2017-02-09 16:45:00
Tesla Model 3
Tesla Model 3
Zdroj: autoblog.com

Tesla Model 3 by sa mala začať vyrábať 20. februára. Zatiaľ v malom množstve

Pilotná fáza výroby Modelu 3 spoločnosť Tesla oznámila na 20. február, teda o päť mesiacov pred sériovým spustením.

Tesla ohlásila, že pilotná fáza výroby Modelu 3 začne už 20. februára, teda päť mesiacov pred naplánovaným spustením masovej výroby. Predpokladá sa, že spočiatku pôjde o relatívne pomalú výrobu v malom množstve skôr pre testovanie dielcov a samotného výrobného procesu, než pre výrobu predajných modelov. Tesla skrátka testuje čo vylepšená fabrika vo Freemonte v Kalifornii dokáže.

Pôvodne sme očakávali, že sa termín spustenia výroby na júl 2017 Muskovi nepodarí naplniť. Nasvedčovali tomu skúsenosti z predchádzajúcich modelov, ktoré sprevádzalo viacero odkladov.

Teraz to ale vyzerá podstatne reálnejšie, pravda, od testovacej výroby k masovej produkcii v plnej kapacite je ešte veľmi ďaleko. Tesla tvrdí, že napredujú takým tempom akým napreduje ten najpomalší dodávateľ – ďalšia z typických ekonomických fráz o masovej produkcii – výroba nemôže byť rýchlejšia než je najpomalší článok reťazca.

Zhrňme si ale kľúčové fakty o modeli značky Tesla. Model 3 by sa mal začať vyrábať koncom júla tohto roku. Do konca roka chce šéf firmy Elon Musk vyrobiť 200 000 automobilov a uspokojiť zhruba prvú polovicu z tých, ktorí zložili depozit na tento automobil (v súčasnosti podalo objednávku 376-tisíc ľudí).

Model 3 je tretím krokom vo „veľkom pláne“ značky Tesla. Pôjde o prvý masovo vyrábaný model automobilky, Musk chce v roku 2018 vyrobiť 0,5 milióna automobilov. To pochopiteľne znamená, že v tom istom roku musí vyrobiť tiež 0,5 milióna batérií. Gigafactory v nevadskej púšti slúžiaca presne na tento účel už batérie produkuje a postupne sa dostáva na plnú kapacitu výroby.

Model 3 nebude mať k dispozícii sieť nabíjacích staníc Supercharger zdarma, keďže by to vzhľadom na nižšiu cenu vozidla nebolo ekonomicky únosné. Napriek tomu ale nabíjanie cez Supercharger má vyjsť zákazníkov podstatne menej ako jazdenie na fosílne palivá.

Model 3 tiež nedostane 100 kWh batérie, akými sa môže popýšiť Model S. Dôvod je jednoduchý – taký balík sa do auta nezmestí. Ďalšia vec je, že Tesla potrebuje výrazne odlíšiť Model 3 od Modelu S, aby na sebe navzájom neparazitovali. Model 3 bude mať dostupný hardvér pre plne autonómnu jazdu.

Zaujímavé je, že aj napriek prvotným očakávaniam sa interiér prototypu, ktorý sme mohli vidieť na obrázkoch veľmi meniť nebude. Pochopiteľne budú všetky ovládače na veľkom stredovom displeji a s výnimkou volantu, pedálov a páčok pod volantom tam veľa riadiacich prvkov nebude, no palubná doska pôvodne ani nemala výduchy vzduchotechniky a ani ich mať nebude. Výduch bude jedna úzka štrbina po celej šírke palubnej dosky – to by malo prispieť ako k tepelnej pohode na palube, tak k zníženiu hlučnosti vzduchotechniky. Podľa všetkého sa dizajn automobilu bude mierne líšiť od prototypu, ktorý sme mohli uvidieť prvýkrát pred necelým rokom.

Tesla Model 3 bude mať základnú cenu 35 000 amerických dolárov (prepočet podľa súčasného kurzu 33 750,- eur) pre vozidlo s najmenšou kapacitou batérii (minimálny reálny dojazd 346 km) a s jedným motorom poháňajúcim zadnú nápravu a so zrýchlením na 100 km/h za cca 6 sekúnd. Musk predpokladá, že väčšina áut sa aj s doplnkami bude predávať za cca 42 000 dolárov (teda 39 tisíc eur).

 

 

jh
ZDROJ: REUTERS, Tesla, Autoexpress, Jalopnik

Komentáre k článku


Stream naživo