2016-12-14 15:20:00
Holden vs Marihuana
Holden vs Marihuana
Zdroj: kolaz jh

Čo sa stane s fabrikou na autá, keď ju zatvoria? Začnú tam pestovať marihuanu!

Čo sa stane, keď výrobca áut ukončí výrobu a nechá fabriku opustenú? V ideálnom prípade tam začnú pestovať „marišu“.

Zamýšľali ste sa niekedy nad tým, čo sa stane, keď výrobcovia automobilov na Slovensku zdvihnú kotvy a odídu? Pravdepodobne prídu tisíce ľudí o zamestnanie a to nielen priamo vo fabrike, ale aj u pridružených výrobcov. Scenár, ktorý ako krajina s najvyšším počtom vyrobených áut na obyvateľa si nechceme ani predstaviť, nieto dopustiť. Lenže aj také veci sa dejú.

Tentoraz ale nejde o Slovensko, tentoraz píšeme o protinožcoch. Možno si tak vydýchnuť. U nás máme totiž presne opačný problém – v súčasnosti. Výrobcovia vedú bitku o zamestnancov a musia ich dovážať zo širokého okolia, ba až zo zahraničia.

Na opačnom konci sveta sú ale v príznačne opačnej situácii. V Austrálii v posledných rokoch zatvára fabriku jeden výrobca automobilov za druhým. Pred pár rokmi to bolo napríklad Mitsubishi, teraz svoju fabriku zatvára domáca značka Holden (GM) a tiež austrálsky Ford. Holden sa postupom času stane takmer výhradne predajcom áut koncernu s inou značkou - napríklad modelu Insignia, ktorý pre Austráliu spolu s ďalšími modelmi vyrába nemecký Opel

Otázka: čo sa stane s uzatvorenou fabrikou, tak u protinožcov naberá veľký význam, a to nielen pre okolie mnohohektárového závodu, ale tiež pre tamojšie komunity, zamestnancov, a teda  spoločnosť a ekonomiku.

Ak sa samospráve nepodarí prilákať iného investora, ktorý by aspoň čiastočne pokryl využitie veľkých výrobných hál a priemyselného pozemku, fabrika a výrobné závody budú chátrať. Stanú sa terčom zlodejov, rôznych pochybných indivíduí, aspoň tak znie poučka, a tiež historická skúsenosť mnohých miest s takýmito „kotvami“ na nohách.

Využitie veľkých priemyselných výrobných hál, ale nemusí byť vždy iba pochybné, či nelegálne. Môže byť plne podľa zákona a podľa verejného záujmu. Ak napríklad štát zlegalizuje liečebnú marihuanu.

Taká je predstava spoločnosti ACC (Australian Cannabis Corporation – Austrálska marihuanová spoločnosť) a jej zakladateľa Bena Fitzsimonsa. ACC by na 25 hektárovom pozemku, najmä však vo výrobných halách chcela v budúcnosti pestovať niekoľko druhov rastliny cannabis – konope, a to nielen na lekárske účely, no tiež pre potreby stavebného a odevného priemyslu.

Podľa odhadov spoločnosti by hydroponické pestovanie lekárskej marihuany iba v polovici existujúcich budov závodu Holden, mohlo poskytnúť prácu pre 2500 ľudí a vyprodukovať príjmy vo výške 800 miliónov dolárov (AUD), teda viac než pol miliardy eur.

Z toho by mali prospech nielen samotní zamestnanci, ale tiež štát a v konečnom dôsledku teda ekonomika celej oblasti (lebo zamestnaný človek je míňajúci človek). Závod Holdenu sa nachádza v provincii Južná Austrália a svoje brány zatvorí definitívne v roku 2017.

Zdroj: caradvice.com.au, Holden.com

ACC navrhlo, že by štát mohol závod odkúpiť tak ako to urobil pri fabrike automobilky Mitsubishi v roku 2008, kde následne vznikol „clean tech hub“ teda priestor pre inovátorov v oblasti eko technológie.

Celá táto predstava stojí a padá na legalizácii marihuany na lekárske účely. Fitzsimons vyzýva v propagačných materiáloch obyvateľov a správne orgány k uvoľneniu zákonov v tejto oblasti. Doslova vyzýva Južnú Austráliu, aby sa stala novým Coloradom.

Americký štát Colorado v roku 2014 ako prvý zlegalizoval predaj marihuany a jeho príklad v rýchlom slede kopírovali ďalšie štáty v USA. Výsledkom bol nový niekoľkomiliardový trh s marihuanou, ktorý je pod kontrolou štátnych orgánov, produkuje pracovné miesta a odvádza dane.

V Austrálii v súčasnosti niekoľko štátov zvažuje novú legislatívu uvoľňujúcu pravidlá práve pri využívaní marihuany na lekárske účely.

Keď raz automobilky výrazne znížia, či nebodaj ukončia výrobu u nás na Slovensku, možno príde čas, aby sa aj naša konzervatívna krajina zamýšľala nad pozitívnymi vplyvmi legalizácie marihuany pre ekonomiku (okrem tých negatívnych). Nakoniec, radšej tisíce veselých ľudí ako tisíce nezamestnaných... Alebo je to inak? Dajte vedieť v diskusii. 

 

Ján Hargaš
ZDROJ: CarAdvice

Komentáre k článku


Stream naživo