2017-01-19 04:10:00
Rolls Royce Cullinan
Rolls Royce Cullinan
Zdroj: Rolls Royce Autoexpress

Nazreli sme do kuchyne superluxusnej značky Rolls Royce. Čo chystá do budúcnosti?

Rolls Royce nikdy nebude masovým výrobcom áut. Vždy zostane verný ručnej výrobe, no predsa sa zmení.

V predvečer autosalónu vo Viedni som sa spolu s ďalšími novinármi zo Slovenska a z Maďarska zúčastnil večere so značkou Rolls Royce. Britská automobilka v rukách bavorskej značky BMW cíti v oblasti strednej a východnej Európy veľký potenciál pre rast predajov. Preto pred niekoľkými mesiacmi otvorila prvý showroom v Prahe, preto priviezla na autosalón vo Viedni dve špeciálne edície svojich automobilov a preto ponúkla novinárom z východu možnosť stretnúť sa s dvoma silnými menami značky – s regionálnym riaditeľom pre Nemecko Peterom Schopmannom a v neposlednom rade so šéfdizajnérom automobilky Rolls Royce Gilesom Taylorom.

 

Zdroj: Rolls Royce
Zdroj: Rolls Royce

(zľava doprava - Schopman a Taylor)

Peter Schopmann bol ako zamestnanec BMW pri znovuzrodení automobilky Rolls Royce už od začiatku. Bol to práve on, kto priniesol Rolls Royce na Stredný Východ a získal pre značku veľmi silné postavenie v krajinách ako Kuvajt, SAE a v ďalších. Po úspechu v Ázii dostal možno ešte ťažšiu úlohu – dobyť pre BMW domáci – nemecký trh. Kým BMW patrí v Nemecku medzi najúspešnejšie automobilky, Rolls Royce bol pre Nemcov cudzí. Na obrovskom Nemeckom trhu automobilka ročne predala sotva 25 vozidiel a Schopmannova úloha bola jasná – primäť bohatých Nemcov ku kúpe superluxusného britského automobilu. Dnes je pre značku nemecký trh jeden z desiatich najdôležitejších, a síce sa predaje ešte nedostali na maximum, sila značky v Nemecku a okolitých krajinách postupne rastie.

Ako sa o Rolls Royce pobili Volkswagen a BMW

Meno Peter Schopmann nás privádza k „historke“ prebratia automobilky Rolls Royce pod krídla BMW. Keď Vickers ako dlhoročný vlastník spoločnosti vyrábajúcej automobily Bentley a Rolls Royce pod názvom Rolls Royce Motors ohlásil záujem predať túto divíziu, najväčšie šance na kúpu sa dávali automobilke BMW, ktorá v tom čase dodávala motory a ďalšie komponenty pre RR Motors. Bavori za Rolls Royce Motors (Rolls a Bentley) ponúkli 340 miliónov libier. Na poslednú chvíľu ale do hry zasiahol Volkswagen a ponúkol výrazne viac – 430 miliónov. Zdalo sa, že Volkswagen BMW vyfúkol obchod. Malo to háčik – logo a názov Rolls Royce boli stále v rukách spoločnosti Rolls Royce Limited vyrábajúcej letecké motory. RR Limited malo s BMW dlhodobú spoluprácu. a tak sa RR Limited rozhodli predať práva k logu RR a práva k označeniu automobilov značkou Rolls Royce práve BMW. Volkswagen tak síce mal historicky hodnotný výrobný závod v Crewe, práva k vzhľadu masky chladiča a práva k soške „Spirit of Ecstasy“. Nemal však právo autá vychádzajúce z fabriky nazývať Rolls Royce a nemal právo ich ani označiť logom RR. Kým Volkswagen dal za fabriku bez možnosti vyrábať autá značky RR 430 miliónov, BMW dalo za to najcennejšie - logo a značku iba 40 miliónov.

Volkswagen tak mal britský závod a mohol vyrábať autá, no iba pod značkou Bentley, BMW nemalo ani závod, ani technológie, malo však prestížnu značku a logo. Navyše BMW dodávalo pre RR Motors (Bentley i RR) motory a ďalšie komponenty a malo právo jednostranne vypovedať dodávateľskú zmluvu s výpovednou lehotou iba 12 mesiacov. To bolo príliš krátko na to, aby Volkswagen mohol zmeniť technológiu a dodávať Bentley vlastné motory. Nakoniec by musel zastaviť výrobu, a síce by ju časom mohol obnoviť, stratil by milióny. Dohoda tak bola nevyhnutná. Volkswagen ustúpil, ponúkol práva k maske a soške, veď aj tak mali záujem iba o Bentley, teda komerčne výrazne úspešnejšie vozidlá. Automobilky sa dohodli na prechodnom období, počas ktorého BMW umožnilo naďalej vyrábať Volkswagenu autá značky RR a naďalej dodávalo motory pre Bentley a RR, aby tak VW získal čas na výmenu techniky Podkapotou. BMW zároveň získalo čas na to, aby postavilo výrobný závod pre svoju novú značku a vyvinulo nový model úplne z ničoho. Prechodné obdobie trvalo približne tri roky, doslova úderom polnoci už Volkswagen nemohol vyrábať autá značky Rolls Royce, iba Bentley a zároveň BMW začalo v novovybudovanej fabrike v Goodwoode produkovať nový model – Rolls Royce Phantom. Písal sa rok 2003.

Zdroj: Rolls Royce

BMW sa tak podarilo vzkriesiť značku s výnimočnou históriou bez závodu, zamestnancov, či know-how. Schopmann sa ale pre Economic Forum vyjadril, že to bola istým spôsobom výhoda, mohli začať vývoj úplne od začiatku, no zároveň mohli ťažiť z historického odkazu.

A práve historický odkaz značky Rolls Royce, ktorá vznikla v roku 1904 je to najsilnejšie čo Rolls Royce má a čo RR robí tým, čím je. Slovami Petera Schopmanna sa Rolls Royce nikdy nemá stať masovým výrobcom automobilom, vždy by mal svoje autá vyrábať ručne na mieru svojich zákazníkov a mal by sa držať tradícií. Neplánuje vyrábať autá inde ako v Anglicku, a to aj napriek tomu, že je 100% vlastnený nemeckou automobilkou.

Keď sme sa rozprávali s Petrom zaujal ma prekvapivý fakt. Aký je podľa vás priemerný vek zákazníkov značiek Mini, BMW a Rolls Royce? Tipli by ste si, že Rolls Royce má najmladších zákazníkov s priemerom okolo 40 rokov? Je to tak. Najstarších zákazníkov má Mini a to aj napriek svojmu priam mládežníckemu naturelu. Rolls Royce kupujú najmladší. Pritom RR ani zďaleka nie je vodcom technologickej revolúcie, ponímanie luxusu od RR nie je založené na veľkých dotykových displejoch, technologických fičúrach a aplikáciách. Luxus z hľadiska Rolls Roycu je práve o tradícii, o najlepších materiáloch, o koži, ktorá je naozaj koža, o dreve, ktoré je naozaj drevo. Je nespochybniteľné, že mladších zákazníkov značke priviezli modely Ghost a najmä kupé Wraith a naopak Phantom vekový priemer zvyšuje. Respektíve zvyšoval. Phantom ako vlajková loď značky po trinástich rokoch odišiel do večných lovíšť, lenže už čoskoro sa na svetlo sveta dostane nový Phantom.

Aj o ňom sme sa rozprávali so šéfdizajnérom značky Gilesom Taylorom. Giles Taylor, tento štyridsaťosemročný dizajnér z britského Sommersetu pracoval v rokoch 1992 až 1997 pre francúzsky Citroen a je zodpovedný za pôvodný dizajn exteriéru modelu Xsara z roku 1996, či modelu Citroen C3. Z Citroenu prešiel k značke Jaguar, kde najprv zodpovedal za interiér modelu XJ (1999), následne sa stal šéfdizajnérom modelov XK a nového XJ. Šéfdizajnérom celej značky Rolls Royce sa stal po ročnom angažmán v pozícii šéfa exteriérového dizajnu v roku 2012.

Aj keď by sa mohlo zdať, že pracovať ako dizajnér pre značku, ktorá ročne vyrobí 4000 áut a má len štyri relatívne podobné modely – Phantom, Ghost, Wraith a kabriolet Dawn, môže byť celkom nuda. Nielenže Rolls Royce pravidelne preukazuje svoje schopnosti vyrábať zákazkové autá pre kohokoľvek, značku čakajú dva nové prírastky v nasledujúcich (necelých) dvoch rokoch. Nová generácia modelu Phantom a úplne nové SUV. Oba modely s podpisom muža menom Giles Taylor. Kým Phantom naďalej zostane vlajková loď s iba miernym posunom dizajnu tak aby si nepohnevala svojich (starších) na tradícii odchovaných zákazníkov, SUV bude z iného cesta. Bude i nebude. Takže otázka znela jasne: aké bude SUV?

Cullinan a historický kontext

Giles odpovedal protiotázkou – myslíte si, že SUV je pre Rolls Royce iba „must“ teda povinnosť, po ktorej túži manažment pri snahe zvyšovať objem predajov a viac zarábať, alebo môže SUV od Rollsu nadväzovať na niečo historické, môže byť SUV súčasťou tradície značky? Tipovali by ste prvú možnosť? Nuž áno, ale nielen to.

 Veru, SUV má pre Rolls historické korene a to aj napriek tomu, že sa stále bavíme o prvom aute tohto typu.  Ten historický odkaz je nielenže silnejší než by ste čakali, je silnejší než aký majú mnohé súčasné automobilky vyrábajúce módne crossovery a SUV-čka.

Písal sa rok 1914, začiatok prvej svetovej vojny, keď britská vláda požiadala výrobcu „najlepšieho auta na svete“ (titul, ktorý Rollsu v tom čase patril i keď si naň nárokovali viacerí), aby sa RR zameral na výrobu leteckých motorov pre britské vojenské ťaženie. Rolls Royce skonštruoval celý rad leteckých motorov, no výrobu automobilov počas vojny neposlal úplne k ľadu. Práve naopak, na podvozku Rolls Royce vznikali obrnené vozidlá, štábne vozidlá a záchranné vozidlá pre britskú armádu. Obrnené vozidlá Rolls Royce po modernizácii slúžili britom aj v druhej svetovej vojne. No počas tej prvej ich pri svojich výpravách využíval plukovník T.E. Lawrence, známy tiež ako Lawrence Arabský. Výnimočný muž, ktorý počas prvej svetovej vojny slúžil v britskej armáde a podnikal náročné výpravy naprieč púšťou v boji proti Osmanskej ríši bol tiež predlohou pre film z roku 1962. A práve Lawrence povedal pamätnú vetu: „Rolls v púšti je cennejší ako rubíny.“ Bola to odpoveď na otázku, či v jeho živote existuje niečo čo by veľmi chcel, no nemôže si to dovoliť. „Rád by som vlastnil Rolls Royce s dostatkom pneumatík a benzínu, aby som mohol jazdiť celý život.“ Citát odhaľuje kľúčovú vlastnosť automobilov značky. Cieľom výrobcu bolo vytvoriť dokonalé auto, čo vo vtedajšom ponímaní znamenalo nezničiteľné vozidlo, dokonalé auto, na ktoré sa možno vždy spoľahnúť. Noviny počas vojny o Rollse písali, že sa počas bojov nikdy nepokazil a nenechal tak svoje posádky v problémoch. Tieto vozidlá boli cenené nielen pre spoľahlivosť motorov, ale tiež pre robustnú konštrukciu s výbornými jazdnými vlastnosťami aj v náročnom púštnom teréne.

Zdroj: oldwoodies, catholic news
Zdroj: oldwoodies, catholic news

Presne na tento odkaz chce Rolls Royce pri prvom SUV nadviazať. Chce vytvoriť dokonalé auto ako pre spevnené vozovky, tak pre akýkoľvek terén. Dokonalé v zmysle výdrže, priechodnosti a to všetko pri zachovaní maximálneho komfortu pre posádku – Magic Carpet Ride. Automobil bude vybavenýnovým stálym pohonom všetkých štyroch kolies. Projekt Cullinan v súčasnosti podlieha testom v náročných severských podmienkach, neskôr sa vydá aj do púšte, aby overil, čo toto kráľovské SUV dokáže.

SUV od Rollsu bude „obrovské“ bude vysoké, bude jasnou proklamáciou sily a bude sa na ostatné vozidlá pozerať z vrchu. Podkapotou bude jeden jediný motor, tak ako sa na pravý RR patrí – masívna benzínová V12-tka. Rolls Royce pritom vôbec neuvažuje o hybridizácii, či elektrifikácii svojich modelov. Nie preto, lebo má veľké predaje na strednom východe, ale preto, lebo o alternatívne pohony zákazníci nemajú záujem. Mnohí zabúdajú, že ešte pred 6-timi rokmi postavil Rolls Royce v spolupráci s Lotusom elektrický automobil. Elektrický Phantom mal šesť rokov dozadu inštalované batérie s maximálnou kapacitou 71 kWh, dva elektromotory so systémovým výkonom 390 koní a 800 Nm. Dojazd vozidla bol v rozmedzí 200 až 300 kilometrov, pričom Rolls dokázal, že s autom je možné reálne prejsť 300 kilometrov. Aj na dnešné pomery excelentné vozidlo však po celosvetovom turné poukázalo na jedno – o elektrický Rolls nikto nemá záujem.

Napriek tomu Rolls Royce myšlienku elektrifikácie nezavrhuje, má výhodu v tom, že kedykoľvek môže siahnuť do vrecúška s technológiami BMW a v prípade, že to bude nutné, prejsť na alternatívny pohon.

Rovnako tak nezavrhuje vývoj a pokrok v oblasti konektivity a technológií. V tomto prípade ale uprednostňuje vlastný vývoj bez zásahu od BMW. Dôvod? Taylor to povedal jednoznačne – keď zákazník zistí, že to isté rozhranie aké používa Rolls Royce nájde vo svojom novom BMW radu 5, sme mŕtvy.

Zdroj: Rolls Royce

Skutočnosť, že Rolls Royce má mladú klientelu nie je len príjemným prekvapením, zaväzuje to – k poskytnutiu práve takých technológií, ktoré dnešný úspešný podnikateľ vyžaduje. Vysokú konektivitu, možnosť ľahkého a intuitívneho prepojenia pracovného i osobného sveta s vozidlom v ktorom trávi svoj čas. Ku kľúčovým vlastnostiam Rolls Roysu tak pribúda i nová – konektivita, pravda v prípade, že o ňu zákazník stojí. Pretože tak ako je Rolls Royce o tradícii a o technológii, je najmä a predovšetkým o ručnej výrobe, o zakázkovej výrobe o programe Bespoke. Pretože ak chcete Rolls môžete ho mať akýkoľvek. Nejde pritom len o výber z preddefinovaných verzií, materiálov a farieb. Zákazník značky je súčasťou výrobného procesu od úplného začiatku a neexistuje nič, čo by Rolls Royce svojim zákazníkom nesplnil. Práve preto trvá priemerne mesiac a viac v komunikácii s predajcom a dizajnérmi, kým si zákazník nastaví a vyberie to, čo naozaj chce.

Rozprávať sa s ľuďmi tak oddanými myšlienke, ktorá stojí za značkou Rolls Royce je nielenže inšpirujúce a obohacujúce, ale najmä a predovšetkým nákazlivé. Prinajmenšom rovnako ako jazda v aute tejto značky, ako šoférovanie auta tejto značky. Toto je úplne iný level, úplne iný svet. Tu nenájdete konkurentov, ani to Bentley nie je konkurenciou, ani Lamborghini, ani Ferrari, dokonca ani Aston Martin. Konkurentom Rolls Roycu sú umelecké diela, obrazy, jachty, domy, v to veria jeho zamestnanci. A práve preto, preto, aby to tak aj zostalo sa vedenie značky nemôže nechať uniesť na plávajúcom koberci príliš ďaleko, musí zostať nohami pevne v automobilovom priemysle a musí počúvať svojich zákazníkov, pretože dnes už pôžitkár nehľadá len kožu, drevo, víno, či obraz ale aj najrýchlejšie a najintuitívnejšie technológie.

Zdroj: Rolls Royce Autoexpress

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


Stream naživo