2016-10-20 15:25:00
Tesla S, X aj
Tesla S, X aj 3 s balíkom plnej autonómie
Zdroj: Tesla.com

Odteraz 100% autonómna jazda v Tesle. Pozrite ako to funguje! Revolúcia už začala

Veľké oznámenie, ktoré bolo pôvodne naplánované na pondelok, no odznelo až teraz sa týka autonómnej jazdy.

Tesla splnila túžbu svojho zakladateľa Elona Muska. Ako prvá splnila hardvérové požiadavky na úplne autonómnu jazdu a tak počínajúc dneškom je (teoreticky) možná autonómna jazda so všetkým čo k tomu patrí. Od plne autonómnej jazdy nás tak v podstate delí iba schválenie úradmi.

Poviete si, no a čo keď má hardvér? V skutočnosti však ide o obrovský krok. Znamená to totiž, že každá nová Tesla vyrobená v súčasnosti už obsahuje hardvérové vybavenie na plnú 100% autonómnu jazdu. Autonómna jazda má svoje levely. Podľa americkej organizácie pre bezpečnosť na cestách NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) existuje celkovo šesť úrovní. Level 0 poskytuje základné prvky autonómnej jazdy, Level 5 je 100 % autonómna jazda. Hádajte ktorú úroveň práve dosiahli automobily značky Tesla? Áno, Level 5. Presnejšie, nové Tesly obsahujú hardvér, ktorý umožní autonómnu jazdu na úrovni vyššej než je úroveň schopností priemerného vodiča (podľa odhadov ide o 2x úroveň vodičských schopností priemerného vodiča).

V preklade to znamená, že oddnes sa medzi nami (najmä však v USA) pohybujú autá schopné jazdiť absolútne bez zásahu vodiča, a to po kompletnej cestnej sieti. Vodič tak môže od vstupu na palubu až po výstup z vozidla čítať noviny.

Má to však háčik. Skutočnosť, že existuje kompatibilný hardvér ešte neznamená, že sú plne autonómnej jazdy dané autá aj v súčastnosti schopné (sú, ale nemôžu). Na to ešte potrebujú pár rokov – konkrétne na zdokonalenie softvéru ovládajúceho hardvér a predovšetkým na legalizáciu autonómnej jazdy.

Zdroj: Tesla

Ak si  kúpite takto vybavenú Teslu, či už Teslu S, Teslu X alebo aj Teslu 3 a  v blízkej budúcnosti „vedomostná úroveň“ softvéru a lokálne zákony plne autonómnu jazdu povolia, nebudete si musieť kupovať nové auto. Tesla vám na diaľku pošle softvérový upgrade, ktorým umožní plniť hardvéru svoju funkciu.

Samozrejme takto vybavené auto nebude čakať až do toho slávneho momentu, keď sa plná autonómna jazda odblokuje. Aktualizácie budú prebiehať v reálnom čase a postupne sa vám budú otvárať nové a nové úrovne autonómnej jazdy.

Že reálne využitie Levelu 5 nie je ďaleko a ráta sa iba na niekoľko rokov dokazuje i video, ktoré Tesla k svojmu oznámeniu nakrútila. Video zachytáva Model X, ktorý si vyzdvihne svojho vodiča, ten volant automobilu „pošteklí“ a nechá sa odviezť na okružnú jazdu po okolí v meste Palo Alto (sídlo Tesly). Auto sa vráti, vysadí svojho vodiča/pasažiera pred pracoviskom a následne si samé vyhľadá parkovacie miesto. Video je impozantné a nepochybne za to môžu nielen schopnosti auta, ale tiež výborná hudba, strih... Fanúšikovia Tesly toto jednoducho musia vidieť.

A čo teda obsahuje daný hardvér?

V prvom rade ide o senzory, kamery a radar. V druhom rade o ich prepojenie prostredníctvom elektronickej nervovej sústavy vyvinutej Teslou, priamo s centrálnym „mozgom“, teda počítačom so 40-násobne vyššou výpočtovou kapacitou než má súčasný systém Autopilota. Okrem vysokovýkonného počítača a vonkajšieho hardvéru, teda zmyslov automobilu je práve „nervová sieť“ ich prepájajúca kľúčová. Darmo máte kvalitný hardvér, keď hardvér komunikuje cez téglikový telefón...

Celkovo ide o 8 kamier rozmiestnených naprieč automobilom zachytávajúcich kompletnú situáciu okolo auta a 12 vylepšených ultrasonických senzorov okolo karosérie spolu s vysokovýkonným čelným radarom. Všetky senzory, kamery a radar umožňujú autu vidieť do vzdialenosti až 250 metrov pred automobil (radar do 160 metrov).

Zdroj: Tesla

Tesla vďaka tejto výbave dokáže vidieť výrazne viac než vodič, keďže sa súčasne „pozerá“ do všetkých smerov a ďaleko do diaľky pred vozidlom.

Tak ako to v Teslašopingu býva, TO nie je všetko. Ako som spomínal vyššie, už teraz sa prostredníctvom nového hardvéru chystá ďalšia verzia Autopilota, ktorá by mala byť schválená v decembri tohto roka a do automobilov prenesená prostredníctvom diaľkového „apdejtu“. Po novom budú automobily Tesla schopné udržiavať sa v pruhu, meniť pruhy na diaľnici bez zásahu vodiča, opustiť diaľnicu, odbočiť z jednej diaľnice na druhú, zaparkovať automaticky, ak bude v dosahu parkovacie miesto, automaticky vyjsť a zájsť z/do garáže, upraviť rýchlosť podľa aktuálnych značiek...

Má to ale háčik 2. Nebude to zadarmo

Ako sme si už pri Tesle zvykli, detailami sa príliš nezaoberá, minimálne v tlačových vyhláseniach. Rozdiel je totiž medzi má a môže mať, respektíve má možnosť. Všetky nové Tesly totiž majú možnosť mať tieto funkcie. Nemusíte ich mať ale vôbec, sú za doplatok.

Sú ponúkané v dvoch krokoch: Prvý s názvom Enanced Autopilot, ktorý je dostupný za 4700 dolárov - a ktorého funkcie sa na diaľku odblokujú v decembri tohto roka. Tento systém je vylepšený autopilot s vylepšeným hardvérom (so 4 kamerami namiesto 1).

Výbavový stupeň s názvom Full Self Driving Capability je dostupný za dodatočných 2800 dolárov a zahŕňa kompletné hardvérové schopnosti na autonómnu jazdu a v budúcnosti možno očakávať jeho plnohodnotné spustenie (ak ho schvália úrady)

Všetko ostatné nájdete priamo na stránke Tesly.

 

jh
ZDROJ: Tesla

Komentáre k článku


Stream naživo