2017-03-30 10:25:00
Tisíce VW čakajúcich na
Tisíce VW čakajúcich na svoj osud
Zdroj: Nathan Brown, Ram4Samv, David Tracy, all via Jalopnik.com

Desaťtisíce Volkswagenov TDI v USA stoja a chátrajú... Dočkajú sa nového života?

Desatisíce áut zaparkovaných na opustených parkoviskách, či vojenských základniach čakajú na svoj osud. Zdá sa, že pre niektoré čakanie končí.

Už niekoľko mesiacov viac ako 400 000 naftových automobilov značky Volkswagen stojí a chátra na voľných parkovacích plochách, kam ich díleri značky v USA museli zaviesť po spätnom odkupe organizovanom americkými regulátormi. Máloktorý zákazník VW v USA s naftovým motorom sa rozhodol čakať na úpravy naftových motorov svojich áut. Namiesto toho využili príležitosť a za peknú sumu predali autá späť dílerom. Tí ich potom zaparkovali na voľné plochy naprieč USA a nechali ich tak. Autá už mesiace stoja na parkoviskách zhromaždené v nespočte radov a čakajú na svoj osud, ktorým celkom pravdepodobne bude zošrotovanie. Depresívny pohľad, ktorý svojim čitateľom sprostredkoval portál Jalopnik môžete zažiť v galérii nižšie. Našiel som tiež video z drona, ktoré zachytáva pohľad na  jednu z mnohých odstavných plôch pre tieto autá.

Volkswagen ale bojuje za ich záchranu a snaží sa získať povolenie na ich predaj, samozrejme po úpravách motorov nariadených regulátoromi.

Zdá sa, že časť z týchto áut sa predsa len dočká nového života. Volkswagen práve oznámil čiastočný úspech vo svojom boji.

Volkswagen na základe rozhodnutia americkej celoštátnej organizácie EPA a kalifornskej organizácie CARB totiž môže spustiť predaj naftových automobilov s aktualizovaným softvérom. Súhlas s predajom sa týka automobilov z modelového roku 2015. Podmienkou je, aby všetky automobily s naftovým motorom, ktoré budú díleri amerického Volkswagenu predávať boli vybavené aktualizovaným softvérom riadiacej jednotky motora a spĺňali tak požadované emisné normy.

Volkswagen zároveň informoval, že okrem úpravy softvéru riadiacej jednotky majú automobily získať aj úpravy hardvéru. Díleri však podľa všetkého nemusia s predajom čakať, kým budú dotknuté dielce v opravnom balíku prichystané a autá môžu predávať už skôr (s následnou úpravou). Volkswagen balík úprav aktuálne finalizuje a dielce budú dílerom k dispozícii začiatkom budúceho roka.

Možnosť predávať naftové autá z ročníka 2015 sa týka aj automobilov, ktoré Volkswagen spätne vykupoval od zákazníkov, ktorí nemali záujem o kompenzáciu a následnú opravu vozidiel. Konkrétne sa toto povolenie týka približne 67-tisíc vozidiel, z ktorých je 12-tisíc nových nepoužívaných áut je na skladoch u dílerov.

Zdroj: Nathan Brown, Ram4Samv, David Tracy, all via Jalopnik.com

Toto povolenie je jedným z dôležitých krokov k tomu, aby Volkswagen zlepšil svoju pozíciu na americkom trhu, a to nielen z hľadiska regulátorov a spolupráce s nimi, no tiež z hľadiska dôvery zákazníkov. Predaj naftových automobilov tvoril približne 20 % predajov značky na americkom trhu a tento krok tak môže znamenať zlepšenie následkov škandálu aj z finančného hľadiska. V súčasnosti VW naftové autá v USA nepredáva a je viac ako pravdepodobné, že už nikdy predávať nebude. Súvisí to aj so snahou nového vedenia o hybridizáciu a elektrifikáciu automobilov, čím výrazne klesne závislosť na naftových motoroch.

Volkswagen v roku 2015 priznal, že softvér riadiacich jednotiek 500 000 naftových automobilov predaných a predávaných v USA bol „obohatený“ o špeciálny režim práce motora, v ktorom dokázal agregát krátkodobo zlepšiť hodnoty vypúšťaných emisií, ak bolo auto práve na emisie testované. To dokázal vďaka presne stanovenému spôsobu merania emisií (napr. otáčky). V tomto režime však motor nemohol fungovať pri bežnej prevádzke, pri ktorej emitoval násobné množstvo škodlivých látok (cieľom bolo prejsť emisnými testami aj bez zvýšenia nákladov na úpravu agregátu pre stabilné plnenie emisných noriem so zachovaním životnosti a úspornosti motora). Kľúčovým bolo označovanie naftových motorov v USA ako Clean diesel (čistý dízel), čo mohlo u zákazníka vytvoriť zdanie, že kúpou naftového motora s minimálnymi emisiami sa správa priateľsky k životnému prostrediu.

Či sa Volkswagenu podarí zachrániť pred zošrotovaním, či ďalším chátraním na parkoviskách aj tisíce ďalších spätne vykúpených „špinavých“ naftových áut, zatiaľ zostáva otázne. Každopádne s nimi Volkswagen nemôže zatiaľ nakladať inak ako ich zhromaždiť a prípadne zošrotovať, keďže americký regulátor mu zakázal predaj týchto ojazdených áut aj mimo územia USA.  

jh
ZDROJ: Youtube, Jalopnik, Automotive Europe

Komentáre k článku


Stream naživo