03.08.2017

JAZDA: Up! City s VW e-UP! – nová bratislavská alternatíva k vlastným kolesám

Vyskúšal som možnosť zapožičať si elektromobil/elektrobike/elektrokolobežku od up! city v našom hlavnom meste.

Volkswagen v spolupráci so ZSE, hlavným mestom Bratislavou a Starou Tržnicou pred približne mesiacom spustil novú službu na prenájom elektromobilov e-UP!, elektrických bicyklov a elektrických kolobežiek. Alternatívny spôsob dopravy prostredníctvom služby up! city je síce len v plienkach, ale vzbudzuje možno až prekvapivo veľa záujmu.

A tak som si to vyskúšal. Objednal som si autíčko na presný čas, prišiel k Starej Tržnici, zamieril do malého kanclu up! city rovno pri hlavných dverách Starej Tržnice. Občiansky, vodičský, podpísal papier, dostal kľúče, zobral auto a vyrazil na cesty.

A podobné je to aj s elektrobicyklami a elektrokolobežkami, no v ponuke sú tiež obyčajné bajky. Človek môže dôjsť aj bez objednávky a podľa starého dobrého „kto skôr príde, ten skôr melie“ si vyberie kolesá a vyrazí na cesty. Človek hocijaký musí zložiť depozit, to je jasné. Pri aute je to 300 eur, pri bajku alebo kolobežke 150 eur. Ak sa ale stanete členom klubu, depozit sa zmenší desaťnásobne na 30 za auto a 15 za kolobežku či bicykel na elektrinu. Obyčajný bajk v prípade členstva v klube ani depozit nepotrebuje. V budúcnosti pribudnú členské karty, takže sa nebude treba obťažovať hotovosťou, či platobnou kartou a depozit bude na karte pripravený. V blízkej budúcnosti tiež dorazí apka na smartfóny, čo všetko dokáže, zistíme až v tej spomínanej budúcnosti.

S e-UP!-om (jazykovedcov práve hromadne ranila mŕtvica) som zašiel domov, vyzdvihol rodinku a vybrali sme sa na nákup. Auto som zaparkoval pred dobíjacou stanicou, vyhútal ako sa to „oné ondí“ a pustil do e-UP!-u šťavu. Rýchlonabíjačka a v „nádrži“ boli ¾ kapacity. Keď som sa po cca 15-minútach vrátil, nabíjačka hlásila, že autu odovzdala 0,76 kWh. To nie je práve veľa (nabíjanie do plna už ide pomalšie), ale dosť na to, aby som po sebe „zmazal“ dovtedy najazdené kilometre. Maximálny dojazd auta na plné nabitie je vyše 120 eko kilometrov. Pri využívaní dynamiky a jazdení výhradne v meste by to bolo cca 100+. Moja spotreba bola pri poslednej kontrole 16,7 kWh. Kapacita 230 kilogramovej batérie je 18,7 kWh. Takže aj dynamicky po meste dáte sto kilometrov bez problémov a to je viac ako potrebujete, lebo aj keď sa to nezdá, Bratislava je stále celkom malá.

Nabitie na 80 % kapacity bude na rýchlonabíjacej stanici trvať cca 30 minút. Tých je po Bratislave päť, nájdete ich na stránke. Neplatíte za nabíjanie, ani kilometre, ale fixnú sumu za prenájom – celý deň za 35 eur, pol dňa za 25 eur a členovia klubu si môžu prenajať podľa hodín – hodinová taxa je 4 eurá za auto. Klubisti môžu využiť hodinovú sadzbu aj pri elektrobicykloch a elektrokolobežkách – vtedy je to euríčko na hodinu.

e-UP! je vynikajúci spoločník na mestské nákupy a vybavovačky. Svižný, šikovný a pritom slušne priestranný a hlavne ľahko parkovateľný. Len pohľad naň dráždi opuchnutých pánkov v drahých a pažravých autách a občas vás môže nejaká tá dáma v Peugeote prehliadnuť a takmer spôsobiť nehodu (skutočný príbeh, pozdravujem).

Autá už dnes využívajú občania ako alternatívu k taxíkom, či pešibusom. Zoberú auto, vybavia čo potrebujú a zaparkujú rovno v centre, presne tam, kde auto zobrali. Turisti budú môcť v budúcnosti zobrať auto a to ich zoberie na okružnú jazdu po bratislavkých pamätihodnostiach. Zobrať elektrobajk a vybrať sa na cestu do kopcov tiež nie je zlý nápad. Zobrať elektrokolobežku a vybaviť potrebné v centre mesta tiež nie je zlý nápad a mnohí to už dnes realizujú.

 Do budúcna to chce viac elektroáut (aj elektrobajkov a elektrokolobežiek), viac dobíjacích staníc a možnosť nechať auto zaparkované hocikde, tak ako to poznáme zo zahraničia. Už dnes je ale služba zaujímavá, žiadaná a využiteľná.

Predstavte si blízku budúcnosť v BA: apka vám nájde najbližšie auto, ukáže koľko má šťavy a vy zhodnotíte, či sa vám oplatí zobrať ho a prípadne dobiť, alebo zájdete o dve ulice ďalej a zoberiete iné, viac nabité. Auto odomknete klubovou kartou, či mobilom, vybavíte čo potrebujete a auto odparkujete tam, kde uznáte za vhodné – či už na dobíjačke, alebo len tak na ulici (a personál prenajímateľa sa postará o čistotu a dobitie). Z účtu vám apka zoberie presnú cenu za presný čas. Nemusíte sa potiť v MHD, nemusíte sa starať o auto. Ste mobilný a navyše nesmrdíte a neznečisťujete pľúca malým deťom v kočiaroch (to tu nikto nemyslí na malé deti?!).

To sú požiadavky na prenajímateľa, no omnoho väčšie požiadavky takýto projekt kladie na mesto a poskytovateľa energie. Mesto si musí dať do poriadku parkovanie, musí umožniť vodičom elektromobilov parkovať zdarma hocikde. Poskytovateľ energie (ZSE) musí vybudovať viac dobíjacích staníc.

Na výsledky nebude treba čakať dlho, pretože dostatočne rozšírenú sieť áut, dostatočne funkčnú apku a dostatočnú sieť dobíjacích staníc začnú aj Bratislavčania a turisti využívať okamžite. Dôkazom je už len ten jeden mesiac fungovania služby. Služba Up City sa už teraz teší veľkej obľube a jej potenciál rastie každým dňom.

Netreba čakať na mentalitu ľudí alebo vymýšľať podobné sprostosti (to je odkaz pre vás, neefektívni politici). Ľudia sú už pripravení a mesto sa môže vyčistiť od množstva smradľavých a neefektívnych áut prakticky okamžite. Vždy budú nafučaní majitelia veľkých a drahých áut, ktorí takúto službu budú považovať za niečo pod ich úroveň, no našťastie je v našom hlavnom meste (a aj v iných mestách) čoraz viac ľudí mladých vekom, či mladých duchom, ktorí takúto službu ocenia. Veď to hovoria aj výskumy. Generácia súčasných mladých ľudí čoraz menej chápe vlastníctvo ako niečo dôležité a chápu ho čoraz viac ako niečo otravné a nadbytočné. Či už ide o byty, alebo autá. To vedia všetky automobilky a prispôsobujú sa tomu.

Príchod takéhoto projektu, akokoľvek na začiatku ešte je, je omnoho dôležitejší než príchod väčšiny nových modelov áut. Pretože kým tie sú len ďalšou neefektívnou záťažou v našich uliciach, projekty ako je UP City riešia problémy mesta omnoho rýchlejšie a efektívnejšie ako hromadná doprava, či taxislužby a služby na zdieľanie jazdy.

Lebo úprimne, je len málo nás fanúšikov automobilov, ktorí by pohodlie a intimitu vlastného auta vymenili za hromadnú/zdieľanú/spotenú/nebezpečnú dopravu akou je MHD/zdieľanie jazdy/cyklistika pomedzi autá.

Som jedným z nich. Akokoľvek zaujímavá môže byť elektrokolobežka na pešej zóne, či elektrobicykel v najbližšom centre mesta alebo na víkendové trávenie voľného času, potiť sa (hromadne) každú cestu do práce a z práce nebudem a nechcem. Objednať si apkou auto, nasadnúť, odviezť sa a zaplatiť toľko čo za lístok na MHD, či len o niečo viac, to chcem.

Tam síce ešte nie sme, chcelo by to minútovú „tarifikáciu“, ale aj dnešné štyri eurá na hodinu pre pravidelného užívateľa nie sú tak od veci ako by sa mohlo zdať. Držím projektu palce. Keď už tu ten Volkswagen v Bratislave máme, prečo nejazdiť na prenajatých e-Up!-och? Pozrite sa na Stuttgart a ďalšie mestá v ktorých sídlia/vyrábajú veľké automobilky. Tak to má vyzerať!

Keď som auto odovzdal a nasadol do testovacieho auta, s ktorým som prišiel ráno, zostal som sklamaný, ba až frustrovaný. I keď valce, piesty, turbá, prevodovky... a hlavne vôňu benzínu milujem, občas i k nafte pričuchnem, elektromotor k mestu pasuje omnoho lepšie. Emisiami zmenšený, roztrasený, preturbený, priamovstrekový, benzínový prdko-motor je oproti elektromotoru tak primitívny a smutno-úbohý, až ma chytala depresia.  To zrýchlenie, to ticho, tá absencia spalín, prítomnosť bezstarostnosti. Je skvelé, že takéto niečo je (konečne) aj v Bratislave. Nech je toho viac!

PS: Nemajte obavy, ak sa takéto projekty rozbehnú naplno, spaľovacie motory nevymrú. Práve naopak, vďaka rýchlemu nástupu elektromobility prežijú, pretože prestanú byť problémom. Kým povinnosti budeme vybavovať v tichých efektívnych elektroautách, víkendy a voľný čas môžeme pokojne tráviť v tých smradľavých, hlučných a neefektívnych spaľovacích autách, ktoré tak milujeme.

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.