2023-03-24 22:42:00
Bentley W12 6.0 motor
Bentley W12 6.0 motor to má zrátané
Zdroj: Bentley

V Európe už nové spaľovacie motory nikto nevyvíja. Tvrdí to šéf jednej z automobiliek

Európa sa chystá na úplný, alebo takmer úplný zákaz spaľovacích motorov. Európsky vývoj motorov tak umiera.

Aké motory priniesli európske automobilky svetu? Predsa všetky. Benzínové, naftové, rotačné, prepĺňané... Každý z nás si spomenie na zopár motorov, ktoré mu svojho času učarovali. Väčšine z nás najviac rezonujú motory s väčšími objemami, s vyšším počtom valcov. Iba toť nedávno dve dekády dozadu vznikol motor W16, ktorý s koncom výroby modelu Chiron pôjde do histórie. Sú to motory V12 od Aston Martin, Ferrari, ale i Mercedes a BMW, V6-tky, nepochybne aj V8-čky, i keď tie sa spájajú najmä s USA. No sú to aj ikonické päťvalce Volva, či Audi, vynikajúce dvojlitrové štvorvalce od Renaultu, či VW a dnes nepochybne aj trojvalce, ktoré nájdete v Mini, Volvách i v ďalších autách. V našich končinách sú to dodnes populárne naftové "jednadeviny," či benzínové MPi-čka od Škodovky. Skrátka, v Európe vznikali dekády motory i motorčeky. Na niektoré radšej zabudnúť, niektoré aj dnes vzbudzujú obdiv ba zimomriavky. A to všetko v nasledujúcich rokoch pôjde, ako susedia hovoria "do kytek."

I keď v nasledujúcich rokoch budeme počuť o hybridných motorizáciách malosériových automobiliek, ktoré ďalej posúvajú svoje ikonické agregáty (ako Lamborghini) avšak bez dopingu elektromotorov sa ani ony nezaobídu. Ak niekto v nasledujúcich rokoch ešte privezie niečo nové, budú to najmä ázijské značky.

Podľa šéfa automobilky Renault Luca de Mea dnes už nikto v Európe do vývoja nových motorov takpovediac od nuly neinvestuje. de Meo sa tak vyjadril na akcii Politica. Aj pre Renault bol pravdepodobne posledným motorom prichádzajúci agregát s tromi valcami a s objemom 1,2 litra. I keď je do celkového zákazu ešte ďaleko, z vývojového hľadiska to ďaleko nie je a automobilkám sa už neoplatí skúšať objavovať ameriku, keď o pár rokov majú predávať takmer výhradne čisto elektrické autá. Podľa de Mea automobilky presunuli všetky dostupné prostriedky do vývoja elektromobilov a vodíkových áut. Spaľovacie motory sú úplne na okraji a takpovediac posledné, čo automobilky ešte robia - je pripravujú svoje posledné agregáty na normu Euro 7. de Meo týmto prehováral hlavne smerom do Nemecka, kde ešte stále odmietajú pripustiť, že spaľovací motor je už prekonaný koncept a naďalej živia nádej časti motoristov i verejnosti prostredníctvom syntetických palív. Tie sú akurát enormne drahé a vzácne a aj keď sa ich cena zníži a množstvo zvýši, stále tu budú stroje, ktoré sa bez vnútorného, či vonkajšieho spaľovania nezaobídu. Napríklad lietadlá, či lode... 

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Politico

Komentáre k článku


Stream naživo