11.08.2016

Nikola One je elektrický kamión s dojazdom až 1900 kilometrov! Už v decembri

Nikola Motors je nová spoločnosť, ktorá chce už v decembri predstaviť svoj elektrický kamión.

Nikola Motors... I keď ste o takejto automobilke asi veľa nepočuli, názov je povedomý. Veď keď Elon Musk môže nazvať firmu Tesla, Trevor Milton pomenoval tú svoju Nikola... Tak ako pri začiatkoch Tesly, aj pri začiatkoch Nikola je vo vzduchu veľa otáznikov. Podľa nás ešte o dosť viac než v prípade Tesly.

Nikola One má byť prvý elektrický kamión svojho druhu. Nielenže dokáže poskytnúť vyšší dojazd ako štandardný ťahač, má byť o približne polovicu ekonomickejší na prevádzku, má mať vyšší výkon, vyšší krútiaci moment a už v základnom nastavení má ponúknuť pohon 6x6.

S maximálnou hmotnosťou 36 ton si má poradiť celkovo 6 elektromotorov umiestnených v nábojoch kolies. Elektrickú energiu bude Nikola One uskladňovať v 320 kWh batériách, no pritom nejde o plug-in.

Áno, tušíte správne, Nikola One je v podstate hybrid. O pohon sa starajú výhradne elektrické motory, ich batérie nabíja turbína. Namiesto klasického naftového/benzínového motora s piestami batérie nabíja turbínový motor spaľujúci zemný plyn (alebo benzín, naftu... čo uznáte za vhodné). Turbínový motor disponuje výkonom 400 kW, ťahač má nádrž na 100 galónov zemného plynu (CNG). Vďaka tzv. range-extendru v podobe turbínového motora dokáže ťahač v závislosti od nákladu pokryť od 800 do 1200 míľ na jednu nádrž (1287 až 1931 km) – to je v priemere 1600 km na nádrž. Po natankovaní zemného plynu (čo trvá cca 15 minút) môže opäť vyraziť na cestu. Pritom okrem turbíny nabíja batérie aj rekuperatívne brzdenie. Vďaka nemu je vozidlo vhodné aj do kopcovitého terénu (nehovoriac o pohone všetkých kolies a systéme Torque Vectoring – vďaka samostatným motorom v kolesách a ich elektronickému prepojeniu dokáže systém fungovať akoby mal na každej náprave samosvorný diferenciál).

Výhodou elektrického hybridného kamiónu Nikola One má byť okrem vyššie spomenutého najmä nulové emisie (?), nízke servisné náklady a samozrejme nižšia hlučnosť vozidla.

Ťahač ale ponúka i viac priestoru pre posádku vďaka odstráneniu motora z prednej časti vozidla.

Celkovo majú motory maximálny výkon 1491 kW (2028 k) a maximálny krútiaci moment 5016 Nm. Vďaka nim by mal Nikola One zrýchliť z 0 na 96 km/h za 30 sekúnd – teda približne 2x rýchlejšie než štandardný ťahač (USA).

Nikola Motors uvádza, že ťahač môžu záujemcovia získať dvoma spôsobmi – buď priamou kúpou, alebo lízingom. Lízing stojí 5000 dolárov na miesiac na 7 rokov. Celková cena ťahača je 375 tisíc dolárov. Tak v prípade lízingu, tak v prípade kúpy má vozidlo v cene zahrnuté i náklady na pohonné hmoty a to až do 1 000 000 míľ (1609344 km). Nikola One teda tvrdí, že pohonné hmoty dostanú zákazníci zadarmo na 7 rokov/1 000 000 míľ. Batérie by mali taktiež vydržať počas celej záruky. Cieľom Nikola Motors je každých 7 rokov ponúknuť svojim zákazníkom nový ťahač.

Nabíjanie batérii turbínovým motorom nie je novinkou, obdobný projekt vzniká v Číne, avšak v malom osobnom športovom vozidle. Ako bude takýto hybridný systém fungovať pri nákladnom vozidle zostáva nezodpovedanou otázkou. Nikola Motors tvrdí, že už disponuje prototypom, odhalenie sériovej podoby modelu by malo prebehnúť 2. decembra v Salt Lake City v USA. Spoločnosť tvrdí, že už dnes má vyzbierané zálohy na 7000 týchto vozidiel, čo pri zálohe 1500 dolárov znamená podľa Nikola Motors 2,3 miliardy dolárov (matematika nepustí, na zálohách je to len 10 500 000 – ale možno do tohto balíka peňazí rátajú i peniaze od investorov...). Takáto suma je už dosť na to, aby sa z počítačových renderov stal technologický start-up, i keď prítomnosť vlastných investícii je nevyhnutná.

Spoločnosť tvrdí, že disponuje niekoľkými vrtmi, z ktorých získava CNG (okrem iného), to chce následne prepravovať prostredníctvom vlastných nákladných vozidiel (Nikola One) do vlastných CNG staníc naprieč celými USA. Postaviť ich chce cca 50, taktiež chce postaviť vlastné dílerstvá, no nebráni sa ani spolupráci s už existujúcimi dílermi.

Skepticizmus je namieste, ako sa hovorí, neuveríme, kým neuvidíme, no znie to pekne. Nakoniec prechod z naftových motorov na elektro/CNG je dozaista krok k zníženiu emisií a tiež zvýšeniu efektivity. Nikola Motors tvrdí, že jej elektromotory majú 95 % efektivitu, turbína 40 %. Viac o spoločnosti Nikola Motors a Nikola One zistíte tu.

 

jh
ZDROJ: Daily Mail, Nikola Motors

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.