2017-10-06 15:25:00
Nehoda Favorit
Nehoda Favorit

O pár dní sa rozhodne: Milióny Slovákov v smrteľnom nebezpečenstve, varujú odborníci

Novela zákona 725/2004 má okrem iného za cieľ úplne otvoriť trh so stanicami STK a EK.

Podľa odborníkov to môže viesť k radikálnemu zníženiu úrovne bezpečnosti na cestách. Už budúci týždeň sa v parlamente rozhodne o osudoch miliónov Slovákov, ktorí každodenne vyrážajú na cesty za prácou, za koníčkami, či do školy. Pripravovaná novela z dielne ministerstva dopravy môže zapríčiniť drastické zhoršenie bezpečnosti na našich cestách. Dôvod? Maličkosť. Technický stav vozidiel.

Do parlamentu už bol predložený vládny návrh novely zákona 725/2004, ktorý posudzujú v jednotlivých výboroch. Návrh počíta s kompletným otvorením (liberalizáciou) siete staníc technickej a emisnej kontroly. V súčasnosti je trh prevádzkovateľov staníc STK a EK regulovaný prostredníctvom siete, ktorú určuje ministerstvo. Už dnes má ministerstvo obrovský problém s udržiavaním rovnomernej kvality práce jednotlivých staníc. Výsledkom otvorenia trhu by mohol byť nárast počtu staníc o približne 300 staníc.

A to v čase, keď 142 staníc na Slovensku hlási vyťaženosť nižšiu než 50 %. Súčasný zákon má pritom mechanizmus, že v momente, ak by v danom okrese vyťaženosť staníc/stanice stúpla nad 50% vznikol by priestor pre novú. Tak postupne vznikajú ďalšie stanice a ďalšie by mali vzniknúť najmä v lokalitách, kde je sieť staníc slabšia a vodiči tak musia prekonávať dlhšie vzdialenosti. Štát tak má kontrolu nielen nad tým, kde stanice vzniknú ale aj nad tým, kto ich prevádzkuje.

STK potrebuje lepší dohľad štátu, nie viac staníc

Cieľom STK je vyraďovať tie vozidlá z premávky, ktoré by nás všetkých ohrozovali zlým technickým stavom. Ide napríklad o autá s nedostatočným účinkom bŕzd, či o autá s nadlimitnými hladinami škodlivín vo výfukových plynoch a podobne.

Súčasný systém má svoje medzery. Aj napriek kamerovým systémom existujú stanice, kde sa pri kontrole podvádza. Dôvodom je najmä slabý výkon dohľadu štátu. Všetkých 142 staníc kontrolujú iba 3 pracovníci ministerstva. Aby si splnili povinnosti, ktoré im vyplývajú zo zákona, museli by denne zvládnuť 1854 kontrol. Čo by tí pracovníci stihli skontrolovať, ak by pribudlo ďalších 300 staníc? Už dnes je teda jasné, že kvalite áut na našich cestách by pomohol lepší dohľad štátu, nie jeho zníženie.

Ak dnes existuje priestor na korupciu pri STK, je úlohou štátu, aby korupciu prísnejšími kontrolami a zlepšením dohľadu úplne vytlačil. Keď však pribudne ďalších 300 staníc pri súčasnom vyťažení, priemerná vyťaženosť výrazne klesne, a tým sa automaticky zvýši konkurencia. Zvýšenie konkurencie však v tomto prípade bude mať za následok zníženie nárokov a zvýšenie korupcie. Lebo majiteľ vozidla v nevedomosti rád ušetrí peniaze za servis, keď ho na jednom pracovisku odmietnu a pošlú vykonať nápravu (veď to ešte jazdí, čo ma tu preháňajú...) a namiesto opravy a opakovania kontroly zájde k niekomu kde len zaplatí kolok, dostane papier, prejde na oko a má po probléme. Samozrejme iba do chvíle, kým sa technický nedostatok neprejaví na ceste.

Nevyvážený a nedostatočný účinok bŕzd môže byť smrteľný nielen pre vodiča a jeho posádku, ale aj pre ďalších účastníkov cestnej premávky. Stačí aby napršalo a ani nemusíte prudko brzdiť. Brzdy zlyhajú, príde šmyk a strata kontroly nad vozidlom. Podobne je to so zle nastavenými, či nefunkčnými svetlami, zlými opravami a mohli by sme pokračovať. Lenže výmena bŕzd je drahá (v stovkách eur), lacnejší je úplatok.

Zdroj: GTU

Dnes je pritom Slovensko na úplnej špičke v rámci Európy, ak ide o  systém metodiky a výkonu STK a pritom odborníci stále vidia priestor na zlepšenie výkonu i metodiky a hlavne na zníženie možnosti podvádzať. Prichádzajú sa k nám inšpirovať zo zahraničia. Napríklad zo susedného Rakúska, kde je kontrola stavu vozidiel menej účinná a v porovnaní s nami zastaraná (vyvážená prísnou políciou a odlišným prístupom väčšiny obyvateľstva).

Ako to vyzerá v okolitých krajinách?  

V Poľsku je sieť s STK liberalizovaná už 13 rokov. V Poľsku je 10x viac vozidiel ako u nás, no 30x viac staníc STK. V Poľsku sú ale aj na cestách v priemere staršie autá.

Pritom technickou kontrolou neprejde len 1% zo všetkých áut na poľských cestách (u nás neprejde 6%). Majú teda v Poľsku lepšie udržiavaný vozový park? O tom si môže každý myslieť svoje. Majú tam tiež tretiu najhoršiu štatistiku smrteľných nehôd v rámci EÚ. Na 100-tisíc obyvateľov je v Poľsku 10,3 úmrtí na cestách. U nás 6,6. Pochopiteľne nemá každá nehoda súvis s technickým stavom vozidla, no svoju úlohu zohráva pri veľkej časti z nich a žiadna krajina si nemôže dovoliť riskovať zvýšenie počtu úmrtí na cestách. Ani Slovensko, obzvlášť ak sa roky pýši ministerstvo vnútra znižovaním počtu nehôd. 

Podobný výsledok zázračného poklesu množstva nespôsobilých áut sa dostavil aj po liberalizácii v ďalších krajinách. Napríklad v Dánsku v podstate stratili kontrolu nad stavom vozidiel na cestách. Vo Fínsku po liberalizácii klesol skokovo počet áut, ktoré neprejdú kontrolou o 17,5 %.

Je ešte šanca, že liberalizácia neprejde?

Vládni poslanci Peter Náhlik (Smer-SD) a Radovan Baláž (SNS) predložili  na rokovanie výboru NR SR pre financie a rozpočet pozmeňovací návrh, vďaka ktorému je ešte možnosť, že poslanci sa  stotožnia s obavami odbornej verejnosti. Spomínaný parlamentný výbor pre rozpočet a financie navrhol, aby sa liberalizácia z návrhu zákona vypustila. Či sa tak stane ale zistíme už v najbližších dňoch

Zákon by mal podľa Výboru tiež zmierniť pokuty za chýbajúce emisné či technické kontroly a zvýšiť požiadavky na bezúhonnosť prevádzkovateľov staníc STK, čo je taktiež pozitívom schvaľovacieho procesu a určite motoristov poteší.

Liberalizácia staníc STK rieši podľa Národnej asociácie STK neexistujúci problém. 49 % vyťaženosť staníc to jednoznačne dokumentuje. Podľa asociácie tu existuje priestor na zvýšenie počtu staníc, avšak v počte niekoľkých kusov a nie v stovkách. Navyše sa väčšina zo záujemcov o vybudovanie vlastnej stanice STK sústreďuje tam, kde je staníc najviac – vo veľkých mestách a nie tam, kde sú stanice najviac potrebné – v regiónoch s nižšou hustotou obyvateľstva.

 

jh
ZDROJ: NA STK

Komentáre k článku


Stream naživo