2016-07-22 18:00:00
Tesla Model S vie
Tesla Model S vie

Autopilot od Tesly nie je dokonalý, ale funguje. Toto je Master Plan 2

Tesla predstavila svoj Master Plan číslo dva. Pri Tesle je však zakaždým správ viac než len jedna.

Elon Musk nedávno predstavil svoj Master Plan číslo 2. Ten prvý prezentoval svetu pred desiatimi rokmi a dnes chýba iba krôčik od toho, aby sa naplnil. Prvý Master Plan možno zhrnúť do štyroch bodov:

  1. Vytvoriť malosériový automobil, ktorý bude nevyhnutelne drahý
  2. Použiť takto získané peniaze na vytvorenie stredne sériového vozidla s nižšou cenou
  3. Použiť takto získané peniaze na vytvorenie dostupného veľkosériového automobilu
  4. Poskytnúť solárnu energiu

Tesla tak prešla od drahého Roadstera k Modelu S, ten doplnila Modelom X a teraz pracuje na Modeli 3, ktorý bude dostupný za najnižšiu možnú cenu a bude to prvý sériový automobil pre masy – pre strednú triedu. S akvizíciou Solar City Tesla naplní aj štvrtý bod svojho zoznamu.

Elon Musk vo svojom blogu vysvetľujúcom jednotlivé kroky píše prečo vlastne vznikol Master Plan 1 – pretože mal ukázať budúcnosť aj kritikom a tým, ktorí by v myšlienky Tesly neverili. Musk do prvého kroku investoval iba vlastné peniaze, ktoré zarobil na systéme platieb Pay Pal. Nechcel riskovať financie od investorov, založiť automobilku nie je ľahké. Navyše až do súčasnosti existujú v USA iba dve automobilky, ktoré neskrachovali – Ford a Tesla.

Druhé pokračovanie plánu Tesly – Master Plan, Part Deux zahŕňa tieto kroky:

  1.  Vytvoriť solárne strechy s integrovanými batériami
  2. Rozšíriť modelový rad na všetky hlavné automobilové segmenty
  3. Vytvoriť autonómne riadenie, ktoré bude 10x lepšie a bezpečnejšie ako manuálne riadenie
  4. Umožniť autu zarábať v čase, keď ho majiteľ nevyužíva

Tieto kroky sú tak ako vždy v prípade Tesly v mnohých ohľadoch ťažko predstaviteľné, no predsa podľa výrobcu uskutočniteľné a realistické. Určite viac než akýkoľvek plán automobilky FCA (Fiat Chrysler) a jej šéfa Sergia Marchionneho i mnohých ďalších.

Prvý krok sa Tesle môže podariť vďaka pokroku, ktorý dosiahla spoločnosť Solar City. Tesla ju v súčasnosti odkupuje a čaká na schválenie regulátorom.

Nové modely

Druhý krok súvisí so súčasným modelovým portfóliom značky Tesla. Tá ponúka dva hlavné modely – luxusný sedan Model S a luxusný crossover Model X. Ako tvrdí Musk, obe autá sa nachádzajú v okrajových segmentoch, no umožňujú Tesle získať prostriedky na rozšírenie výroby aj do populárnejších segmentov. Prvým krokom teda bude Model 3. Musk tvrdí, že vytvárať menšie, kompaktné a ešte lacnejšie modely nebude mať zmysel pre posledný krok plánu i ďalšie faktory.

Po Modeli 3 a všetkých jeho plánovaných verziách (výbavové, výkonnostné) prídu na rad ďalšie segmenty. Ako prvý segment pick-upov. Tesla pripomína, že jej kroky sú motivované predovšetkým bojom za udržateľnú a ekonomickú energiu. Jedného dňa sa fosílne palivá minú, čím skôr sa prejde na udržateľné obnoviteľné zdroje energie tým lepšie, rovnako platí, že čím skôr sa skonči drastické znečisťovanie vzduchu a morí emisiami vytvorenými spaľovaním fosílnych palív, tým lepšie.

Ďalším krokom a výzvou bude pre Teslu rozšíriť výrobu na úžitkové automobily vrátane kamiónov a taktiež na autobusy. Podľa Tesly elektrický kamión dokáže výrazne znížiť náklady na dopravu, čo taktiež súvisí s tretím bodom plánu – s autonómiou.

Autopilot a dôvod prečo je dostupný už teraz

Ako Musk pripomína, Autopilot síce nie je dokonalý – je to len čiastočne autonómny systém, ale už teraz dokáže zachraňovať životy – aj keď je to stále Beta verzia. Zároveň vysvetľuje prečo Tesla nazýva Autopilot Beta verziou – je to preto, lebo sa stále zlepšuje „učí sa“ a to na základe údajov získavaných z celej flotily automobilov Tesla vybavených Autopilotom. Volá sa tak tiež preto, aby sa znížilo množstvo sťažností. Tesla Autopilot spustila pred tým než bol hotový z dvoch dôvodov – autá sa potrebujú učiť, softvér potrebuje údaje z testovania, aby bol lepší a už v základnej forme dokáže Autopilot chrániť životy účastníkov cestnej premávky – ak sa používa správne. Podľa Muska sa teda neoplatilo čakať z obáv o kritické hlasy, či pre možné finančné poškodenie pre právne spory.

Musk odhaduje, že celosvetové schválenie technológie a jej povolenie bude vyžadovať približne 6 miliárd kilometrov najazdených v autonómnom režime (10 mld. km). V súčasnosti podľa neho prebieha „učenie“ rýchlosťou 3 až 5 miliónov kilometrov denne. Produkt bude hotový potom, čo bude približne 10x lepší ako priemerný americký vodič. Cieľom je, aby vodič i posádka mohli počas jazdy vykonávať iné činnosti – pospať si, čítať knihu a podobne.

Zdieľanie vozidiel zníži celkové náklady na vlastníctvo auta

Poslednou časťou plánu je zdieľanie vozidiel. Tesla chce dosiahnuť, aby bolo vlastníctvo vozidla lacnejšie než je v súčasnosti. Nie však vďaka nižšej kúpnej cene vozidla, čo by mohlo komplikovať situáciu samotnej automobilky, ale prostredníctvom zdieľania vozidla v čase, keď ho vodič nepotrebuje. To bude možné vďaka naplneniu tretieho bodu plánu. Keď budú vozidlá autonómne, majiteľ vozidla bude môcť jednoduchým kliknutím na smartfón pridať svoje auto do flotily Tesla áut. V takom prípade si bude môcť člen klubu Tesla takéto auto na dostupný čas požičať a za požičanie zaplatiť malú sumu. Auto k nemu automaticky príde z miesta, kde ho zanechal majiteľ, následne sa vráti k majiteľovi tak, aby ho mohol využiť, keď to bude chcieť. Automobil totiž jeho vlastník využíva priemerne 5 až 10 percent zo dňa, je teda ekonomicky nevyhnutné zvýšiť využiteľnosť vozidla. Vďaka požičiavaniu auta sa môže vlastník dostať až do štádia, že mu auto svojou činnosťou vykryje splátku úveru, či lízing a dokáže dokonca nejaké drobné zarobiť.

Tesla je od svojho založenia podrobovaná tvrdej kritike a to ako zo strany médií, tak verejnosti i súperov. V súčasnosti sa veľká časť automobiliek snaží Tesle vytvoriť produkty, ktoré by značke mohli konkurovať, no pokiaľ Teslu nezradí jedna z týchto vecí – kapitál a zvyšovanie výroby (čo je zároveň jedna vec), automobilka si dokáže udržať náskok ktorý má a najmä vernosť fanúšikov, ktorú v automobilovom priemysle nemá v súčasnosti nikto iný.

Zdroj: autoblog.com

I v súčasnosti sa na Teslu znáša vlna kritiky. Veď za volantom Tesly nedávno zahynul prvý človek jazdiaci v režime Autopilot. Teslu aj preto vyšetrujú americké úrady a žiadajú, aby Autopilot obmedzila a neumožnila autonómne riadenie, kým nebude úplne hotový. I na to Musk odpovedá a túto možnosť v podstate úplne zavrhuje.

Vo všetkom tom negatívnom huriavku potom zasvieti i malá pochvala. Tú najnovšiu má na svedomí vlastník automobilu značky Tesla vybaveného Autopilotom. Istý Larry z Washingtonu DC poslal mail Muskovi o tom, že nebyť Autopilota, zrazil by chodca. Celý jeho mail nájdete nižšie v galérii, zdieľal ho Musk na Twitteri. V skratke však ide o situáciu, ktorej by dokázal zabrániť i lepší systém prevencie kolízie. Tak či onak, je to dôkaz, že Autopilot je na čele autonómnych systémov a vďaka prístupu Tesly sa náskok môže prakticky neprestajne zvyšovať.

 

jh
ZDROJ: Tesla

Komentáre k článku


Stream naživo