensku to podľa prezidenta Združenia automobilového priemyslu Slovenskej republiky Jaroslava Holečka nehrozí. Aj v tomto roku by malo zísť z výrobných pásov vo Volkswagene, PSA Peugeot Citroën a KIA viac ako 900 000 vozidiel. Kým sa inde prepúšťa, automobilky u nás investujú a chystajú sa investovať. Vyrábame modely, ktoré si nachádzajú svoje miesto v globálnom svete.

Automobilový priemysel nie je len montáž vozidiel. Výrobcovia dielcov hľadajú absolventov, ale aj študentov. Zamestnanosť po poklese v roku 2009 rastie v automobilovom priemysle už tri roky po sebe. Minulý rok si v ňom našlo prácu 74 000 ľudí. Nové pracovné miesta majú v odvetví pribudnúť aj tento rok, čaká sa viac voľných miest u subdodávateľov.

Vysoko nad priemerom, aj hlboko pod ním

V Európskej únii sa v roku 2011 vyrobilo priemerne 38 áut na 1000 obyvateľov. Vo Fínsku ani kus – nemajú automobilku. V Holandsku 4 autá a na Slovensku 118 vozidiel. Konkurovali nám len Česi s tiež nadpriemernými 114 autami. V roku 2012 sme sa viac odpútali s priemerom 166 áut. Tam nemáme konkurenciu. Takmer na chvoste sme však pri motorizácii. Na jedno auto pripadli v minulom roku takmer traja ľudia. Pred dvoma rokmi bolo u nás 307 áut na 1000 obyvateľov. Minulý rok sme „poskočili“ na 338 – aj tak sme štvrtí od konca. Z nami sú už len Maďarsko, Litva a Rumunsko. Na špici je Luxmbursko so 660 a Taliansko s vyše 600 autami na 1000 obyvateľov.

„Zarobila“ registračná daň?

Znížiť priemerný vek áut (vyše 11 rokov) znamená ročne zaregistrovať zhruba 90 000 nových. V roku 2012 ich bolo vyše 78 000, osobných 69 268. A bolo by asi aj viac. Od októbra platná registračná daň spôsobila rast predaja v septembri 2012 na najlepšiu úroveň (7812 kusov) od začiatku spracovávania štatistík a potom prepad v treťom štvrťroku medziročne o 15,5%. December 2012 bol najhorším mesiacom (5509 kusov) od vstupu Slovenska do EÚ. Registračné poplatky tak v poslednom kvartáli nepriniesli očakávaný prínos do štátnej pokladnice – a dokonca aj menej pri výbere DPH. Porovnanie minulého roka s predchádzajúcim znamená chudobný celkový rast predaja osobných a ľahkých úžitkových áut o 0,59%. Bude zaujímavé, ako sa v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi prejavia nové pravidlá v tomto roku.

Jozef Vydra
ZDROJ: ZAP SR, KIA Slovakia, PSA Peugeot Citroën Slovakia

Komentáre k článku


Stream naživo