2016-08-07 07:00:00

100 rokov limuzín pre sovietskych papalášov - ruský ZIL oslavuje výročie

Ruská automobilka ZiL oslavuje sté výročie. Počas svojej existencie vyrábala aj obojživelníky a kópie Ferrari.

Automobilka trikrát počas svojej existencie zmenila názov. Niesla meno Stalina, neskôr automobilového konštruktéra Lichačova. Na jej výrobných linkách sa objavovali nielen osobné autá, ale aj nákladná vozidlá, autobusy, vojenské stroje, či limuzíny pre komunistických pohlavárov.

Najznámejšia však bola (a je) ako ZiL (ЗиЛ). Je to skratka názvu Zavod imeni Lichačova (Завод имени Лихачёва), teda Lichačevský závod. V rokoch 1931 až 1956 niesla meno ZiS – podľa Stalina. Jej počiatky však siahajú až do roku 1916, kedy ju založili ako AMO (Avtomobiľnoje Moskovskoje Obšestvo, teda po slovensky Moskovská automobilová spoločnosť). Dnes má meno AMO ZiL.

„Pochváliť“ sa môže ale tiež výrobou športových napodobenín modelu Ferrari. Automobilku nezlomila ani vojna, ani koniec Sovietskeho zväzu. Máme pre vás prierez z jej tvorby. Ktoré modely patrili k najúspešnejším, či najzaujímavejším?

ZIS 101 - vďaka spolupráci s americkou automobilkou Buick, na základe ktorej vznikol model L-1 sa začal vyrábať aj tento štvordverový automobil. Vznikal od roku 1936 až do začiatku vojny. Zaujal peknou karosériou i motorom. Poháňal ho radový benzínový osemvalec. Podľa dobovej propagandy mohla športová verzia ísť rýchlosťou až 180 km/h. Do svojej flotily si ho vybral aj Stalin, ktorý sa s autom rád ukazoval na verejnosti.

Zdroj: ZiL, Wikipedia, FavCars
Zdroj: ZiL, Wikipedia, FavCars

Sovietski konštruktéri sa vďaka predchádzajúcej spolupráci (o ktorej sa málo vedelo, alebo doslova mlčalo) celkom bez hanby „inšpirovali“ americkými autami. Dôkazom je aj model ZiL 111, na ktorom evidentne vidno, že odpozeral dizajn vozidiel značky Packard. Kým verzia G bola veľkým kombi, model 111V bol určený hlavne na vojenské prehliadky.

Zdroj: ZiL, Wikipedia, FavCars
Zdroj: ZiL, Wikipedia, FavCars

Limuzína pre komunistických „horných desaťtisíc“ zo sedemdesiatych rokov  minulého storočia dostala označenie ZiL 114. Na sviju dobu mala veľmi dobrú výbavu. Napríklad vodič využíval posilňovač riadenia, interiér bol klimatizovaný, okna sa ovládala elektricky, rovnako neskôr tak aj spätné zrkadlá.

ZiL 4104 sa vyrábal na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Do výroby sa dostalo niekoľko verzií. Auto existovalo ako klasická limuzína, ale aj ako otvorený kabriolet prispôsobený ako prehliadkové auto, z ktorého sa dobre salutovalo počas megalomanských vojenských prehliadok.

ZiL 4112R – o tomto vozidle z roku 2012 sme už písali v súvislosti s výberom auta pre ruského prezidenta. Je to skutočne veľmi moderná obrnená limuzína, ktorá slúžila (či skôr mala slúžiť) ako auto pre ruského prezidenta. Auto spája klasický dizajn značky s veľmi moderným interiérom. Má oddelenú časť pre cestujúcich vzadu, ktorí vďaka kamerám a obrazovke mohli sledovať cestu ôpred sebou aj pri zatiahnutých  záclonkách. Poháňa ho masívny osemvalcový motor s objemom 7,7 litra.

Zdroj: ZiL, Wikipedia, FavCars

Presuňme sa k málo známym skvostom, ktoré automobilka vyprodukovala. Napríklad model ZiL 112 Sport z roku 1961 je nečakaným modelom, ktorého dizajn je absolútne jasnou kópiou Ferrari 250. Existoval v niekoľkých exemplároch a jeho motor mal na tie roky extrémny výkon 198 kW (270 k), vďaka ktorému dokázal zrýchliť z nuly na 100 km/h za rovných 9 sekúnd.

Po vojne sa ZiL, vtedy ešte ako ZiS – teda s menom Stalina v názve, pustil aj do výroby autobusov. Jedným z prvých masovo vyrábaných bol osemtonový model ZiS 154 s kapacitou 34 sediacich cestujúcich. Vyrábal sa v rokoch 1946 až 1949.

Zdroj: ZiL, Wikipedia, FavCars
Zdroj: ZiL, Wikipedia, FavCars

Veľmi zaujímavý a na tie časy až futuristický dizajn mali mikrobusy ZiL 118, ktoré sa vyrábali v 60, rokoch minulého storočia. Okrem základného modlu existovali aj varianty sanitka a nákladné auto.

Úplne prvé nákladné auto, ktoré sa vyrábalo už pod novým názvom bol ZiS 5 z roku 1930. Vychádzalo z predtým v licencii vyrábaného modelu Fiat F-15. Našlo široké uplatnenie aj v druhej svetovej vojne. Existovali dokonca aj pásové modely do tvrdých podmienok ruskej zimy.

Zdroj: ZiL, Wikipedia, FavCars
Zdroj: ZiL, Wikipedia, FavCars

K najobľúbenejším modelom, ktorý sa objavoval (nielen) na sovietskych cestách vydržal vo výrobe neuveriteľných 30 rokov od roku 1964 do 1994 bol model ZiL 130.

Spomedzi nákladných áut patrili k zaujímavým vzhľadom aj modely ZiL 4331 s polovice 80. rokov.

Súčasná produkcia moskovského závodu je napríklad model ZiL 5301. Ľahké nákladné auto vo rôznych verziách, hlavne ako dodávku, či so skriňovou nadstavbou nájdete na cestách v Rusku aj v okolitých štátoch.

Zdroj: ZiL, Wikipedia, FavCars
Zdroj: ZiL, Wikipedia, FavCars

Automobilka sa zapojila aj do výroby vojenských vozidiel. Vyrábala obrnené transportéry a tiež celý rad obojživelných „mašín“, ako bol napríklad ZiL 485.

No a toto je celkom nová verzia obojživelného modelu ZiL 49061, ktorý dostal prezývku Bluebird. S pohonom 6x6 odvezie až 3400 kg nákladu. V teréne vyvinie rýchlosť 20 km/h, na vode pláva o polovicu pomalšie.

Jozef Vydra
ZDROJ: Wikipedia, AMO ZIL, FavCars

Komentáre k článku


Stream naživo