16.10.2017

TOP 10 jazdeniek, ktoré nikto nechce. Sú dobré, majú však zlú povesť

Pozrite si prehľad opomínaných jazdených áut na našom trhu. Nikto ich nechce, no pritom sú celkom dobré. Majú však zlú alebo žiadnu povesť.

Napriek tomu, že nákup automobilu znamená pre väčšinu z nás zásadnú investíciu z rodinného rozpočtu, často krát sa pri výbere nerozhodujeme iba na základe našich reálnych potrieb, ale nechávame sa unášať emóciami. Pozitívne očakávania spojené s určitou značkou, modelom alebo motorom, či prevodovkou potom pri výbere vozidla často prevážia nad triezvym vyhodnotením jeho najdôležitejších úžitkových vlastností. 

Mnohé automobily populárnych značiek sa tak tešia vyššej obľube ako podobne vybavení a priestranní konkurenti menej populárnych značiek. Viacero automobilov je tak odsúvaných do ústrania, aj keď na to často nie je racionálny dôvod, respektíve sú rovnako (ne)dobré a (ne)spoľahlivé ako ich populárni konkurenti. Odráža sa to potom aj na cenách automobilov.

Týka sa to aj áut vyrobených z rovnakého cesta pod inými značkami. Takýmto príkladom je napríklad Citroen C-Crosser či Peugeot 4007. Francúzske vozidlá odvodené od Mitsubishi Outlander nikdy nezískali rovnakú popularitu ako pôvodný model japonského výrobcu. Pritom paradoxne, zatiaľ čo výroba Outlanderov bola od roku 2008 presunutá do Holandska, Peugeoty s Citroenmi do Európy zdĺhavo putovali z japonskej továrne Mitsubishi. Hlavným dôvodom predajného neúspechu bola cenová politika a malá ponuka variantov. Peugeot a Citroen boli vždy 4x4 a okrem málo žiadaného benzínového motora 2.4 boli k dispozícii iba s motorom 2.2 HDI (115 kW). Mitsubishi bolo k dispozícii s dvomi benzínovými jednotkami a tromi dieslami (jedným od VW, jedným od Peugeotu/Citroenu a jedným vlastným), a tiež vo verziách s náhonom iba jednej nápravy. Zatiaľ čo ako nové vozidlá bývali Mitsubishi lacnejšie, dnes sa karta obracia a Citroen alebo Peugeot zoženiete lacnejšie ako rovnako vybavené a ojazdené Mitsubishi.

Do tejto skupiny patrí aj Fiat Croma. Fiat je v posledných niekoľkých desaťročiach úspešný hlavne medzi malými vozidlami, zatiaľ čo tie veľké predajné rekordy netrhajú. Croma je trochu zvláštny kríženec kombi veľkosti Passatu s MPV, ale v interiéri ponúka veľmi kvalitné materiály, čalúnenie ako velúr, kožu alebo alkantaru a zaujímavé farebné kombinácie (napr. svetlo béžový interiér v kombinácii s hnedočervenými detailmi a doplnkami). Je vidieť, že pôvodne bola Croma vyvíjaná pre luxusnú značku Lancia. Diesle od Fiatu patria medzi tie menej problémové a iné takto veľké auto za tak málo peňazí iba ťažko zoženiete.

Podobný osud postihol aj Chevrolet Lacetti, teda často opomínané lacné vozidlo veľkosti Golfu alebo Astry. Nemá tak prepracovaný interiér ako obe zmienené európske vozidlá, ale ponúka jednoduchú techniku, solídnu spoľahlivosť a výhodnú cenu. Nevýhodou je, že značka Chevrolet už na európskom trhu nepôsobí, ale náhradných dielov je k dispozícii dostatok, pretože model Lacetti sa pre niektoré východoeurópske a ázijské trhy vyrába ako Ravon Gentra dodnes.

Nižšie nájdete samotnú tabuľku. Zostavená je na základe údajov vyplývajúcich z analýzy trhu jazdených áut, ktorú pravidelne vykonáva AAA Auto. 

 

Prehľad najmenej obľúbených vozidiel zákazníkov slovenských autobazárov v roku 2017

Model

Vyrábaný v rokoch

Komentár

 

 

Pre

Proti

Citroen C-Crosser a Peugeot 4007

2007-2013

Peugeot a Citroen boli vždy 4x4 a okrem málo žiadaného benzínového motora 2.4 boli k dispozícii iba s motrom 2.2 HDI (115 kW).

 

Citroen alebo Peugeot zoženiete lacnejšie ako rovnako vybavené a ojazdené Mitsubishi Outlander, od ktorého sú odvodené.

 

Fiat Croma

2005-2010

V interiéri ponúka veľmi kvalitné materiály čalúnenia a dieselové prevedenie patrí medzi tie menej problémové a iné takto veľké auto za tak málo peňazí len ťažko zoženiete.

Nevýhodou je malé množstvo vozidiel s českým alebo slovenským pôvodom i občasné problémy s elektronikou.

Chevrolet Lacetti

2004-2010

Ponúka jednoduchú techniku, solídnu spoľahlivosť a výhodnú cenu. Dostatok náhradných dielov na trhu, a to i napriek tomu, že značka Chevrolet už na európskom trhu nepôsobí.

Menej vzhľadné riešenia, menej atraktívna ponuka výbav

Škoda Superb 1.6 TDI

2010-2015

Vozidlo s moderným motorom a slušnou spotrebou v reálnej prevádzke. Novší motor poskytuje rovnaký výkon ako legendárny 1.9 TDI, ale v priamom porovnaní s jeho hlučným a nekultivovaným chodom priamo vyniká svojím tichým a pokojným behom.

Zostáva v tieni svojho predchodcu s motorom 1.9 TDI, zákazníci radšej siahnu po silnejších alternatívach (2,0 TDI).

Suzuki Swift

od 2005

Veľmi vydarené a spoľahlivé malé vozidlá, s dobrými motormi, jazdnými vlastnosťami a slušnou výbavou.

Nie príliš rozšírená servisná sieť značky Suzuki u nás, menšia priestorová ponuka.

minivan Suzuki Wagon R+

2000-2007

Bezproblémové a spoľahlivé vozidlo, ktoré je na iných trhoch (Maďarsko) veľmi úspešné.

Nezvyčajný tvar, kvôli lepšiemu servisnému zázemiu zákazníci uprednostňujú dvojča Opel Agila.

Hyundai H-1

od roku 2008 dodnes

 

Podarené a relatívne spoľahlivé vozidlo, rozšírené po celom svete. V Európe je opomínanou alternatívou k bežnejším modelom Volkswagen Transporter, Mercedes-Benz Vito alebo napríklad Opel Vivaro.

Menšia ponuka jazdeniek, nedôvera zákazníkov

Seat Cordoba 1.2

2003-2008

Jednoduché a sympatické auto s dobre známou a lacno opraviteľnou technikou

Napinák rozvodovej reťaze, ktorý je však u väčšiny vozidiel s doloženou servisnou históriou dnes už vymenený. Vyššia spotreba na diaľnici a nižší výkon

Mercedes-Benz A150

2004-2009, potom do 2012 ako A160

Vyspelý a odolný automobil.

Základný model A150 je často s minimálnou výbavou a navyše nevzhľadnými nelakovanými kľučkami a zrkadlami. Neodporúča sa automatická prevodovka Autotronic.

BMW E90 316i, 316d a prípadne 318d

 

2005-2012

Základná špecifikácia, hlavne 316i a 316d – menej výkonné, ale zato prijateľne spoľahlivé motory (v porovnaní s väčšími naftovými štvorvalcovými verziami).

Základné motorizácie sú veľmi často spojené s nízkou základnou výbavou.

 

 

 

 

 

jh

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.