2022-05-19 14:15:00
JAC Heyue A30
JAC Heyue A30
Zdroj: JAC Motors

Moskvič sa vráti: Pri Moskve budú opäť vyrábať Moskviče. Budú vyzerať takto?

Kde inde než vo fabrike neďaleko Moskvy vyrábať Moskviče. Otázka je, prečo vlastne?

Obnovenie značky Moskvič (Москвич) oznámil primátor mesta Moskva potom, čo sa Renault dohodol s NAMI na odpredaji vyše 67% podielu vo svojej ruskej divízii AvtoVaz a o odpredaji svojho podielu v spomínanej fabrike mestu Moskva. Renault na miesto prišiel roky potom, čo sa pôvodný závod uzavrel a v roku 2005 v časti areálu začal vyrábať svoje autá. Väčšinou to boli pretvorené Dacie schopné vyhovieť špecifickým požiadavkám ruského trhu. Práve Renault mal v Rusku najvýraznejšie postavenie a strata ruského trhu je pre francúzsku automobilku skutočne ťažkou ranou. 

Moskovský primátor Sergej Sobyanin vo svojom blogu vyhlásil, že v historickom závode sa budú autá naďalej vyrábať a nikto zo súčasných kvalifikovaných pracovníkov nepríde o prácu. Renault takto definitívne opúšťa ruský trh avšak svojim 45-tisícom zamestnancov v Rusku dáva nádej, že v štátnych rukách ich niekto bude platiť a možno budú mať aj čo robiť. I keď sa to nemusí zdať, masívna skupina zamestnancov obsahuje okrem schopností vo výrobe aj konštrukčné nadanie, stačí spomenúť, že práve z ruského Renaultu pochádza model Arkana, i keď tam bol postavený na základoch Dacie Duster. Renault si zároveň ponechal možnosť spätného odkupu do šiestich rokov po svojom odchode. To ak by sa svet zasa unormálnil.

Agentúre Reuters sa podarilo získať ďalšie detaily. Podľa všetkého sa v Moskve rozbehne výroba Moskvičov, ktoré však nebudú stáť na základoch starých mašín zo sovietskej éry, ale využiť by mali čínsku platformu od automobilky JAC. Reuters uvádza, že rokovania o použití platformy, dizajnu a "know-how" už prebiehajú a stoja za nimi automobilky JAC a značka Kamaz. Cesta do Číny je pre Rusov otvorená a moskovčania môžu ťažiť z dlhoročnej spolupráce medzi ruským výrobcom nákladných vozidiel Kamaz a práve JAC-om. Zástupcovia jednotlivých firiem Kamaz a Moskvič sa k tomu nechceli vyjadriť, no iné východisko pravdepodobne nie je.

Nielen preto, lebo Rusi autá potrebujú, fabrika potrebuje vyrábať a nič iné ako preznačené čínske autá do Moskvy v krátkom čase, ktorý si sami stanovili doviezť nestihnú. Výroba by sa podľa ruského finančného denníka Vedomosti mala rozbehnúť vo štvrtom kvartále tohto roka.

Tak som sa pozrel na to, čo vyrába a ešte donedávna vyrábala čínska automobilka JAC Motors a mám tu zopár tipov na akých základoch by mohli nové Moskviče stáť. Automobilka JAC Motors minulý rok predala pol milióna áut, a tak patrí k tým menším, no čínsky automobilový trh je dosť poprepletaný a JAC má napríklad spoluprácu s Volkswagenom a tiež kedysi vyrábal autá, ktoré dnes už patria pod úplne iný subjekt. Skrátka JAC sa venuje ako úžitkovým, tak osobným autám a na viacerých z tých osobných áut ešte stále vidieť snahu o kopírovanie západných vozidiel. Podobnosť s istými modelmi možno vidieť najmä na starších autách, pretože najnovšie už v prípade všetkých podznačiek osobných áut vyzerajú lepšie.

JAC Motors vyrába autá pod značkami Refine a Jiayue. Kým pod značkami Refine a Jiayue sa skrývajú najmä drahšie a väčšie autá, značka Heyue, ktorá aktuálne akosi mizne, mala vo svojom portfóliu niekoľko crossoverov a v nedávnej minulosti vyrábala aj model Heyue A30 - v podstate kompaktný lacný sedan, ktorý mal Podkapotou 1,5 litrový štvorvalec a manuálnu alebo CVT prevodovku. Práve toto je môj prvý tip. Jednoduché auto jednoduchých tvarov, ktoré by po nejakých drobných úpravách mohli v Rusku rýchlo začať vyrábať. Je to starší, cca 10-ročný model a Číňania by sa nemuseli báť o svoje know-how. Nájdete ho v galérii.

Potom je tu ešte menší sedan Heyue A20, ktorý JAC dnes predáva ako iEV7 - teda ako elektromobil. Opäť sedan zo segmentu, ktorý by sme u nás nazvali B, opäť auto, ktoré v Rusku má šancu na úspech.

Ak by sa Rusi chceli predviesť a vyrobiť niečo, čo vyzerá honosnejšie, alebo je to karosársky modernejšie, mohli by ísť buď do väčšieho sedanu menom J5 alebo by si mohli skúsiť osvojiť drobný crossover S2, alebo S4. Všetko sú to autá so spaľovacími motormi, ktoré dnes JAC predáva s úpravou na elektromobily. Samozrejme, zo spolupráce s JAC Motors nemusí byť nič a možno sa nájde iná automobilka, ktorá sa s Rusmi dohodne. Isté je, že vo fabrikách Renaultu licenčné Renaulty už stavať veľmi nemôžu, nedovolia to sankcie. V iných závodoch AvtoVazu sa výrobu snažia udržať "odstrojením" vyrábaných Lád od zahraničných komponentov, ktoré Rusi nedokážu vyrobiť doma.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR, CNN, JAC Motors, Reuters, Vedomosti

Komentáre k článku


Stream naživo