17.09.2017

Mali ste ho aj vy? Pred 30 rokmi mal premiéru model Škoda Favorit

Znamenal založenie novej, modernej éry značky Škoda Auto.

Hatchback Škoda Favorit sa prvýkrát predstavil verejnosti na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne v stredu 16. septembra 1987. Favorit bol moderný koncept úplne porovnateľný s autami západnej výroby. Zažiaril tiež na pretekárskej dráhe a začal dynamický vývoj spoločnosti Škoda.

„Favorit položil základy novej éry Škoda. Hoci bol vytvorený v náročných podmienkach, tím osvetlených a nadšených dizajnérov dokázal vytvoriť auto, ktoré sa mohlo plne porovnať so západnými konkurentmi,“ povedal Bernhard Maier, predseda predstavenstva Škoda Auto.

Projekt nového osobného automobilu Škoda Favorit s pohonom predných kolies sa začal rozhodnutím československej vlády v decembri 1982. Dátumy realizácie boli nasledovné: Vývoj do dva a pol roka (do 30. júna 1985), začatie výroby do piatich rokov. Vedúci vývojového tím Ing. Petr Hrdlička, CSc. okolo seba zhromaždil vysoko kvalifikovaných, špecializovaných a motivovaných pracovníkov, ktorí sa pripojili k úlohe, ktorej výsledok poskytol značke Škoda neskôr bezprecedentný vývoj.

Obal predáva: dizajn Bertone

Dôležitú úlohu pri prijímaní nového auta zohral jeho dizajn. V súlade s trendom tej doby padol výber pre talianskych dizajnérov, konkrétne turínske štúdio Stile Bertone, pre vývoj hatchbacku, sedanu, kupé, dizajn interiéru a výrobu 19 prototypov karosérií rôzneho dizajnu.

Premenu konštrukcie na sériovo vyrábaný automobil bola zodpovednosťou tímu výrobcu automobilov v Mladej Boleslavi, ktorý vykonal špičkovú prácu. Oproti karosérii predchodcu s motorom vzadu (Škoda 120) sa znížil počet výliskov z 405 na iba 227, pričom o 40 mm kratší Favorit ponúkol o 85 mm dlhší interiér a väčší objem batožinového priestoru.

Široká medzinárodná spolupráca

Tím Škoda úzko spolupracoval s Ústavom pre výskum motorových vozidiel v Prahe (ÚVMV), kde sa napríklad uskutočnili simulované vodičské skúšky - mohli sa tu vytvoriť počas týždňa zaťaženia zodpovedajúce 100 000 km. Prototypy v skutočnosti museli najazdiť na ceste štvrť milióna kilometrov. Boli v tom testy v horskom alpskom teréne a v teplom podnebí Riviery, skúšky bŕzd na rakúskych vysokohorských cestách Grossglockner a Turacherhöhe. Odborníci automobilky Škoda spolupracovali aj s mnohými renomovanými zahraničnými špecialistami. Napríklad Porsche pracovalo na funkčnosti uloženia motora, geometrii prednej nápravy a redukcii hluku v interiéri. V záverečnej fáze vývoja Škoda Favorit vykonala dynamické testy na polygóne Porsche vo Weissachu.

Veľká pozornosť bola venovaná „srdcu“ nového modelu - bol to osvedčený OHV štvorvalec s objemom 1289 cm³ s výkonom 46 alebo 43 kW, vybavený karburátorom a neskôr so vstrekovaním paliva. Musel dodržať nové emisné predpisy a vysoké nároky na životnosť pomocou odolnejších materiálov ventilových sediel, piestov z oceľového jadra, lepších vložiek valcov, ale aj vystužením bloku motora, použitím kaleného hriadeľa a mnohých ďalších úprav.

MSV Brno 1987: Ostro sledovaná premiéra

Oficiálny svetový debut osobného automobilu Škoda Favorit sa uskutočnil 16. septembra 1987 na 29. Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne, kde sa zišli stovky tisíc dychtivých motoristov. V pobočke vo Vrchlabí vtedy vznikal iba obmedzený počet vozidiel určených na homologačné skúšky, úplný začiatok výroby sa začal až začiatkom decembra 1987.

V hlavnom závode v Mladej Boleslavi sa začala sériová produkcia vozidla Favorit v auguste 1988. Prvé vozidlá Favorit 136 L (de Luxe) sa dostali ku koncovým zákazníkom v poslednom štvrťroku 1988 za cenu 84 600,- Kčs (teda korún československých), pričom výbehový typ Škoda 120 L bola za  65630 korún. Priemerná hrubá mesačná mzda vtedy bola 3030 korún.

Modernizovaný Favorit: Stále na úrovni

Po zamatovej revolúcii v novembri 1989 s prechodom na trhové hospodárstvo bolo jasné, že dlhodobú konkurencieschopnosť spoločnosti Škoda zabezpečí len vstup silného zahraničného partnera. Tieto náročné rokovania boli úspešne ukončené na jar 1991 a Škoda sa stala členom skupiny Volkswagen. Automobil Škoda Favorit, jeden z mála moderne navrhnutých osobných vozidiel automobilov bývalých krajín východného bloku, predstavoval veľmi solídny základ, priebežne zhodnocovaný zvyšovaním kvality, technické i estetickej úrovne.

Prvá realizovaná úprava vzhľadu prebehla v roku 1991, kedy sa asymetricky umiestnené logo na maske chladiča posunulo do stredu. Výraznejší facelift z januára 1993 sa vryl do pamäti verejnosti pôsobivou reklamnou kampaňou s 548 vlajočkami, umiestnenými na miestach vozidla, ktorých sa vykonané zmeny týkali. Modelový rad Favorit dokázal vďaka postupne realizovaným úpravám držať krok s rastúcimi nárokmi zákazníkov na bezpečnosť, komfort i vzhľad.

Úspech mal aj na najnáročnejších trhoch, napríklad odbyt v Nemecku medziročne (1990/1991) vzrástol takmer na dvojnásobok. Predaj áut Škoda Favorit a kombi verzie Forman podporili aj akčné verzie s rozšírenou výbavou, napr. SportLine, Black Line, Marathon či Excellent. Medzi augustom 1987 a septembrom 1994 vzniklo 783 168 áut Škoda Favorit, pričom sa spoločne s kombi Forman a úžitkovými derivátmi vrátane typu Pick-up celkom vyrobilo 1 077 126 vozov. Štafetu potom prebrala Škoda Felicia/Felicia Combi.

Motoršport: Favorit kráľom nielen svoje triedy

Nová Škoda Favorit vstúpila do majstrovstiev sveta v automobilových súťažiach na sklonku roku 1989 a rýchlo nadviazala na veľké úspechy mladoboleslavských vozidiel s pohonom zadných kolies. V roku 1990 štartovala Škoda Favorit vo vybraných podujatiach na Majstrovstvách sveta, Európy a Československa v rally. Angažmán tímu Škoda Motorsport sa postupne rozširoval, takže v roku 1994 už Favorit absolvoval všetky súťaže seriálu MS. Najväčšie úspechy dosiahol na trati najstaršej a najslávnejšej automobilovej súťaži sveta, Rallye Monte Carlo. Zohraný tandem Sibera/Gross s autom Favorit 136 L dokázal vyhrať svoju triedu štyrikrát v rade (1991 - 1994). V roku 1994 získala Škoda Favorit celkové víťazstvo vo svetovom pohári FIA Formula 2 pre vozidlá s motorom do 2000 cm³ a poháňanou jednou nápravou.

Jozef Vydra
ZDROJ: Škoda auto

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.