23.07.2016

Ford to skúša s tequilou – chce vďaka nej ušetriť

Nie je to žiadne alkoholické poblúznenie, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Nejde o alternatívny spôsob pohonu. Takže tequila nebude v nádrži. Ford začal spolupracovať s najväčším výrobcom tequily na svete, mexickou spoločnosťou Jose Cuervo. Tá má asi 35 percentný podiel na trhu. Ford teraz skúma, ako môže zvyšok agáve, ktorý sa predtým využil na výrobu tequily, získať druhý život ako súčasť vozidiel Ford. Skúša „tequillový plast“, vďaka nemu by mal ušetriť kilogramy v aute, aj ropu.

V bežnom aute je dnes už v priemere asi 180 kilogramov plastov, ktoré sa tam dostali počas desiatok rokov vývoja. Nahrádzajú kov, lebo sú ľahšie a lacnejšie. Výnimkou dnes nie sú ani plastové dielce karosérie. To však nie je novinka, veď plastové dielce z odpadovej bavlny sýtené fenolovou živicou „obliekali“ pred rokmi Trabant. Vývoj však ide ešte ďalej, dnes skúšajú výskumníci nahradiť plasty niečím lacnejším, ľahším a ekologickejším. Vo Forde skúšajú trvanlivosť a tepelnú odolnosť nového materiálu.

Budúcnosťou automobilizmu sú prírodné materiály. V autách sa uplatnia napríklad konope, sisal, bambusové vlákna, ale tiež listy banánovníkov ako aj  ďalšie materiály rastlinného pôvodu. Najnovším sľubným objavom je agáve. Možno teraz milovníci tequily zavetrili senzáciu – ale nejde o ten produkt, ktorý poznajú.

Po tom, ako sa využije dužina agávy na výrobu obľúbeného alkoholického nápoja, zostane vláknina. Tá je vstupnou surovinou pre ekologické kompozity. No a práve s podobnými bioplastmi Ford experimentuje už dlho. Teraz testuje možnosti využitia nového bioplastu vo výrobe interiérových aj exteriérových dielcov áut, ako sú káblové zväzky, jednotky ventilácia alebo odkladacie schránky. Predbežné poznatky sú sľubné vďaka svojej trvanlivosti aj estetickým vlastnostiam nového materiálu.

Úspešný vývoj kompozitu by mohol viesť k zníženiu hmotnosti súčasných áut a tým aj spotreby paliva. Ďalšou výhodou je, že nový materiál by nahradil látky vyrábané z ropy, čím by priniesol ďalšie zníženie dopadov výroby automobilov na životné prostredie. Spolupráca s Jose Cuervo je najnovším príkladom inovatívneho prístupu spoločnosti Ford k produktu a starostlivosti o životné prostredie prostredníctvom využitia biomateriálov.

Rastový cyklus agáve trvá najmenej sedem rokov. Po tom, ako sa po zbere stred dozretej rastliny nareže a tepelne upraví (upečie), nasleduje mletie a lisovanie šťavy, z ktorej sa destiláciou pripravuje tequila, sú zvyšky pripravené na nový účel. Putujú do svetovej centrály Ford v Dearborne, štát Michigan v USA, kde ich začínajú testovať. Jose Cuervo používa časť zvyšného vlákna ako kompost na svojich farmách. Zvyšok využijú miestni  remeselníci pri výrobe ručne vyrobeného agávového papiera.

Ako uvádza Ekologický program OSN, na celom svete sa ročne vyprodukuje päť miliárd ton poľnohospodárskeho odpadu z biomasy. Je to teda veľmi hojná surovina, ktorá sa však väčšinou nedostatočne zužitkuje. Ford už má so spracovaním agávových vlákien skúsenosti. Už pred rokmi experimentoval s výrobou „plastových“ dielcov zo sisalu, čo je vlákno z listov agáve sisalovej. Ford začal skúmať využívanie udržateľných materiálov vo svojich vozidlách v roku 2000. Dnes automobilka používa osem takýchto materiálov vo svojich vozidlách vrátane sójovej peny, ricínového oleja, pšeničnej slamy, vlákna kenaf, celulózy, dreva, kokosového vlákno a ryžových šupiek.

Jozef Vydra
ZDROJ: Ford Motor Company

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.